Prof.
Roberts Feldmanis
Draudzes
darbinieku amati Jaunajā
Derībā.
Filip.1,1
Pāvils
un Timotejs, Kristus
Jēzus kalpi, visiem Kristū Jēzū svētajiem,
kas atrodas Filipos, arī bīskapiem
un diakoniem
- žēlastība un miers... Acta
20,28: Tāpēc sargait paši sevi un visu ganāmo pulku, kurā
Svētais
Gars jūs iecēlis par
bīskapiem
(episkopai nevis "sargiem") ganīt Dieva draudzi. I
Korint. 12,28-29: ...dažādi
amati – apustuļi, pravieši, mācītāji... (kybernētes)... Timoteja
3,1-2: Kas tīko
pēc bīskapa
amata, tas iekāro teicamu darbu... Bīskapam
pienākas būt nepeļamam… 1,7:
Bīskapam
jābūt nepeļamam, kā Dieva namturim... I
Pēt.2,25:
...tagad atgriezti pie sava dvēseļu Gana un bīskapa ("sarga")
(epi ton poimena kaiepiskopon)
Jau
mūsu
Pestītājs savu izredzēto un sūtīto mācekļu pulkā iezīmēja
viņu kalpošanā dažādus
uzdevumus
-
"darait
par mācekļiem
visus ļaudis tos kristīdami" –
sakramentālais uzdevums, "mācīdami"
- kerigmātiskais uzdevums, "to
darait mani pieminēdami"...
— sakramentālais un priesteriskais uzdevums
Draudzē
Jeruzalemē, jau drīz pēc tās konstituēšanās Vasarsvētkos ir
apustuļi,
diakoni, diakonises
(Marka
māte
u.c.) katehētes
(Priscilla
Acta 18:26).
Apustulis
Pāvils
jau redz kristīgo draudzi tās darbinieku un darbošanās
daudzveidībā. Tur ir
bīskapi,
mācītāji, diakoni, harismātisko un pravietisko dāvanu
darbinieki. To starpā episkopoi -
pārraugi,
bīskapi sadraudzēs kādreiz pat vairāki. Ar laiku šis amats kļūst
ne tikai pasludinātāja
un
kristītāja
amats, bet pārredzētāja, virspārziņa amats, pārredzēt, kārtot
un vadīt draudzi(es) visa
uzdevuma
kopumā.
Jau
drīz
- vajāšanu laikā II, III, IV g.s. izrādījās, ka tas ir sevišķi
svarīgs, loti būtisks amats un
uzdevums
draudzē,
pat veselām draudžu kopām - diecēzēm (dioikesis - iekārtojums,
pārvalde), pārraudzīt (ne "koordinēt" kā tagad), bet
koriģēt, sakopot kristīgo draudzi, disciplinārais amats - turēt
pie kārtības vajāšanu, sajukumu, nekārtību laikā, vienmēr:
uzturēt garīgo disciplīnu - pārraudzīt, koriģēt ticības
dzīvi, uzturēt mācības skaidrību. Ieturēt ticības apliecību -
kas bija ļoti svarīgi visādu maldu mācību - sinkrētisma,
pagānisma, gnosticisma un tamlīdzīgu uzbrukumu laikā. Ap bīskapu
pulcējās kā ap ticības patiesības, un kristīgās dzīves
kārtības pārredzētāju, audzinātāju, vadītāju, autoritāti un
klinti vajāšanu briesmās un ciešanās, kuri paši izcieta
martīriju, pasargādami ganāmo pulku. Nelokāmie bīskapi -
senbaznīcas gods un krāšņums Milānas Ambrozijs (pret
Teodorichu), Patriarhs Hrizostoms un neskaitāmi citi Bīskapi,
Archibīskapi, Metropolīti, Patriarhi...
Reformācija.
Līdztekus
asajām dogmatiskajām un ticības skaidrošanas cīņām tika
ietekmēti arī baznīcas iekārtas jautājumi. Skandināvijas zemēs
- Zviedrijā ar Somiju, Dānijā, Norvēģijā, arī Anglijā
baznīcas organizācijas struktūra palika neskarta. Palika sensenā
episkopālā iekārta ar bīskapiem, kurus vēlē baznīcas sapulces
- sinodes un kurus apstiprināja ķēniņš. Vācijā, kur bīskapi
bija arī savu
īpašo
valstiņu valdnieki, līdz ar šo teritoriju sekularizāciju zaudēja
arī savu garīgo varu. Viņu vietā par baznīcas vadītājiem nāca
laicīgie valdnieki un iestādes - hercogi, firsti, ķēniņi savās
pārvaldītajās teritorijās, pilsētu "rātes" pilsētās
izveidojot sev pakļautas garīgo lietu pārvaldes ar ieceltām
konsistorijām un šo laicīgo varu ieceltiem "virspārziņiem"
(ģenerāl) superintendantiem - ("pāri pār baznīcu liktiem")
no garīdznieku vidus.
