Spēku trijstūris - bīskaps Alberts, ķēniņš Kaups, pāvests Innocents III
Ķēniņa Kaupa ceļojums uz Romu un audience pie pāvesta Innocenta III
Bīskaps Alberts bij plašu mērķu, stipras gribas un
nerimstošas enerģijas cilvēks. Jau pašā darbošanās sākumā viņa mērķi
bij viņam skaidri, un tikko pēc iesvētīšanas par Ikšķiles bīskapu
Bremenes dombaznīcā, ko izdarīja viņa mātes pusbrālis, Bremenes
archibīskaps Hartvigs II 1199. g. pavasarī, viņš devās uz Visbiju un ar
pāvesta piešķirto privilēģiju "apzīmēja ar krustu" pulku karavīru
ticības karam Livonijā. Tad viņš devās uz Dāniju, apmeklēja ķēniņu
Knutu un Lundas archibīskapu Absalonu. Šī draudzības vizīte bija jau
vesela politiska programma. Lunda un Bremene bij krasas pretinieces.
Lunda izjauca Bremenes archibīskapu loloto ieceri izveidot "Ziemeļu
Patriarchātu" - visu esošo un vēl topošo ziemeļu zemju bīskapiju
sakopošanu Bremenes virsvadībā, izveidojot kaut ko līdzīgu ziemeļu
Romai. Alberts, tagad Bremenes suffragāns, ar to parādīja nepārprotamo
vēlēšanos Rīgu padarīt līdzīgu pašai Bremenei — par neatkarīgu
archibīskapiju - metropoli. Šī bij pirmā zīme par atraisīšanos no
Bremenes. Albertam bij sveša tiklab Meinarda lēnprātība, kā Bertolda
pārsteidzība. Viņš centās pārliecināt pāvestu par to, ka Rīga jau
pilnīgi atbilst metropoles stāvoklim: ar savu nodibināto un jau
plaukstošo metropoli, ar krusta karotāju brālības izveidošanu misijas
un pakļaušanas veicināšanai, ar jau prāvo kristīto pulku - to starpā
arī ar ievērojamākā vietējā valdnieka pāriešanu katoļticībā.
Kaupa ceļojums uz Romu bij patiesībā organizēts, lai
iespaidīgi pastiprinātu Alberta lūgumu pēc Rīgas metropoles, ko darīt
bij pilnvarots Alberta tuvākais un uzticīgais līdzstrādnieks -
cisterciešu mūks un Daugavgrīvas jaundibinātā klostera abats Teodoriks,
Kaupa kristītājs. Uzturēšanās Romā ilga vairākas dienas, kurās
Teodoriks varēja plaši un labvēlīgi raksturot Alberta darbošanos un
panākumus, tomēr Chronika nepauž nekādu pāvesta atbildi. Innocenta III
ideja par Livonijas nākotni bij cita. No jau tapušajām un vēl topošajām
jaunajām kristīgajām zemēm Baltijas piekrastē pāvests vēlējās izveidot
"Terra Mariana" - pāvestam tieši pakļautu valsti, līdzīgu "Patrimonium
Petri" ap Romu, kur pāvests pats ir arī laicīgais valdnieks. Savu
atzinību Alberta sekmīgajam darbam pāvests izteica ar pāvesta Gregora
(pašrocīgi pārrakstīto) Bībeli, kas skaitījās ļoti liela relikvija, bet
Alberta vēlēšanās pacelt Rīgu par metropoli un būt pašam paaugstinātam
par archibīskapu nepiepildījās, jo tā neatbilda Innocenta III idejām.
Kaupam plaši izvērstais ceļojums un pamatīga
iepazīšanās ar Vāciju noslēdzās ar apmeklējumu Romā (CL/VI-5, 6).
Teodoriks stādīja pāvestam Innocentam III priekšā Kaupu kā lībiešu
cilts valdnieku - "it kā ķēniņu" (quasi Rex). Pāvests saņēma Kaupu ļoti
laipni, sveicinādams ar skūpstu, un izrādīja dzīvu interesi par viņa
zemi un tautu, daudz par to vaicādams. Audience bij ilga. Pāvests
Innocents III, kura priekšā ceļos stāvēja kronēti valdnieki, izrādīja
īpašu laipnību un interesi pret kādas svešas, mežonīgas cilts
valdnieku, arī atvadīdamies no tā sirsnībā ar skūpstu, kā tiekoties.
