Materiāli no mācītāja Jāņa Šmita
arhīva. Ierakstīti 2019. gadā (O. Skrodelis, M. Ziemelis) Valodas redakcija: Anita Freiberga.
Materiālus pēc digitalizēšanas plānots nodot Ilmāram Rubenim.
-------------------------
(Meļķis D. “Dieva audums” //
“Latvijas luterānis” 2000. gada15. jūlijs. Nr. 14 (111).
8-10.lpp.)
Dieva audums
“Latvijas Luterānis” viesos pie
ilggadējā Latvijas Universitātes Teoloģijas fakultātes profesora
mācītāja Roberta Feldmaņa.
Šis ir neliels ieskats baznīcas
vēsturnieka Roberta Feldmaņa garā un svētīgā mūža pirmajos
apmēram 30 gados paveiktajā. Tieši šis ir interesants un nozīmīgs
laiks profesora dzīvē, jo tas ir licis pamatus tai personībai, ko
daudzi Latvijā pazīst kā pašaizliedzīgu mācītāju, skolotāju,
ticības ceļa gājēju un aprūpes darba veicēju. Tie, kuri vēlas
gūt pamatīgāku ieskatu par Roberta Feldmaņa darbu pirmās
Latvijas brīvvalsts laikā, dzīvi Otrā pasaules kara gados un
pēckara laikā, to var darīt, lasot Edgara Ķiploka grāmatu
“Taisnības dēļ vajātie”, Ievas Kļaviņas 1996. gada
bakalaura darbu Teoloģijas fakultātē, kā arī somu vēsturnieka
Jouko Talonena grāmatu angļu valodā “Baznīca staļinisma
žņaugos”, kurā var gūt arī plašāku baznīcas situācijas un
mācītāju kalpošanas raksturojumu.
Ne cilvēka domas, bet Dieva ceļi
Iepriekšējās sarunās ar tevi,
profesor, bija interesanti dzirdēt, ka pēdējā laikā tu īpaši
atceries un pārdomā savu bērnību. Kādēļ tas tā?
Kādus trīs mēnešus es biju ļoti
slims, un tad, kad sāku atlabt, piedzīvoju tādu īpatnu lietu: es
redzēju savu dzīvi kā filmu acu priekšā līdz beidzamajiem
sīkumiem, par kuriem sen nebiju domājis. Tas redzējums man aizvien
vēl ir acu priekšā. Un katrā no dzīves posmiem ir kas īpašs un
iezīmīgs. Arī bērnībā, par to skaitot laiku līdz skolai un arī
pirmos skolas gadus, jau tur ir dažas lietas, kas liek par sevi
domāt un tās vērtēt.
Mūsu ģimenes dzīve ir ritējusi
citādi, nekā tā sauktajiem normālajiem cilvēkiem, kas dzīvo
kaut kur stabili, uz vietas. Mūsu ģimenes dzīve bija ļoti
saraustīta, un šīs atmiņas man veido atsevišķi posmi: pirmie
bērnības gadi, Pirmais pasaules karš, emigrācija Krievijā sakarā
ar tēva darba vietas pārcelšanu, tad atkal atpakaļceļš uz
Latviju caur dažādām grūtībām. Un šajā tukšajā, izpostītajā
Latvijā ne tikai mums, bet visiem cilvēkiem dzīve bija sākama no
jauna, no drupu kaudzēm. Tam sekoja skolas laiks un dzīves ceļa
izšķiršanās gadi. Un es sapratu, ka tam visam pāri un cauri, it
sevišķi tajā izšķiršanās laikmetā, ne cilvēka rokas, domas
vai griba, bet Dieva ceļi bija tie, kas visu sakārtoja tā, kā tas
gāja. Ja būtu ļauts, es gribētu pie katra no šiem posmiem
pieskarties, lai tie paši dod savu raksturojumu.
Pa pasauli mētātie
Mēs nedzīvojām parasto latviešu
dzīvi, kas piedzima savās mājās, uzauga dzimtenē un darbojās
savā vidē. Mēs lielā mērā bijām pa pasauli mētātie. Es to
nesaku negatīvā nozīmē, tādi vienkārši bija apstākļi, ko
noteica vecāku dzīves izkārtojums.
Mans tēvs Jānis Feldmanis, Jura un
Grietas dēls, ir dzimis 1872. gada 2. jūnijā Vecsvirlaukā,
Jelgavas tuvumā. Viņš tika kristīts Jelgavas latviešu draudzē
Annas baznīcā. Viņu kristīja toreiz ievērojamais mācītājs
Konrādijs – drusku tāds kā oriģināls ar saviem neatkārtojamiem
jokiem un paradumiem apveltīts mācītājs, bet visu mīlēts un
labsirdīgs cilvēks.
Tēvs agri bija kļuvis bārenis, un viņa
bārenības gadi ir palikuši nezināmi. To, vai viņš auga kopā ar
lielajiem brāļiem, vai pie citiem cilvēkiem, es nezinu. Tuvākās
ziņas par tēvu ir tādas, ka viņam kopš senām dienām bija ļoti
skaists kaligrāfisks rokraksts, kas daudz ko arī noteica viņa
dzīvē. Es vēroju, ka viņš bija no tiem Cimzes skolniekiem, kas
visi rakstīja ļoti skaisti un glīti, un šis tēva rokraksts bija
tas, kas vērsa uz viņu citu cilvēku uzmanību un iesaistīja viņu
darbos sakarā ar rakstīšanu. Tēva rokraksts un viss, kas ar to
saistījās – ir tas stabilais moments, kas palicis tā laika grūti
saprotamajos un atšifrējamajos viņa dzīves apstākļos.