lecēlēja
laicīgā vara arī visumā noteica pakļautās baznīcas iestādes
darbošanos līniju. Pakļautība zem laicīgās varas varēja
dažbrīd sniegties līdz pat ietekmei mācības jautājumos,
dievkalpojuma kārtības noteikšanai. Šis Vācijas evaņģēliskajās
baznīcās izveidotais baznīcas iekārtas veids, pilnā mērā bija
atveidots arī Baltijas ev. lut. baznīcā, kas bija sadalīta
teritoriāli trīs konsistorijas iecirkņos - Kurzemes, Vidzemes
(kopīgi latviešu un igauņu) un Igaunijas ar īpašu bet ar vienādu
struktūru katrā. Šo konsistoriju izveids galīgā veidā bija
noteikts ar 1832.gada likumu Evaņģēliski Luteriskajām Baznīcām
Krievijas valstī un palika spēkā līdz Krievijas valsts sabrukumam
I Pasaules kara laikā.
Šīs
tā saucamās "konsistoriālās" iekārtas veidojumā
baznīcas augstākais priekšnieks bija pats ķeizars. Viņam padotās
Baznīcas iestādes - konsistorijas priekšnieks bija laicīgā
persona –
konsistorijas prezidents, kuru iecēla ķeizars no muižniecības
diviem priekšā celtiem kandidātiem Kurzemei, Vidzemei, Igaunijai,
tas nemainīgi bija kāds no Konsistorijas viceprezidentu ar
(ģenerāl) superintendanta tituli arī iecēla ķeizars vienu no
sinodes priekšā liktajiem diviem kandidātiem. Tāpat pārējie
konsistorijas locekļi - 3 laji un 3 garīgie iecelti un apstiprināti
no iekšlietu ministra vai gubernatora. Baltijā visi šie amati tika
sadalīti tikai
vācu tautības dižciltīgo un vācu mācītāju starpā visu šo
laiku - jau pirms 1832.g. līdz pat konsistoriālās iekārtas
izbeigšanās laikam. (Vienīgais izņēmums mācītājs Zakranovics
Kurzemes konsistorijas loceklis 1898-1905.)
Šo
apstākļu kopums, ko vēl īpaši pastiprināja apzināta cenšanās
nepielaist latviešu tautas mācītājus pie darbošanās dzimtenes
draudzēs (patronāta konsistorijas iespaidā), radīja iespaidu, ka
ev. lut. baznīca Baltijā, respektīvi, Latvijā ir Ev. Lut. vācu
Baznīca Baltijā ar zināmu misionārisku un diakonisku blakus
aprūpi pie iedzimtiem nevācu iedzīvotājiem.
Tikai
pazīstot un ņemot vērā šo mūsu Dzimtenes Baznīcas iekārtas
sadarbību XIX gs. un vēl XX gs. sākumā, mēs īsti varam saprast
un novērtēt mūsu Latvijas Baznīcas jaunizveidošanas ārkārtīgo
nozīmi 1922. g. sinodē, kura pasludināja Latvijas Ev. Lut. Baznīcu
kā sinodāli
- episkopālu, neatkarīguno
jebkādas laicīgas varas (muižniecības, valdības un sabiedriskām
iestādēm, parlamenta utml) līdz ar to kļūstot par īstu tautas
baznīcu (Bīskapa Irbes definīcija), kuras iekārtu un nosaka un
veido pati evaņģēliski luteriskā tauta caur savu sinodi, kurā
pati Baznīca, neatkarīgi no jebkurām iestādēm un varām, ar
saviem delegātiem - mācītājiem un draudžu locekļiem izlemj
visus savas dzīves jautājumus.