Pēc dažām dienām, Kaupam aizceļojot, nododams tam visai prāvu dāvanu -
simt zelta guldeņu. Kas bija runāts ilgajā, ļoti draudzīgajā audiencē?
Nezinām. Chronika par to klusē. Teodoriks bij tulks. Kā viņš pārtulkoja
Kaupa vārdus pāvestam? Kā viņš pārtulkoja Kaupam pāvesta vaicājumus un
atbildes? Nezinām. Teodoriks bija Alberta pilnvarotais un uzticības
vīrs. Viņš pārstāvēja Alberta prasību par Rīgas pacelšanu par metropoli
un līdz ar to par tās garīgo neatkarību no Bremenes. Tas nenotika, jo
pāvesta intereses bij citas - Rīgas bīskapijas tieša pakļaušana Romas
"archibīskapam" jaunizveidojamā "Jaunavas Marijas zemē". Bet vai tiešām
Kaups nemaz un neko nevarēja saprast no pāvesta tieši un arī atbildēt?
Innocenta III dāvanas apmeklētājiem no Livonijas
Enerģiskajam Rīgas bīskapam darbs un panākumi algoti ar ļoti vērtīgo relikviju.
Lībiešu ķēniņam - simt zelta guldeņu. Grandiozs
dāvinājums tā laika vērtējumā. Kaut kas nesamērīgs pret pieklājības
apmeklējuma delegācijas pavadoni. Arī toreiz bij spēkā formula: "Gabe
ist auch eine Aufgabe" - dāvana ir arī uzdevums, tā jau - arī šodien -
ir investīcija. Kāds uzdevums dots lībiešu ķēniņam un viņa valstij?
Alberta aizdomas un neuzticība bij pamodinātas.
Kas varēja būt pāvesta sarunas ar Kaupu? Vēlēšanās
iekļaut jau christianizētās un vēl christianizējamās ciltis pāvesta
valstī un padarīt Kaupu un citus vietējos valdniekus par pāvesta
vasaļiem? Par šādu domu izmaiņu Chronika klusē. Katoļu vēsturnieki
(Vaivods) te apgalvo klaji un skaidri, ka šai audiencē Kaups esot
nodevis pāvestam virsvaru "par savu valsti Vidzemi" un saņēmis to
atpakaļ kā lēni, paturot savas valdnieka tiesības. Mums nav zināmi
dokumenti, kas apstiprinātu šo apgalvojumu, bet gluži klaji apšaubīt šo
uzskatu nevaram. Netieši apstākļi šo apgalvojumu zināmā mērā
apstiprina. Jau pieminētā doma, ka Kaups zināmā mērā varējis saprast
sarunu un arī atbildēt, nav neiespējama. Bīskapa Alberta attieksme pret
Kaupu pēc Romas apmeklējuma liecina par Alberta īpašu neuzticību un
uzmanību no Kaupa, internējot to pēc atgriešanās Rīgas pilī. Kontrolē -
vai nepastāv kāda komunikācija Kaupam ar pāvestu Innocentu III. No
vienas puses, Romas audiences iespaidus un atceres jau drīz pēc
atgriešanās Rīgā (1204. g. pavasarī) pārsedza patiesi globāli notikumi.
Ceturtā krusta kara karapulki iekaroja Konstantinopoli, apvērsdami ar
to visas kristīgās Eiropas garīgo un politisko dzīvi. Vai Innocentam nu
bij laiks veltīties Livonijas problēmām!