Pēc obligātā karadienesta, kas bija
Viļņā, viņš tur tika paturēts dienestā Krievijas Rietumu
dzelzceļa Poļesjas dzelzceļā rakstveža amatā, kas bija apmēram
mūsdienu grāmatvedim līdzīgs darbs.
1903. gadā mans tēvs apprecējās ar
Henrieti (Jeti) Mariju Matuti, dzimušu Rucavā 1876. gada 6. aprīlī,
kristītu Būtiņu baznīcā, kas toreiz bija Rucavas draudzes
filiālbaznīca. Vēlāk līdz ar Palangu latvieši Būtiņus
(tagadējo Būtiņģi) atdāvināja Lietuvai.
Pēc apprecēšanās mamma pārgāja uz
dzīvi Viļņā, kur tēvs strādāja savā ierēdņa darbā. Viļņā
latviešu bija ļoti maz, bet citādi tā bija interesanta pilsēta,
dažā ziņā pat pasaules mēroga pilsēta. Proti, ebreju starpā
Viļņa bija viens no svarīgākajiem ebrejisma izglītības un
kultūras centriem pasaulē, un ebreju iedzīvotāju Viļņā bija
ļoti daudz. Nākamā lielākā pilsētnieku grupa bija poļi, kas
tam visam piedeva tādu kā Eiropas toni. Šie poļi gan lielākajā
vairumā bija pārpoļojošies lietuvieši, jo tur notika tas pats,
kas mūsu Latgalē, kad poļu garīdznieki un muižnieki savus ļaudis
pievērsa ne tikai katoļu ticībai, bet arī poliskumam. Tādējādi
Viļņa bija ieguvusi arī svarīgas poļu pilsētas nozīmi.
Protams, tur bija arī daudz krievu militāristu, jo Viļņa bija
viens no svarīgākajiem militārajiem centriem Krievijas stratēģisko
apsvērumu dēļ.
Manu vecāku dzīves apstākļi ne ar ko
īpašu neizcēlās. Viļņas sabiedrībā viņi satikās tikai ar
tēva kolēģiem, un saite ar Latviju nepārtrūka nekad. Mamma
vasaras lielā mērā pavadīja Latvijā, sevišķi Aizputē pie
vecākiem. Arī tēvs savā brīvajā laikā tur aizbrauca. Tā viss
ritēja līdz 1915. gadam, kad vācieši spējā uzbrukumā ieņēma
Kurzemi, tā saukto Krievijas rietumu pamali, un strauji tuvojās
Viļņai. Tajā laikā notika visas lielās Poļesjas dzelzceļa
pārvaldes evakuācija uz Maskavu. Līdz ar iestādi tika evakuēti
visi darbinieki, kā arī viņu ģimenes. Tā iznāca tāda kā
vesela karavāna.
Maskavā palikt nebija nekādas iespējas,
jo pilsēta bija bēgļu pārpilna. Tēva iestāde gan bija pilsētā,
tāpēc viņam vajadzēja uz to braukāt, jo mēs visi apmetāmies
ārpus Maskavas vienā no daudzajiem ciematiņiem, jeb vasarnīcu
rajoniem, kur vēl bija brīva vieta. Tā bija atsevišķa divistabu
mājiņa, kurā pagāja mani pirmie apzinātās bērnības gadi.
Brālim jau bija desmit gadu, un viņš
sāka iet skolā. Turpat netālu it kā no Rīgas bija pārcelta
ģimnāzija, kuru viņš apmeklēja. Man bija kādi pieci vai seši
gadi, tādēļ es dzīvoju mājās. Arī
māte tajā laikā dzīvoja mājās,
un arī brālis no skolas brīvajā laikā, bet viņš turējās pats
par sevi – ko tur ar to mazo pīsies, ja ir draugi viņa vecumā!
Ar brāli mums nebija nekādas lielās sadraudzības. Nebija jau arī
nekāda naida, bet viņš bija lielāks par mani, un viņam bija savi
– lielie skolas draugi.
Tā nu es tur biju savrupenis. Tajā
laikā es savā savrupībā apguvu lasīšanu un rakstīšanu uzreiz
i latviešu, i krievu valodā, bet man nav ne mazākās atmiņas par
to, ka man kāds būtu mācījis pazīt burtus. Kā es pie šīm
svarīgajām mākām tiku, es neatceros, bet visdrīzāk, ka tas bija
kāds īpatns patstāvīgs darbs. Par to es spriežu pēc tā, ka es
rakstīju nevis ierādītos rokraksta burtus, bet drukātos
iespiedburtus, lasīdams un mēģinādams atdarināt. Protams, ka tas
bija no krievu grāmatām un laikrakstiem, jo atbilstīgu latviešu
grāmatu nebija. Bija kāds latviešu kalendārs un vēl šis tas,
bet no tā nebija liela labuma.
Toties man bija ļoti skaistas krievu
bērnības grāmatas ar ļoti skaistām ilustrācijām, ļoti labu
krievu dzeju un apcerējumiem. Kad es tās atceros, tad domāju,
kādēļ mums tādas neizdeva? Tajā laikā man sāka šo to dāvināt.
