[Žēlastība un miers lai ir jums no Dieva,
mūsu] Tēva, un mūsu Kunga un Pestītāja Jēzus Kristus! Āmen.
Uzklausi,
kristīgā draudze, šīs dienas Svēto Evaņģēliju, kas ir rakstīts pie Lūkas
evaņģēlija 12. nodaļā!
32 Nebīsties, tu mazais ganāmais pulciņ, jo jūsu
Tēvs ir nolēmis jums piešķirt valstību! 33 Pārdodiet savu īpašumu un izdaliet to
nabagiem, gādājiet sev naudas makus, kas nepaliek veci, neizsīkstošu mantu
debesīs, kur zaglis nevar piekļūt un ko kodes nevar maitāt.
34 Jo, kur jūsu manta, tur būs arī jūsu sirds.
35 Lai jūsu gurni ir apjozti, un jūsu lāpas lai
deg;
36 Esiet līdzīgi ļaudīm, kas gaida savu kungu no
kāzām pārnākam, lai tam tūdaļ varētu durvis atvērt, kad tas nāks un klauvēs.
37 Svētīgi tie kalpi, kurus kungs pārnākot atrod
nomodā, tiešām, es jums saku, ka viņš, apsējis priekšautu, tos apsēdinās,
apstaigās visus un tiem kalpos.
38 Un, ja viņš nāktu nakts vidū vai pirmajos
gaiļos un tos atrastu nomodā, svētīgi tie!
Āmen.
Šis
evaņģēlijs, kur Pestītājs uzrunā savus mācekļus, arī ietilpst mūsu Pestītāja
ciešanu ceļā, jo savā ciešanu ceļā Tas Kungs un Pestītājs nerunā tikai par to,
kas ir Viņa ciešanas, bet Viņš šinīs ciešanās kā līdzdalīgos ietver arī
mācekļus. Tā tas ir arī šinī evaņģēlijā, kur Viņš uzrunā savu mācekļu pulku un
kur Viņš uzrunā tos, kas būs Viņa sekotāji un Viņa piekritēji. Viņš uzrunā
savus sekotājus un piekritējus un savus mācekļus, ar kādu īpašu apzīmējumu – mazais pulciņš. Kaut kā redzēdams un
izdalīdams ar šo savu vērtējumu savus mācekļus, savus sekotājus no kāda lielāka
vispārējā pulka. Tas notika jau tad, kad Viņš staigāja, pasludinādams,
žēlastības darbu darīdams, svētīdams. Ap Viņu bija daudzi, bet ne daudzi no
viņiem palika. Ap Viņu bija lieli pulki, un šie lielie pulki viņam uzgavilēja,
un ----- [1]bija
brīdis, kad no Viņa atstājās gandrīz visi un palika tikai nedaudzi. Kristīgajā
draudzē šis vārdiņš mazais pulciņš ir
iemantojis laika gaitā tādu lielu, īpatu vērību un nozīmi. Kristīgā draudzē
vienmēr ir bijuši cilvēki, kas tā ir mēģinājuši saprast – jā, kas tad ir šis mazais pulciņš, kas ir viņa pazīmes, kas
ir tie, kas tur ir sapulcināti, kā tas notiek, kā viņi pulcējas un kādās
attiecībās viņi ir ar visiem citiem pārējiem. Un uz šo cilvēku minējumu
pamatiem gadu simtiem ilgi ir laiku pa laikam ir veidojušies šādi mazi pulciņi,
sadodamies kopā dievbijībā, lūgšanā, labos, krietnos ticības darbos, priekšzīmīgā
( dzīvē, izdalīdamies un arī atdalīdamies no visiem citiem pārējiem, un bieži
vien atdalīdamies ar novēršanās, ar zināmā mērā atraidības, kādreiz pat
nicinājuma vērtējumu pret tiem, kas paliek ārpusē. Un atkal laiku pa laikam
šādi pulciņi rodas, šādi pulciņi --.