Šī
pati sinode, uzsverot mūsu baznīcas garīgoraksturu
(pret laicīgi vadītas iestādes veidu) par baznīcas augstāko
(-iem) Vadītāju (-iem) ievēl Bīskapu (-us) ar to uzsverot
baznīcas garīgo neatkarību (pret Konsistorijas laicīgiem
"prezidentiem"). Baznīcas dzīves lietās, šo svarīgo,
būtisko pamatnostāju vēl īpašā, simboliskā veidā izcēla un
pastiprināja kāds īpašs svinīgs akts, kas piešķīra visai
turpmākajai baznīcas dzīvei vēl kādu īpašu izteiksmi. Tā bija
mūsu pirmā bīskapa ievešana amatā ar īpašu konsekrācijas
(iesvētīšanas) aktu, ko izdarīja Zviedrijas Baznīcas
Archibīskaps Dr. Natans Sõderbloms 1922. gada 16. jūlijā Jēkaba
baznīcā, ar to pašu līdzi nododot t.s. "apustuliskās
sukcesijas" turpināšanas tradīciju, kas ne vien simboliski,
bet arī garīgi sasien neredzamu savstarpējās kopības saiti ne
vien ar Zviedrijas, bet arī ar citām episkopālās iekārtas
(baznīcām)
uzturot kristīgās senbaznīcas bīskapu amata veidu.
Te
der atcerēties
šī amata dziļo nozīmi un jēgu senbaznīcas smagajās cīņās un
pastāvēšanu un uzvaru pār visvisādo maldu mācību uzmācību.
Pēc
bīskapa K. Irbes aiziešanas emeritūrā, 1932. g. 29. martāsanāca
VIII sinode, baznīcas Virsgana vēlēšanai. Dienas kārtības
pirmais punkts bija baznīcas virsgana nosaukums (tituls). Jau 1922.
g. 16. VII bīskapa K. Irbes konsekrācijas gadījumā Archibīskaps
N. Sõderbloms bija teicis: "Pilnīgi saskanētu ar evaņģēliskās
Baznīcas autoritāti latviešu tautā, ievērojot Rīgas stāvokli
Eiropā, ka viņas Virsganu sauc par Archibīskapu". Balsošanā
likto jautājumu VIII Sinode ar lielu balsu vairākumu izšķīra par
"Archibīskapu". Ievēlēto Archibīskapu Teodoru Grīnbergu
12 prāvesti ieveda amatā 1933. g. 5. novembrī. Zviedrijas
Archibīskaps svinībās nepiedalījās, tā uz laiku pārtrūka
"apustuliskās sukcesijas" saite, kura atjaunojās tikai ar
Archibīskapa Matuļa konsekrāciju, ko veica Skaras bīskaps
(Zviedrija) Svens Danells un kas turpināta arī ar Archibīskapiem
Mesteru un Gailīti. Līdztekus ar Archibīskapa amatā ievešanu,
pacēlās arī bīskapu jautājums, vispār bija neloģiski,
ka baznīcas
galva ir arhibīskaps - "pirmbīskaps", bet trūkst
bīskapi. Šis jautājums pacēlās vienlaicīgi ar Archibīskapa
Grīnberga ievēlēšanu un ne gluži kā formāli loģisks. Pati
baznīcas dzīve un viņas vissenākās tradīcijas Latvijā radīja
šo nepieciešamību pēc diecēzēm. Jau Latvijas kristianizācijas
sākumā XIII gs. radās nepieciešamība pēc īpašiem bīskapu
iecirkņiem, lai kristianizācija, kā misijas darbs būtu sekmīgāk
veicams. Mūsdienās un mūsu situācijā, kur baznīca stāv lielu,
svarīgu, arvien pieaugošu problēmu un uzdevumu priekšā, baznīcas
darba pārredzības un vadības koncentrācijas vienā (punktā)
centrā padara to grūti pārskatāmu un vadāmu, īsti garīgajam -
gana darbam pietrūkst laika un iespējas. Ārkārtīgi svarīgais
darbs - draudžu vizitācijas kļūst praktiski neiespējams.
(Archibīskapa T. Grīnberga u.c. "ciemošanās" draudzēs).
Diecēzes bīskapa uzdevums ir 2 - 3 gadu laikā apmeklēt un vizitēt
katru draudzi. (Zviedrijas baznīcā) Mācītāju saimes "ganīšana"
un īsta iepazīšana. Garīgais padoms un bikts. Teoloģiskas rosmes
uzturēšana.
Ne
vien senākajos
laikos, bet arī pēc Reformācijas, īpaši XVIII - XIX – XX gs.
t.s. Konsistoriju iekārtas laikā redzam zināmu līdzību diecēžu
iekārtojumam ar Kurzemes, Vidzemes, Igaunijas konsistoriju
iecirkņiem. Latvijas Ev.Lut.baznīcā par īpašu diecēzi varēja
uzskatīt Vācu draudžu 4 prāvestu iecirkņus ar bīskapu un īpašu
virsvaldes nodaļu. Atvieglojums draudžu dzīves kārtojumos bija
acīm redzams.
Divas
elementāras
patiesības vispirms:
Baznīca
-
savā būtībā ir garīga, pārlaicīga, tā nav ne biedrība, ne
organizācija, ne partija,
neraugoties uz viņas
ārējo ietērpu un izpausmi.