Nesa arī pasaku grāmatas, bet tās kaut kā negribēju. Man, kā
mazam bērnam, jau bija savs kritiskais viedoklis, un tas bija tāds:
tas viss taču nav taisnība, tas viss ir sadomāts! Un šis
viedoklis man ir palicis uz visu mūžu. Es nezinu, cik citiem tās
lietas ir likušās saistošas, bet mani tās nesaistīja. Toties
mani saistīja kas cits – pašas grāmatas.
Brālim dāvināja labas, skaistas
grāmatas – jau mazliet zinātniskas vai populārzinātniskas
grāmatas. Es atceros vienu no tām – Ņečajeva sastādīto
grāmatu. Un no tās jo īpaši man ir palikuši tādi iespaidi, kas
vēl šodien ir dzīvi. Piemēram, tajā grāmatā ietilpa smalki
aprakstīts Stabijas bojāejas notikums, ko bija sastādījis romiešu
zinātnieks Plīnijs Jaunākais, būdams lielā romiešu zinātnieka
Plīnija pavadonis un atbalstītājs vecajam vīram. Vecais
zinātnieks Vezuva izvirduma laikā, kas notika 79. gadā pēc
Kristus, mēģināja tam, cik iespējams, tuvoties, lai to pētītu,
kādas nu tās pētniecības metodes toreiz bija, un mēģinātu
saprast šo grandiozo dabas parādību. Katastrofa bija tik liela, ka
pelnu lietū, kas bija uznācis, vecais zinātnieks aizgāja bojā.
Un šis žēlums par veco Plīniju man
kļuva ļoti mīļš (smejas),
jo viņš nebija pasakotājs, bet gan stāstīja to, ko bija
redzējis. Man palika atmiņā šie notikumi, jo tie bija īsti
notikumi. Lai gan dāvāto pasaku grāmatu vidū dažas bija ļoti
glītas, spriedums palika nemainīgs – tas viss taču ir sadomāts.
Kā jau teicu, šis viedoklis palika uz visu mūžu, tādēļ dažāda
veida pasakojumi mani ir ļoti maz saistījuši, toties ļoti ir
saistījuši apcerējumi, īpaši svešu zemju apceļojumu apraksti.
Man uzdāvināja kāda krievu bērnu
žurnāla 1912. gada sējumu. Tas bija 100. jubilejas gads pēc
Krievijas uzvaras pār Napoleonu, protams, ka tajā bija sīks
apraksts par Napoleona karagājienu, cīņām un viņa bēgšanu. Un
cik ļoti savādi – manī bija pamodusies kāda īpaša simpātija
tieši pret Napoleonu (smejas).
Viņš bija liels varonis, varens ķeizars, un es nevarēju
samierināties, ka viņš ir devies angļu gūstā, un angļi viņu
ir aiztriekuši trimdā. Tas, savukārt, toreiz manī iesēja ilgu
antipātiju pret angļiem, bet interese par Napoleonu palika. Kad jau
kā pieaudzis cilvēks ceļā uz Indiju braucu cauri Francijai un
apstājos Parīzē, pēc visa tur redzētā es tomēr vēl aizgāju
arī uz Panteonu apskatīt Napoleona dusas vietu. Tā pēc daudziem
gadiem bija it kā izskaņa šai bērnu dienu aizrautībai.
Es iemīlēju grāmatas un vēsturi. Un
rakstīju aizvien ar drukātiem burtiem- kā grāmatā. Tēvs smējās,
ka es pārrakstot avīzi. Tā bija mana īpatnējā pašdarbība
rakstīšanas apgūšanā. Protams, tā bija tikai bērnības
epizode, bet viss notika citādi, kad nāca vēlākā izglītība.
Laiki izmainījās. Mēs Maskavas
piepilsētā piedzīvojām 1917. gadu un redzējām pilsētā pirmās
demonstrācijas, sarkanos karogus un visu ko citu. Nu bija laiks
taisīties atpakaļ. Tēva iestāde gan pastāvēja, bet neatkarīgi
no tā palikšanu Krievijā mēs uzskatītājām par nevēlamu. To
gan nevarētu teikt par vairumu turienes latviešu. Pēc 1917. gada
latviešos bija radusies jauna ticība: ko tur uz tām divām
guberņām? Krievijā, kā viņi teica, pavisam drīz sākšoties
brīnišķīgi zelta laiki un brīnišķīga dzīve, kuru nu mīļie
latvieši baudīs. Tā sprieda tie latvieši, kas bija glābušies no
kara briesmām. (Pasmaida.)
Mēs tādu dzīvi ne gaidījām, ne baudījām, bet taisījāmies
atpakaļ uz Latviju.
Ceļš bija ļoti sarežģīts, ilgs,
briesmu un visādu grūtumu pārpilns. Bija jāšķērso daudzas
robežas, kas bija tapušas starp dažādajām naidīgajām varām,
līdz beidzot 1919. gada sākumā nokļuvām līdz Viļņai. Uz
Latviju tālāk tikt nevarēja, jo tā dega ugunīs. Viļņā tad arī
sākās manas pirmās skolas gaitas. Protams, tā bija poļu skola,
un es visu vasaru drebēju, kā nu man ies, jo zināju, ka tur ir
visādas grūtības, pārbaudes un arī sodi, kuriem nu būs jānāk
arī pār mani. Es biju ļoti nobažījies. Patiesība iznāca
pilnīgi citāda – savā klasē visu to mazo polīšu, leitīšu,
baltkrieviņu pulkā es biju tas pirmais un priekšzīmīgākais.
Krievu valodu es jau zināju, un poļu valoda nāca pati par sevi.
Poļu valoda man nesagādāja nekādas grūtības.