1203./04. gada ziemā, Alberta un Teodorika
prombūtnes laikā drauds Rīgas pastāvēšanai nāca no leišiem. Ļoti liels
leišu karapulks Svelgaita vadībā devās gar Rīgu uz Igauniju. Svelgaitis
"pieteica" Rīgas izpostīšanu atceļā no Igaunijas. Zemgales virsaitis
Viesturs steidzās uz Rīgu, kurā bij palicis tik neliels garnizons,
brīdināt par draudošajām briesmām, piedāvājot kopīgu aizsardzību un
noslēdzot ar Rīgu militāras savienības un savstarpējas palīdzības
līgumu. Izsekojot leišu atpakaļceļu no Igaunijas, apvienotais Rīgas un
Viestura vadītais zemgaļu karaspēks sakāva leišu spēkus. No 2000 lielā
pulka bij palikuši pāri ap 600. Šī noslēgtā militārā savienība Viestura
un Rīgas starpā palika vēl vairākus gadus spēkā.
Situācija Livonijā, bīskapam Albertam un Romas
braucējiem atgriežoties, bija joprojām nopietna. Lībieši, nebūdami paši
karotāji, rosīgi centās organizēt cīņu pret Rīgu. Polockā tie atrada
dzirdīgas ausis, un situācija veidojās draudīga.
(CL/X-1) 1206. gadā bīskaps Alberts norīkoja
delegāciju abata Teodorika vadībā, līdzi dodot vērtīgas dāvanas ķēniņam
Valdemāram, - lai "atjaunotu labās attiecības ar Polocku, kādas bij
bīskapa Meinarda laikā". Šī stipri novēlotā miermīlība un draudzības
meklēšana panāca tikai pretējo. Delegāciju saņēma ar atklātu naidu. Tā
gan drīkstēja atgriezties Rīgā, bet pa pēdām tai nāca karš. Chronika
šai neveiksmei un naidam meklē izskaidrojumu lībiešu intrigās pie
Polockas valdnieka. Bez šaubām, lībiešu ierosme bij ļoti spēcīga, bet
Polockas interese par Rīgu bij daudz dziļāka.
Situācija kļuva draudoši nopietna. Polockā
organizēja karaspēku Rīgas ieņemšanai. Lībieši neorganizētā karapulkā,
bet atsevišķos baros aktīvi uzbruka, postīdami un laupīdami, īpaši gar
Daugavu un Gauju. Rīgas situācija nu bija tuvu kritiskai, jo Polockas
pulki jau aplenca Salaspili. Te atcerējās Rīgas pilī internēto Kaupu,
pazīstamu kā drosmīgu un veiksmīgu karavadoni, kuram uzticēja Rīgas
aizstāvēšanu. Zemgaļu virsaitis Viesturs brīvprātīgi ieradās palīgā ar
savu zemgaļu karaspēku, to sadalīdams divi daļās. Pusi nodeva Kaupa
rīcībā, kurš bij virspavēlnieks, ar otru pusi izvietodamies krievu
atvairīšanai. Jau pirmās sadursmes pārliecināja krievus par izredžu
trūkumu šai cīņā par Rīgas ieņemšanu. Izbeigdami Salaspils aplenkumu,
krievi izbeidza karadarbību un atgriezās Polockā. Palika cīņas ar
sabangoto lībiešu bariem. Kaupam naidīgie lībieši bij ieņēmuši Turaidu
un Kaupa pili. Kaupam tuvojoties ar karaspēku, tie metās bēgt,
nodedzinot un pametot Kaupa pili. Rīgas īsajā pastāvēšanas laikā šī bij
jau otrā izglābšana no iznīcināšanas - to veica rīdzinieku un zemgaļu
apvienotie spēki virspavēlnieka (chronikas apzīmējums) Kaupa vadībā.
Zemgaļu virsaitim Viesturam Rīga izteica sirsnīgu pateicību.
1207. gads. Bīskaps Alberts dodas uz Vāciju pie vācu ķēniņa Filipa
(CL/X). 1206./07. g. ziemā bīskaps Alberts atkal
bija Vācijā. Apceļojis Saksiju, Vestfāli un Frīziju un salīdzis krusta
karotāju pulku, viņš devās pie ķēniņa Filipa, nodeva tam iekaroto
Livoniju un saņēma to atpakaļ kā lēni līdz ar vēl pakļaujamajām
teritorijām. Chronika vēstī, ka, nesaņēmis nekādu reālu palīdzību,
Alberts griezies pie ķeizara Otto IV, saņemdams no ķeizara un visām
valsts kārtām vasalitātes apstiprinājumu (CL/X-17). Ar šo ķeizara aktu
bīskaps Alberts bij kļuvis par Vācu nācijas Svētās Romas valsts vasali
un par iekarotās Livonijas un vēl pakļaujamo zemju suverenu valdnieku.