Tāpat
Bīskaps
savā
būtībā nav ne direktors, ne prezidents, ne organizācijas vadītājs
- šefs, bet
apustuļu
amata turpinātājs - Kristus ganāmpulka gans.
Šīs
garīgās lietas nav laicīgi apspriežamas.
Jautājums
par Latvijas Ev. Lut. baznīcas administratīvo sakārtojumu un
diecēžu iekārtošanu
dabīgi
pacēlās līdztekus Teodora Grīnberga ievēlēšanai par
Archibīskapu VIII Sinodē,
1932.
g. 29. martā.
Tam būtu bijis jānotiek kādā no nākošajām sinodēm, bet pēc
1933.
g. 5. novembra (Archibīskapa
T.Grīnberga ievešana amatā) vairs neradās iespēja šādu sinodi
sasaukt. 1934. g. 15. maija notikumu sekās, kad visāda veida
partiju u.c. sanāksmes nevarēja notikt, arī sinode izpalika līdz
turpmākam (Archibīskapa īpašās tiesības). Sekoja 1940 - 1990.
g. periods, kad vispār jebkāda patstāvīga baznīcas rosme bija
liegta. Pēc 60 gadu pārtraukuma mēs šodien esam spējīgi un pat
spiesti risināt šo mūsu baznīcas dzīves svarīgo jautājumu. Ar
mūsu Arhibīskapa ievēlēšanu š.g. 26. janvāra sinodē, mēs
atkal satveram pavedienu, kurš pārtrūka no mums
neatkarīgu
apstākļu dēļ 1932. gadā. Nākošas sinodes uzdevums ir dot mūsu
ievelētajam Arhibīskapam bīskapus - līdzstrādniekus atbildīgajā
mūsu mīļās Baznīcas uzcelšanas darbā.
Tēzes
-
vispārēji noteikumi, izstrādājami detalizēti ietilpināšanai
Satversmē
I.
Latvijas Ev.Lut baznīca
atjaunobaznīcas
administratīvos iecirkņus - diecēzes
- un
ar to saistīto episkopātu - diecēžu bīskapa amatu.
II.
Latvijas Ev.Lut baznīca
administratīvi sastāv no šādiem pieciem
bīskapu
iecirkņiem -diecēzēm:
II.1.Rīgas
Archibīskapija (Archidiecēze) dibināta (1186) 1199g. kā
bīskapija, 1253 - dibināta un 1932. g. atjaunota kā arhibīskapija.
II.2.
Vidzemes diecēze
- Cēsu bīskapija (1582- 1621)
II.3.
Kurzemes (agrāk
Piltenes) diecēze. (1234 - 1583) Liepājas bīskapija.
II.4.
Zemgales diecēze
(1225 - 1251) - Jelgavas bīskapija.
II.5.
Augšzemes
(Sēlijas un Latgales) diecēze (1218 - 1255) Krustpils - Daugavpils
Bīskapija
III.
Katras diecēzes
priekšgalā ir bīskaps līdz ar diecēzes padomi
IV.
Rīgas
Archibīskaps bez tam vēl pārstāv un reprezentē Latvijas Ev.Lut.
Baznīcu tās kopumā, Latvijā un uz ārpusi, pārzin un vada
Baznīcas koppasākumus (ārmisijas, diakonijas, teoloģiskās
izglītības utml.). Amata stāvoklī Archibīskaps pārējo bīskapu
vidū ir Primus
inter pares. Vajadzības
gadījumos viņš var nozīmēt savu pārstāvi.
V.
Bīskapa
konference - Arhibīskapa sasaukta un vadīta baznīcas kopjautājumu
apspriešanai, kopsinodes sagatavošanai.
VI.
Baznīcas
kopsinode - Arhibīskapa sasaukta un vadīta baznīcas kopīgo lēmumu
izlemšanai.
VII.
Diecēzes
sinode - bīskapa regulāri sasaukta diecēzes jautājumu izlemšanai.
VIII.
Diecēzes
padome. Priekšsēdētājs ir bīskaps, locekļi - visi prāvesta un
draudžu delegāti.
IX.
Prāvestu
iecirkņu konferences.
X.
Konsistorija - ar sēdekli
Rīgā. Visas baznīcas kopīgo lietu izlēmēja un sakārtotāja.
Visi bīskapi ex
officio
ir tās locekļi. Priekšsēdētājs Arhibīskaps.
XI.
Sinode.
Referāts
nolasīts mācītāju sanāksmē Rīgā, Latvijas.ev.luteriskās
baznīcas Konsistorijā.
A.D.
1993. g.
|