Dzīvojām Viļņas tuvumā Lentvarī
pilsētiņā, un mana tēva darbavieta atkal bija dzelzceļa iestāde
Viļņā, tomēr meklējām ceļu atpakaļ uz Latviju. Tēvs Latvijā
iekļuva pirmais, mēs ar māti vēl palikām. Kad pienāca mūsu
laiks, gāju atvadīties no savas skolotājas, kas mani sagatavoja
arī vasaras mēnešos, jo bija doma, ka būs jāiet augstākā skolā
– ģimnāzijā. Es viņai aiznesu pašdarinātu mazu grāmatiņu,
ko Jozefa Poļakova – poļu skolotāja – saņēma ar lielu
pateicību, un man pretī uzdāvināja manu pirmo teoloģisko
grāmatu! Tā bija poļu valodā, un tas bija apcerējums par cilvēka
ticības ceļu. Viņa tur ierakstīja arī savu veltījumu.
Pa ceļam mēs piestājām Kauņā, lai
varētu nokārtot iebraukšanai Latvijā nepieciešamās
formalitātes. Kauņa bija ļoti nožēlojama. Poļi bija paņēmuši
Viļņu savā varā, bet Kauņa bija Lietuvas pagaidu galvaspilsēta.
Pilsēta bija pārpildīta, jo tā, kā sena cietokšņa tipa
pilsēta, nebija domāta tik daudziem cilvēkiem. Beidzot 1921. gada
rudenī mēs ar māti varējām pārcelties uz Latviju (brālis jau
iepriekš bija aizbraucis kopā ar tēvu). Izkāpām Jelgavā, un man
bija pārsteigums, cik Latvija ir citādāka, salīdzinājumā ar
pārējo man zināmo pasauli. Lai gan Jelgava nupat vēl bija
pārcietusi šausmīgos un mežonīgos Bermonta armijas postījumus,
lai gan sagrauta bija pils, ģimnāzija, citas ēkas, tas bija kaut
kas pavisam cits. Jelgavā sākās manas sakarīgās skolas gaitas,
sākot uzreiz ar trešo klasi.
Tas, kurš kārto mūsu dienu
Ko es varu sacīt par pamatskolu? Dažā
ziņā tas bija kaut kas pavisam cits, nekā mēs to saprotam tagad.
Pamatskolas vadītāja Elizabete Kleinberga, kas kādreiz bija arī
ģimnāzijas skolotāja un, ja nemaldos, arī pārzine, mācīja
tikai ticības mācību. Visās sešās pamatskolas klasēs tas bija
viņas priekšmets katru dienu. Kā viņa mācīja? Mums bija
Freidenfelda sarakstītā grāmata “Gaismas avots” un “Bībeles
stāsti” – tie bija jālasa un jāzina. Bet bija arī citi
uzdevumi. Piemēram, bija jāapmeklē kāda baznīca un mājās
jāapraksta, kas tur ir redzēts, kā tas ir izskatījies, un pēc
tam nākamajā reizē bija pārspriedumi, kas saprasts, un ko tas
viss nozīmē.
Bībeles stāstu viela kā absolūti
nepieciešama bija pašsaprotama – tā bija jāzina, bet skolotāja
pati mums lasīja īstas lekcijas ticības būtiskajos jautājumos.
Es vairs nespēju sakarīgi atcerēties visus smalkumus, bet no viena
klases darba man nejauši bija saglabājusies kāda burtnīcas lapa.
Tas bija klases darbs ticības mācībā piektajā vai sestajā klasē
par tēmu “Apustulis Pāvils kā pagānu misionārs”. Lūdzu jums
– šāds temats pamatskolai! Mani jau tik daudz neiepriecina tas
piecinieks, kas tur bija apakšā, bet es domāju par savu skolotāju
Elizabeti Kleinbergu, par viņas ārkārtīgi dziļo tvērumu visos
ticības dzīves jautājumos un dziļumos balstīto mācību.
Blakus viņai bija latviešu valodas
skolotāja Avotiņa. Viņa mums iemācīja mīlēt latviešu valodu.
Kādā piektajā klasē uz katru nākamo stundu vajadzēja mācīties
vienu dzejoli, kuru uzdeva no labas latviešu literatūras. Tādā
veidā mēs izlasījām visu labo latviešu literatūru, kurai toreiz
vēl nepiemita nekādas blakus padarīšanas – ultranacionālisms,
modernisms un visi tie sadrumstalotie virzieni. Beigu stundā pirms
brīvlaika skolotāja teica, lai mēs sagatavojam to, ko paši
gribam. Un to jums vajadzētu redzēt! Viens puisis ņem un noskalda
visu garo Friča Bārda “Skaidu spilvenu”. Citi jau tāpat, bet
man tieši tas ir palicis atmiņā. Es biju samācījies Viļa
Plūdoņa dzejoli “Salgales Mada loms”. Ko tas deva? Tas atvēra
skatu uz latviešu valodu, uz labu un koptu latviešu valodu.
Bet mani kaut kas pārsteidza latviešu
grāmatās. Proti, tās bija pavisam citādas, nekā tās skaistās
krievu stāstu grāmatas un literatūras grāmatas bērniem. Kāds
latviešu literatūras krājums, ko mēs mācījāmies skolā, bija
pilns ar bēdīgiem, nožēlojamiem notikumiem. Tur bija slimnieki,
mirstošie, un ap to viss grozījās. Ilustrācijas tādas pašas.