Ko Innocents III bij liedzis ar archibīskapa uzdevumu un suverenitāti
pār archibīskapiju, Alberts bij panācis no laicīgās varas.
Atgriežoties Rīgā (CL/XI-1), nu jau skaitā un
iespaidā stipri pieaugušais ordenis uzstādīja Albertam prasību pēc
noteiktā, apsolītā atalgojuma - trešdaļu no iekarotajām un vēl
pakļaujamajām zemēm. Bīskapam palika divas trešdaļas. Alberts
nekavējoties pasteidzās sev nodrošināt Idumu un Metsepoli - ķēniņa
Kaupa īpašumu (ar Turaidu) ... Šim faktam bija ļoti dziļa, tālejoša,
iekarotājiem fatāla konsekvence.
1206. gads kļuva liktenīgs krievu valdniekam Koknesē
Vjačko (Vetseke). Intensīvie sakari ar Krieviju un naids pret Rīgu
izraisīja cīņu pret Koknesi. Pat nesagaidot krustnešus, Vjačko pats
nodedzināja Kokneses pili un aizbēga uz Krieviju.
Tam sekoja
Jersikas pakļaušana. Iemesli karam ar Jersiku, pēc paša bīskapa Alberta
izteiciena, bija vēlēšanās atbrīvoties no pastāvīgajām leišu un krievu
briesmām, kā arī atmaksa par Rīgai, lībiešiem un latviešiem nodarīto
ļaunumu. Jersikas ķēniņš Visvaldis bij apprecējis kāda leišu augstmaņa
meitu, un leiši devās laupīšanas iebrukumos uz Vidzemi (arī Igauniju)
cauri Jersikai. Pats ķēniņš Visvaldis bij nikns "latīņu" (katoļu)
pretinieks un vajātājs. Kara darbība pret Jersiku bij īsa, 1209. g.
rudenī (CL/XIII-4) Jersiku ieņēma ātri, izlaupīja, pēc iespējas
saudzējot iedzīvotājus, jo tie - kristīgie (austrumu Baznīcas). Saņēma
daudz gūstekņu, to starpā ķēniņieni. Ķēniņš paglābās, pārceļoties pāri
Daugavai, kur, skatīdamies uz degošo pilsētu, sauca savas žēlabas par
savu tēvu mantojuma bojā eju. Mieru slēdza Rīgā, kur bij ieradies
ķēniņš Visvaldis. Bīskaps Alberts viņu saņēma laipni. Saskaņā ar miera
līguma noteikumiem Jersikas ķēniņš izbeidz visus sakarus ar pagāniem
(leišiem) un krieviem un, godinādams bīskapu par savu tēvu, nodod tam
savu valsti.
Bīskaps Alberts, saņemdams no ķēniņa Visvalža viņa
valsti kā dāvinājumu Svētajai (Jaunavai) Marijai svinīgā veidā
pasniedza ķēniņam trīs karogus. Šis svinīgais akts tomēr nebij lēņa
piešķiršana. Ar Visvaldi atkārtojās tas, kas jau bij noticis ar Kaupu,
- iedzimto tautu dižciltīgos Alberts neuzņēma jaunās kolonijas
aristokrātijā, kas mēdza bieži notikt citur, lai nostiprinātu
iekarotāju saites pakļautajā tautā. Alberta ideja bij konsekventais
apartheids, saglabājot iekaroto jauno, topošo valsts teritoriju
ekskluzīvi tikai iekarotāju rasei un izlietojot pakļauto tautu masu
vienīgi kā darba spēku. Eiropietis Kaups nevarēja nesaredzēt šāda
higroponiska veidojuma tālāko likteni, tāpat arī pakļautās, bet
nepārveidotās tautu "masas" tālāko spēcīgo augsmi. Kur palika Jersikas
ķēniņš Visvaldis, nezinām. Viņa vārds vairs nekur nav pieminēts.