Vēl tagad prātā ir Jaņa Rozentāla ilustrācija “Nāve” -
balta sieva pārliekusies pār zīdainīti mātes skavās. Tā bija
bērnu literatūra ... Viens bezgalīgs bēdu apkopojums. Vēl
atceros dzejoli par divām stirniņām, kas ziemas rītā mežā stāv
pie nošautās mātes un gaida mātes piecelšanos. Kas tā bija par
tādu tendenci?
19. gadsimta beigās un vēlāk mākslā
bija aktuālais tā sauktais reālisms. Varbūt tie tavi novērojumi
ir tādēļ, ka krieviem vēl šur un tur dzīve bija skaista - ar
sārtiem vaigiem, bet latviešu lielam vairumam tā tajā laikā bija
ļoti grūta.
Lielā mērā tā tas ir, un apmēram tā
es to arī diagnozēju. Mēs visu laiku gremojam tās savas sāpes un
nemaz netiekam uz priekšu.
Pamatskolu beidzot, bija jautājums, ko
darīt tālāk? Jelgava bija skolu pilsēta – klasiskā ģimnāzija,
kur mācīja latīņu un pat grieķu valodu, reālģimnāzija, kas
vairāk nodarbojās ar šīs dzīves reālajām jeb praktiskajām
lietām, arī skolotāju institūts. Mūsu ģimenes līdzekļi tolaik
bija ļoti šauri, un tas tiešām ir mātes un tēva nopelns, ka
viņi tos spēja sabalansēt, jo trūkumā un badā mēs nebijām,
nekad neko netīru un maitātu neesam ēduši. Lai cik arī
vienkārši, bet vienmēr tikai kaut kādu pamata ēdienu mēs
sagādājām.
Ģimnāzija prasīja lielus līdzekļus,
tāpēc vecāku padoms bija iet uz skolotāju institūtu, kas jo
sevišķi meklēja jaunus puišus. Skolotāju trūkums bija ļoti
liels, un ļoti lieli bija arī solījumi, sevišķi zēniem. Teica:
tikko jūs pabeigsit skolotāju institūtu, tā tūlīt jums būs
darbs un iespēja virzīties tālāk. Man jau toreiz bija tāda doma,
ka pie vidusskolas pabeigšanas vien es nepalikšu. Par to ļoti
liela pateicība pienākas manam tēvam. Domāju, ka pabeigšu
semināru, strādāšu un arī studēšu. Vēlāk gan es uzmanīgāk
ieskatījos un secināju: tā ir fantastika, jo neviens lauku, un pat
ne pilsētas skolotājs, kuram katru dienu bez mācīšanas skolā ir
jāizskata arī kādas piecdesmit burtnīcas, nav spējīgs atrast
laiku nopietnām blakus lietām. Bet es tomēr aizgāju uz skolotāju
institūtu, lai gan ar lielu pretestību. Tur bija sanācis zēnu
bars, patiesi bars, kas pārsvarā šādā vai tādā veidā bija
nepiemērots kā mācībām, tā iecerētajam darbam. Tur nebija
nekādas draudzības, nekādas biedrības, jo vairākums bija nācis
no ļoti primitīvas lauku apkārtnes, cerēdams uz to labo skolotāja
darbu. Bet ne jau tik daudz viņu vienkāršums mani no viņiem
atgrūda.
Tie bija jau trīsdesmitie gadi, kad ļoti
rosījās sarkano propaganda. Bija nodibināts īpašs tā sauktais
“Raiņa klubs”.
Vai tas bija literāra rakstura?
Tā bija politiska organizācija.
Atklātā veidā?
Atklātā gan, jo Rainis taču bija
politiķis un rakstnieks, un nu viņi visi tur darbošoties ap viņa
darbiem un idejām. Rainis, ziniet, taču esot ģēnijs! Ja nu Dieva
debesīs nav, tad Rainis tai vietā ir! Tāda bija toreizējā
ticība. Tur ievilka daudzus. Mūsu klasē no divpadsmit puikām mēs
divi bijām tādi, kas nebija saistīti ne nu ar gluži atklāto, bet
tomēr jau zināmo pagrīdniecisko sarkano būšanu.
Es atceros diskusiju kādā ziemas
vakarā, kad, nākot mājās no bibliotēkas kopā ar vienu no viņu
dižvadoņiem, viņš ņēmās man stāstīt, kā Krievija plaukst,
kā tur tik viss jauki notiek – liels gaišums un tā joprojām. Es
augstprātīgi savā prātā domāju: “Ko tu man stāsti par
Krieviju!? Tu neko no tās neesi redzējis!” Es jau to visu
Krievijas jaukumu dabūju ieraudzīt, kā tas sākās un turpinājās,
un ar to nu mani Krievijai pievilināt bija bezcerīgi. Pret to man
bija liela pretestība.
Tajā laikā es arī sāku šaubīties
par savu izvēlēto ceļu, jo redzēju, ka būt skolotājam un reizē
arī studēt tolaik bija pilnīgi neiespējami. Ja es beigšu
institūtu un sākšu strādāt, tad es vairs nespēšu neko citu, es
būšu pavisam iesaistīts. Un visās tādās lietās TAS, kurš
kārto mūsu dienu no rīta līdz vakaram un no vakara līdz rītam,
vada SAVUS ceļus tik spilgti, ka nevar neredzēt, kā VIŅŠ
iejaucas.
Tas bija 1929. gada maijs. Es biju
institūta ceturtajā kursā, tūlīt bija jābūt eksāmeniem no
ceturtā kursa uz piekto. Tad vēl būtu palicis tikai piektais. Un
pēkšņi notika, ka tēvu pensionēja, lai gan viņam vēl bija divi
gadi līdz pensijas vecumam. Tolaik Latviju ķēra taupīšanas
politika visās iespējamās vietās. Ar tēva pensiju mēs varētu
tikai vilkt dzīvību, bet arī ļoti problemātiski. Tā tēvs
aizgāja no dzelzceļa materiālās apgādes dienesta, kura centrs
bija Jelgavā ar kanceleju stacijā. Tēvs sava saticīgā rakstura
un lielās dzīves gudrības dēļ bija iecienīts visur, kur vien
viņš bija cilvēkos. Tēva kolēģi vēlāk sameklēja mani kā
viņa dēlu, bet tas nenotika uzreiz.
Tolaik sākās pilsoņu karš Spānijā.
Uz Spāniju slepeni (jo oficiāli valdība turp nelaida), pa aplinkus
ceļiem lielie patrioti devās iestāties brīvprātīgajos, lai
cīnītos par sarkano Spāniju. Un tajā dzelzceļa materiālās
apgādes kantorī kopā ar mana tēva nu jau bijušajiem kolēģiem
par rakstvedi strādāja kāds puisis, kas bez vainas darīja savu
darbu. Un pēkšņi viņš no tā darba aizgāja. Tolaik viņam bija
kādi 28 gadi. Varēja dzirdēt, ka cilvēki paklusām runā: tas
taisās uz Spāniju. Vēlāk tā izrādījās taisnība.
Kancelejā viņa vieta nu bija brīva, un
jūs varat iedomāties situāciju, ka tajā laikā, kad nebija ne
rakstāmmašīnu, ne kādas citas aparatūras, bet visi daudzie
dokumentu blāķi bija jāraksta un jāpārraksta ar roku, tajā
iestādē līdz ar to radās lielas problēmas. Tad viņi arī
atcerējās mani, kā mana tēva dēlu, un piedāvāja vietu
kancelejā – būt par pārrakstītāju. Es to pats nemeklēju, tas
vienkārši notika. Un tajā atkal ir redzams tas cilvēka prātam
uzreiz netveramais Dieva prāts un ceļš. Tā es izstājos no
skolotāju institūta un aizgāju darbā. Institūtā bija izbrīnīti:
kā tad tā? Pats direktors nāca runāt: vēl taču tikai viens
gadiņš, un tu kļūsi par skolotāju. Bet es paliku pie sava, jo
jutu, ka šeit nu man veras kāds ceļš. Un tā arī bija.
Garīgais spēks
Sešas stundas, no deviņiem līdz
trijiem, es biju kancelejas darbinieks, bet visa pēcpusdiena man
bija brīva. Es atradu labu latīņu valodas skolotāju, kas mani
vasarā sagatavoja latīņu valodas pilnā kursā, un rudenī es
iestājos Jelgavas pieaugušo vakara ģimnāzijā. Tā pastāvēja
dažus gadus, un tur mācījās cilvēki, kas kara laika dēļ bija
palikuši bez pabeigtas izglītības. Vēl tur mācījās skolotāji,
kas arī kara dēļ nebija dabūjuši nekādu cenzu, mēs šodien
teiktu: sertifikātu jeb diplomu. Viņi bija sekmīgi nostrādājuši
daudzus gadus, bet nu viņiem līdz ar citu lietu sakārtošanos
prasīja arī šādu cenzu. Vakara ģimnāzija nu bija viņu
glābšanās vieta. Tā gan arī bija glābšanās vieta tiem
daudzajiem kūtrajiem puišiem, kas bija izgājuši visas daudzās
skolas, katrā klasē izsēdējušies trīs gadus, un tomēr nekur
nebija tikuši. Un tā bija arī glābšanās vieta jauniešiem, kas
strādāja un tajā pašā laikā meklēja ceļu uz izglītību.
Vakara ģimnāzijā stundas bija no
sešiem līdz desmitiem vakarā. Es iestājos ar latīņu valodas
zināšanām, tādēļ jau pavasarī beidzu pilnu ģimnāzijas kursu,
un tas nozīmēja, ka man ir tiesības stāties Latvijas
Universitātes Teoloģijas fakultātē. Tolaik latīņu valodas
zināšanas ietilpa priekšnoteikumos tur studēt gribētājiem. Arī
tas nebija manis sākotnēji izdomāts un paredzēts.
Kādēļ tieši Teoloģijas fakultātē?
Tas bija augstākais, ko es tobrīd
varēju vēlēties. Tā es vasarā aiznesu savus dokumentus uz
universitāti. Kāda savāda sajūta… Toreiz mēs bijām tādi kā
maigāki nekā tagadējie jaunieši. Atvērt universitātes durvis –
mīļie, tas bija kaut kas līdzīgs kā ieiet baznīcā (Smejas.)
Tu jūti, ka notiek kaut kas ārkārtīgs un izšķirīgs. Protams,
mani pieņēma. Nezinu, vai tur bija kāds konkurss, ja arī bija,
tad mani pieņēma, pamatojoties uz ģimnāzijas atzīmēm. Tā ar
1930. gada septembri es kļuvu par Teoloģijas fakultātes studentu.