1210. g. Ķēniņš Kaups un Rīgas likteņstunda
1210. g. pavasars. Bīskaps Alberts devās atkal uz
Vāciju vervēt jaunu krusta karotāju pulku uzdevumu pabeigušo
aizbraucēju vietā. Zundā (Daugavas attekā) tie sastapās ar 12 kuģu
lielu kuršu laupītāju flotili. Cīņu uzsāka zobenbrāļi, bet nespēja
kuršus pārspēt. Abām pusēm bija ievērojami zaudējumi, katra puse devās
savā ceļā. Bīskaps Alberts turpināja savu ceļu uz Vāciju. Salīgstot
jaunus karotājus, viņam nu bija spēcīgs pierādījums, cik smags un
bīstams ir "krusta nešanas" darbs Livonijā un cik nepieciešami tam
palīdzēt. Livonija cīņu uzbangota. Lībieši izmantoja situāciju,
organizējot visu tautu cīņu pret Rīgu. Īpaši aģitatori devās uz Kurzemi
pie kuršiem. Lielai cīņai pret Rīgu aicināja zemgaļus, leišus,
latviešus, igauņus, pat krievus. Rīgas krustnešu garnizons ļoti mazs.
No visiem uzaicinātajiem ieradās gan vienīgi kurši. Viņi ieradās lielā
pulkā, viņu laivas (kuģi) pārklāja Daugavu "kā melns mākonis".
Sauszemes karotāju pulks, izkāpis krastā, aplenca Rīgu. Pēc pirmajiem
uzbrukumiem Rīgas mūriem, ko Rīgas garnizons atvairīja, tie apmetās ap
Rīgu un zīlēdami gaidīja orakulu par izdevīgo uzbrukuma dienu. Ieradās
arī naidīgo lībiešu pulks. Uzbrukumam vajadzēja sākties nākošajā rītā.
Pa nakti pienāca Turaidas uzticīgo lībiešu karaspēks Kaupa vadībā.
Mazais Rīgas krustnešu garnizons iznāca no aplenktās Rīgas un noturēja
"spēles". Kaupa ierašanās un viņa karaspēka klātbūtne atstāja tādu
iespaidu, ka kurši izbeidza aplenkumu, savāca savus cīņās kritušos, lai
tos sadedzinātu, un devās uz saviem kuģiem. Atkritušie lībieši nu
steidzās pie bīskapa aizvietotāja ar nožēlu, piedošanu lūgdami. Rīgas
brīnišķīgā izglābšana no nopostīšanas notika svētās Margaritas dienā -
12. jūlijā, un šī diena palika par Rīgā svētītu brīnišķās izglābšanas
piemiņas dienu.
Kaupa ierašanās ar karaspēku izšķīra cīņu. Kurši
izbeidza Rīgas aplenkumu, prom devās arī viņu lielā flote. Kas būtu
noticis, ja kurši būtu ieņēmuši un nopostījuši Rīgu? Kam tiktu Rīgas
pelni? Ne jau kuršiem, ne lībiešiem, ne zemgaļiem, ne leišiem, ne
igauņiem! Pēdējais, gala vārds būtu Polockai, kura sen jau tīkoja pēc
šīs savas ienīstās konkurentes. Te, jūras vārtos, paceltos Polockas
osta ar skatu uz pasaules jūrām, te taptu Krievzemes "logs uz Eiropu"
pieci simti gadus pirms Pētera Pirmā... Un vietējās ciltis? Tās būtu
miermīlīgi izkusušas krievu jūrā, ne atmiņas par sevi neatstājot. Pēc
pāris gadsimtiem Baltijas jūras austrumu krastā no Libekas līdz Somijai
skanētu krievu mēle...
Mūsu dzimtenes vēsture, kā vēsture vispār, skubina
ielūkoties dziļāk notikumu sakarībās un personās, to rīcībā un stājā.