Bet pa to starpu bija notikušas lietas
ar vēl lielāku nozīmi. Vēl mana semināra mācību laikā pie
Jelgavas prāvesta Jāņa Reinarda Nikolaja baznīcā par adjunktu
bija toreizējais students, vēlākais ordinētais mācītājs Edgars
Rumba. Visa Jelgava viņu apjūsmoja kā labu sprediķotāju un
tamlīdzīgi. Tas viss ir taisnība – viņš bija Dieva Gara pilns,
un viss, ko viņš runāja, bija uguns un kvēle. Un tajā pašā
laikā – Dieva patiesība. Bet ne tas vien bija svarīgi. Viņa
gādībā tapa Jelgavas jaunatnes pulciņš. Viņš ap sevi pulcināja
pāris desmitus Jelgavas jauniešu, sanāksmēs mācīja Svēto
Rakstu nopietnību, patiesīgumu un lūgšanas nozīmību. Viņš
mums iemācīja vientiesīgu, sirsnīgu lūgšanu un pieķeršanos
Jēzum Kristum, kas bija ne pārgudra vai samākslota, bet vienkārša
un tajā pašā laikā – nopietna un dziļa.
Tādas sapulces notika divas reizes
nedēļā, un tā bija īsta lūgšanas un Svēto rakstu pazīšanas,
rokā turēšanas un lasīšanas skola. Es nevaru to izteikt nekādā
lielā kāpinājumā un augstos vārdos, cik liela nozīme tam manā
dzīvē ir bijusi. Tajā jaunatnes pulciņā bija gan skolu jaunatne,
gan jau strādājošie. Divi no šīs ticības kopības vēlāk kļuva
teologi – Arnolds Grosbahs un es. Viņš jau tajā laikā bija
teoloģijas students, es vēl ne. Katrā ziņā mēs tad un arī
vēlāk dzīvojām no jaunatnes pulciņa garīgā spēka.
Vēlāk mācītājs Rumba kļuva
nevaļīgs, vairs nevarēja palikt arī Jelgavā, bet jaunatnes
pulciņš turpināja savu darbu, nepievēršoties nekādām sektām,
ne kliedzējiem, ne bļāvējiem. Šis jaunatnes pulciņš manā
dzīvē vēlāk sasaucās jau ar Kristīgo studentu biedrību, kurai
esmu ļoti daudz pateicības parādā. Tur man arī pavērās durvis
uz plašo kristīgo pasauli, proti, tie bija sakari ar studējošajiem
un universitāšu mācību spēkiem Zviedrijā, Vācijā, Francijā
un citur, kas paši viesojās un arī mūsu studentus aicināja pie
sevis. Es gan to nevarēju, jo biju saistīts ar saviem rakstveža
pienākumiem.
Tajā laikā es dzirdēju arī vairākus
ārzemju referentus, patiesību sakot, Bībeles stundu turētājus.
Piemēram, šeit viesojās Helsinku bīskaps Ē. Gulīns, kas sniedza
ļoti iespaidīgu priekšlasījumu. Tas viss bija mūsu ticības
celšanai. Kristīgā studentu biedrība nebija liela. Tā savu
popularitāti nemeklēja ar kādiem citādiem veidiem, kā vien ar
to, ka mēs savās sanāksmēs, priekšlasījumos un Bībeles stundās
ar atvērtu sirdi stājāmies Kristus priekšā.
Tā nebija vienkārši ticība “mīļajam
Dieviņam”, kas nu visu tā jauki kārto. Nebūt ne! Tā bija
iedziļināšanās Jēzū, Viņa ciešanās. Un tur man atklājās
arī tas, ka mūsu populārās dievbijības lielais trūkums ir
noslīdēšana reliģijā, reliģiozitātē, ar kaut kādu dieviņu,
ar kuru tiek lāpīti dzīves caurumi. Nekā tamlīdzīga! Mēs esam
Kristus ļaudis, un tikai caur Kristu mēs esam saistīti ar Tēvu.
Caur ticību Kristum, caur Viņam piederēšanu. Tas ir tas
izšķirīgais. Un tas ir pilnīgā pretrunā ar tā saukto regulāro
reliģiozitāti un tās izpausmēm.
Studentu biedrības sanāksmes un
konferences, kurās tika aicinātas arī draudzes, notika apmēram
trīs dienas, parasti kādas draudzes pastorātā. Un atkal tie bija
priekšlasījumi, jeb apceres, lūgšanas, dziesmas un priecīga
tikšanās ar kristīgajiem draugiem, kuri izklīduši pa Latviju
savos darbos.
Tā laika valdošā teoloģija un
Teoloģijas fakultātēs gaisotne bija ļoti liberāla, tādēļ esmu
brīnījies, kur tu toreiz ņēmi tik konservatīvus ieskatus par
Bībeli kā patiesu Dieva vārdu? Acīmredzot tā ir bijusi iepriekš
minētā tavas bērnības pieredze un arī laimīgā sagadīšanās
studiju gados.
Es teikšu tā, ka ne jau mēs Viņu
atrodam, bet Viņš mūs atrod. Un tā kontraverse ar Teoloģijas
fakultāti bija gan šī, gan citādu iemeslu dēļ. Man darba dēļ
bija tas skumjais gadījums, ka es varēju tikt tikai uz pēcpusdienas
lekcijām. Darbs kancelejā beidzās trijos dienā, vilciens uz Rīgu
gāja trijos un septiņās minūtēs. Ap četriem es biju Rīgā,
skriešus devos uz universitāti un parasti iegāju auditorijā kopā
ar profesoru Voldemāru Maldoni. Maldoņa lekcijās, kas bija
pēcpusdienās, es varēju tikt visās, bet tās mani nemaz
nesaistīja. Es nevarēju tajos džungļos orientēties, ko katrs no
tiem gudrajiem ir teicis, ar ko viņš to ir pamatojis, un ko tas
viss tagad nozīmē? Tas viss aizgāja “gar ausīm”, bet par
laimi pie profesora Maldoņa eksaminēšanās nebija nekāda
sarežģītā, jo visi tie viņa priekšmeti bija kaut kā saplūduši
vienā – visas reliģijas psiholoģijas, reliģijas filozofijas un
dogmatika. Nevarēja īsti saprast, kur beidzas viena un sākas otra.
Jāatzīstas, ka no tā man nepielipa nekas. Gluži otrādi – radās
pretestība. Kādēļ tas ir vajadzīgs un kam tas der – zināt, kā
viens ir domājis, un kā otrs ir domājis gluži pretēji? Kam der
šie tā sauktie viedokļi? Man pat nebija tendence ar Maldoni
diskutēt, es viņu “laidu gar ausīm”.
Mana teoloģija bija citur – kristīgajā
studentu biedrībā, kur nāca dziļi un nopietni teologi no dažādām
tautām ar dziļu, nopietnu ticības pārliecību. Mana teoloģija
bija Bībeles stundas, kur mēs pulcējāmies nedaudzi, bet tas
nebija tik būtiski. Būtisks bija dzīvais Dieva vārds, Evaņģēlijs
ar savu svarīgumu, ar to, kā tas atvērās, kļuva tuvs un savs.
Tur nebija nekādas “reliģiskās idejas” vai “reliģiskie
impulsi”, to mēs nemeklējām, bet mēs mēģinājām saprast, kas
mums ir pateikts Evaņģēlijā. Tas ir dzīvs un spēcīgs, mēs to
piedzīvojām savā ticībā un tās stiprinājumā, nevis kaut kādā
abstraktā reliģijas psiholoģijā un komentāros. Tas nebija kaut
kāds superreliģiozs teksts, bet vienkāršais un skaidrais Dieva
vārds, kas sirdi šķeļ pušu un rada, uztur ticību un vienību ar
Kristu. Tas bija lielais garīgais pamats, kam diemžēl nācās man
atsvērt gandrīz visu fakultāti. Saku gandrīz, jo es gan ļoti
gribēju tikt uz profesora Ludviga Adamoviča lekcijām, kas bija
agri no rīta, bet es gan to nekādi nevarēju. Taču mums ar viņu
gan bija viena īpatnēja saskaņotība. Mēs bijām pilnīgi sveši,
bet es gāju uz profesora kanceleju un teicu, ka esmu bezizejas
stāvoklī. “Nu,” viņš teica, “būs jāstrādā kompensācijas
darbs. Izlasiet tādu un tādu grāmatu.” Un viņš iedod baznīcas
vēstures grāmatu ar kādām 300 lappusēm. Kad es šo grāmatu
izlasīju un atstāstīju, es dabūju ierakstu, ka esmu noklausījies
lekcijas un drīkstu kārtot eksāmenu. Otrajā kursā es atkal
lasīju grāmatu, atreferēju un kārtoju pārbaudījumu. Tālāk
viņš man kompensācijas darbus neprasīja. Kā viņš man
uzticējās, tā arī es viņam paklausīju: ja jau viņš man tā
ļauj, tad man tas ir jādara pašam – jālasa un jāgatavojas. Un
es varēju pie viņa nolikt visus pārbaudījumus teicami. Kārtīgi
nepaspēju nokārtot tikai beidzamo pārbaudījumu Latvijas baznīcas
vēsturē, jo viņš bija lielā nevaļā un laika trūkumā. Viņš
ierakstīja: “labi” un norūca: “Vajadzēja vairāk!” Tas
bija vienīgais pārmetums, ko man no viņa tajos gados nācās
dzirdēt.
Vai no tā ir cēlusies arī tava
interese par baznīcas vēsturi? Tu jau esi pazīstams tieši kā
baznīcas vēstures pasniedzējs.
Lielā mērā. Man tāda interese bija
jau pati par sevi. Bet, redzi, lasot baznīcas vēsturi ... Kā lai
tev pasaka? Es viņai cauri lasu Dieva valstības vēsturi. Gribot
negribot, visa tā vēsturiskā pieeja nav fakti, lai gan tie fakti
ir iegaumējami, bet tie tomēr ir kopsakari, kas tos faktus tur
kopā, un tur kļūst redzama īstā vēsture – Dieva audums. Kāpēc
savā dzīvē sairst, kāpēc sabrūk vai paceļas tautas? Pamatos
tieši baznīcas vēsture to parāda. Ir bijusi ļenganība, nevērība
ņemt vērā Dieva ceļus, kurus, ja arī cilvēks nelasa Svētos
Rakstus, vēsture atklāj pat viņam negribot – uzdodot kā ar
ilksi pa muguru.
Man baznīcas vēsture kaut kā dabīgi
neatdalījās no Dieva valstības vēstures, kā to kādreiz arī
sauca. Nevarēja neredzēt tās gājienos Dieva ceļus. Kas ir
cilvēka dzīve un vēsture? Tā ir cīņa. Bet par ko? Par godu,
prestižu, varu. Tam cauri taču runā Evaņģēlijs: “Ko tas
palīdz, ka tu iemanto visu pasauli, bet tev zūd tava dvēsele?”
Tas neievērotais faktors atklāj sevi kā tas iekšējais darbīgais
spēks – vai nu veicinot, vai aizliedzot mūsu un veselu tautu
ietos ceļus.
|