Kādi dzejnieki un rakstnieki savā patriotiskajā romantismā no
vēsturiskām personām ir izveidojuši un ieviesuši "literāros un skatuves
tēlus" (sal. "Beverīnas dziedonis") - tā radies arī negatīvais
vērtējums par ķēniņu Kaupu, kurš "cīnījies vācu pusē pret latviešu
tautu". Aizstāvēdams un izglābdams Rīgu 1210. gadā, Kaups necīnījās ne
par sanākušajiem vācu birģeļiem un tirgoņiem, ne arī par valdonīgo
bīskapu. Rīga jau bij Eiropa, tās garīgās dzirksts - kristīgās ticības
un tās kultūras nesēja un turētāja. Kaups pats - pirmais eiropietis un
pārliecinātais kristīgais cilvēks - cīnījās par šo Rīgu - austošo
gaismu šejienes ciltīm. Nenojaušot viņš tapis par jaunas tautas pamatu
licēju, jo jau pašā sākumā Rīgā saplūda visu šejienes cilšu ļaudis,
sakusdami par vienu tautu - latviešiem. Ķēniņš Kaups - kas viņš
-nodevējs? patriots?
Smaga un gandrīz nepārtraukta bija cīņa ar igauņiem,
kas nepārtraukti spiedās lībiešu (Turaidas) un latviešu novados lejup
gar Gauju. Vēl tai pašā 1210. gadā bija smagas cīņas ar igauņiem pie
Imeras upes (Seda? Abuls?). Šī cīņa, neraugoties uz uzvaru, nesa Kaupam
sāpīgu zaudējumu: cīņā krita viņa dēls Bertolds un svainis Vāne. Kaups
palika bez vīriešu kārtas pēcteča. Viņa meita Magdalēna (atraitne?)
pieminēta sakarā ar Madlienas (baznīcas?) celšanu, pie kuras tā
apbedīta.
1212. g. izcēlās ass konflikts atņemto lauku un
dravu dēļ starp Antines latviešiem un lībiešiem un Cēsu ordeņa brāļiem,
kas bijuši varmācīgi un kādus latviešus nonāvējuši. Draudīgajā
situācijā bīskaps Alberts sasauca un vadīja sapulci. Kaups ieradās
sanāksmē un pašā tās sākumā deklarēja, ka viņš nācis, lai šai lietā
aizstāvētu cietušos latviešus un lībiešus. Tas nevarēja būt tikai kāds
atsevišķs notikums. Kaupa "ķēniņa" autoritāte tautā joprojām bij
ievērojama.
Kaups - homo religiosus
Kaups kļuva dziļi pārliecināts kristietis. Viņš bij
solījis savam ārstētājam - mūkam Teodorikam izārstēšanas gadījumā
pāriet kristīgajā ticībā un šo solījumu arī izpildīja. Teodoriks, dziļi
ticīgs un izglītots cisterciešu ordeņa mūks, vēlāk klostera abats un
visupēc Igaunijas bīskaps, varēja savam pacientam katechumenam veltīt
daudz vairāk laika, nekā tas notika parastajos masu kristību gadījumos,
un dot dziļu un skaidru ieskatu kristīgās ticības būtībā. To spēcīgi un
izšķiroši pastiprināja Eiropas ceļojumā un Romas apmeklējumā gūtie
iespaidi. Tas bija katoļu Baznīcas hierarchijas pilnveidojuma, klosteru
dievbijības, garīgās kultūras un zinātnes plaukuma, universitāšu
tapšanas laikmets. Tas bija laikmets, kad Eiropas ziemeļos un austrumos
tautas un ciltis vēla nost vēl pēdējos pagāniskā primitīvisma un
mežonības atlikumus, atplaukdamas gaišākai dzīvei kristīgas ticības
patiesībā. Ar neofita degsmi Kaups iekļāvās kristīgajā ticībā tapušajā
"apvienotajā Eiropā"...
Mūsu historiogrāfija Kaupa pāriešanu
kristīgajā ticībā, kā arī pašu kristīgās ticības nozīmi mūsu vēsturē
bieži ignorē vai arī traktē negatīvi - pēc tradicionālām
materiālistiskām mērauklām. Rīgas izglābšanā no izpostīšanas līdzi
izpaudās arī cīņa par šo ļoti svarīgo kristīgās ticības un tās misijas
centru, kura izpostīšana varētu kļūt liktenīga visai jauntapušajai
kristīgajai kopībai Livonijā. Un vēl kas. Rīga bij pirmais jau
iespaidīgais Eiropas un tās kultūras centrs. Rīga bij Eiropa Baltijā.
Kā viņas tapšanai, tā eventuālai izpostīšanai būtu liela, tālejoša
nozīme. Ne par vācisko Rīgu, ne par vācu setlementu, bet par Rīgu, kur
plūda iekšā ciltis un no ciltīm garīgi veidojās tauta, kuras nebūtu, ja
karavadoņa kristieša acs nebūtu to novērtējusi izšķirošajā situācijā.
Kaups latviešu un lībiešu etnisko robežu nosargātājs, stabilizētājs
Igauņu spēcīgā un neatlaidīgā spiešanās uz
dienvidiem XIII g.s. sākumā un gandrīz nepārtrauktās, smagas cīņas gar
Gauju uz leju. 1206. un 1207. g. - cīņas par Turaidu, kauja pie Imeras
1210. g., 1217. g. - cīņas un Kaupa nāve Igaunijā pie Palas. Igauņu
"interese" par Rīgu... Cīņas par apkrievotās Tālavas atgūšanu un
nosargāšanu pret Novgorodu un Pleskavu. Cīņa par Vidzemi un latviešu
tautas etniskajām robežām, kuras nespēja sagraut pat ilgstošā vācu
pakļautība. Nodevība vai patriotisms?
Ķēniņa Kaupa nāve
(CL/XXI-3,4) 1217. gads. Igauņi sava vadoņa Lembita
vadībā, sapulcinājuši lielu karaspēku no visām igauņu ciltīm, gaidīja
ierodamies savus sabiedrotos Novgorodas krievus, lai kopīgiem spēkiem
"dotos iznīcināt kristīgos Vidzemē". Uzzinājuši par šo nodomu,
organizētais krustnešu un Kaupa vadītais latviešu un lībiešu karaspēks
uzņēma cīņu ar Sakalas igauņu organizēto karaspēku, ko vadīja Lembits,
igauņu vadonis. Sīvajā cīņā pārspēti, igauņi bēga. Veko, pazinis viņu
pulkā Lembitu, to vajāja un nokāva un nogrieza viņam galvu. Bēgošos
igauņus vajāja mežiem un purvājiem pāri Sakalā. Vajājot bēgošos
igauņus, šķēpa caurdurts (Lanze, lancea perforatus), krīt Kaups.
(CL/XXI-3) Chronika vēstī: "Kaups pilnīgi, ar šķēpu
plati caurdurts, ticīgi pieminēdams Kunga ciešanas un saņēmis tā Kunga
Miesu (Sakramentu), pilnīgi apliecinādams kristīgo ticību, izlaida
garu, pirms tam (vēl) sadalīdams visu savu mantu visām Livonijā
uzceltajām baznīcām. Grāfs Alberts, abats un visi, kas bija ar viņu,
noturēja sēru piemiņu. Viņa ķermeni sadedzināja un viņa kaulus pārveda
uz Livoniju un apbedīja Kubezelē."
Kas noslepkavoja Kaupu? Bīskaps Bertolds krita no
lībieša Imanta šķēpa. Kaujā ar Kaupu krita igauņu varonis Lembits.
To nokāva Veko, Roboama brālis. Mēs vienīgi zinām, ka Kaupa brūce bija
sevišķi dziļa. Kā roka cirta to un kāpēc - tas noklusēts. Šķiet, sākums
ir jāmeklē jau audiencē pie Innocenta III, kas apvērsa otrādi Alberta
ieceres, un 100 zelta guldeņos, kas bij nesamērīga "ceļa nauda", bet ar
ko tai laikā varēja ekipēt veselu karaspēku. Un bailes no Kaupa.
Internēšana Rīgas pilī, "pasargājot no lībiešiem", un visupēc - spiestā
nepieciešamība uzticēt spējīgajam karavadonim karaspēku izšķirošās
cīņās: 1206., 1207., 1210., 1211., 1217. gadā... Vēl nebij dzimis
Brigādes ģenerālis Bonaparts, kurš tapa no karavīra par ķeizaru, bet
tādas jausmas varēja pazīt arī Livonijā... Alberta politiskais prāts
bij ass.