Kristīgā
draudze šodien, kā mēs tagad dzīvojam, šinī pasaulē, par kuru mēs pavisam nesen
vēl runājām kā par kristīgo pasauli ar kristīgo pagātni, ar kristīgo kultūru,
ar kristīgiem dzīves ieradumiem, ar kristīgiem domu gājieniem – šī pasaule mūsu
dienās kristīgo draudzi ir nemanot padarījusi par šo mazo pulciņu. Kristīgā
draudze ir mazais pulciņš. Ap viņu ir, kaut kādas atmiņas kristīgā kultūrā un
ieradumos turēdami vai apstrīdēdami, pulki, masas, kuras iet kādus citus un
īpatus ceļus. Ap mums ir daudz augstu namu, mūsu lielā pilsēta mūs apņem
visapkārt. Un tikai viens mazumiņš mēs
esam šeit. Mazais pulciņš. Kristīgai draudzei šodien nav jāmeklē kaut kā
organizēties, izveidoties par kaut kādu mazo
pulciņu. Pārējās pasaules, kādreiz arī kristīgi domājošās, kādreiz arī tā
sauktajā kristīgajā kultūrā iekusušās pasaules daļas cilvēki ir atstūmuši no
sevis tos, kas nododas šīm lietām, kas pārējai pasaulei izliekas pārdzīvotas.
Kas ir Kristus, kāpēc ir Kristus, ko Viņš mums dod, kāpēc Viņš mums būtu
vajadzīgs? Ja kādreiz šādi jautājumi pat vēl paceļas, viņi tūdaļ tiek apklusināti: “Mēs
dzīvojam jaunā laikmetā, mēs dzīvojam pēc jauniem ideāliem, dzīve ir gājusi
tālāk par šīm lietām, cilvēku prasības ir kļuvušas citādas nekā šeit tās, kuras
ir satvertas šajās kristīgās ticības piemiņās, iekārtojumos, rakstos.” Tāds ir
šis -------
Tas
mazais pulciņš ir pulcināts ap Jēzu Kristu. Tā ir Viņa pirmā lielā dāvana (?).[2]
Tie ir tie, kuriem šis vārds nav tukšs vārds. Tie ir tie, kuriem viņa piemiņa –
tā kā šī piemiņa, kad mēs Ciešanu laikā pieminam Viņa sāpes – ir tādas pat
līdzi sāpes Viņa sāpēm. Kaut kādas lielas, dārgas saites nav ne sarautas, ne
saraujamas, viņas uztura cilvēka dzīvi, cilvēka dvēseli, prātu un spēku pie
sevis. Un Viņa rokas pāri mums ----- – mīlestībā, pacietībā. Mazais pulciņš…..
Šis
mazais pulciņš nav atstāts tikai kā kāds atmiņu glabātājs, tikai kā kaut kā
bijušā apcerētājs un ---------, kā to pasaule mēdz sacīt, kā to mums toreiz
sacīja kristīgās ticības aktīvie vajātāji. Viņi teica: “Kristīgo laiks ir
pagājis. Arī viņu mazākie pulciņi ir iznīcināmi un iznīks.” Viņus nomainījuši
citi nicinātāji un citi postītāji, kas domā to pašu, tikai šie līdzekļi ir
citādāki. Šī kristīgās ticības atraidīšana, šī kristīgo nonicināšana,
nostumšana pie malas – tā ir joprojām, tā rada šo norobežojumu starp mazo pulciņu un lielo vispārējo ļaužu
pulku.
Vai
tas ir kāds atlikums, kuram ir jāiznīkst un jāizsīkst? Vai tas ir tā, kā tas
mēdz būt ar lielām jūrām, ka viņām beidzot sāk izžūt viņu ūdeņi un beidzot
paliek tikai kādas nelielas peļķes, un arī tās beidzot pāraug ar niedrām un
sūnām un aiziet bojā? Tā domā šī pasaule. Tā domā šī pasaule, ka viņa stāv pie
kristīgas ticības iznīkšanas sliekšņa, pie viņas beidzamā elpas vilciena, un
tas mazais pulciņš, kāds vēl kaut kā turas, vēl kādos mūros ietvēries, – tas
iznīks pats no sevis.
Tas
Kungs un Pestītājs šinī lielajā pacietības pārbaudes laikā savas draudzes
locekļiem saka: “Nebīsties, mazais ganāmais pulciņ, nebīsties! Tēva nodoms ir
cits. Tēva nodoms ir dot tev valstību.” Pasaule paiet, un viņas kārība. Dieva
prāts ------.Ir kāds no atgādinājumiem, kas arī mums ir šodien, – nebīsties! Esiet kā tādi, kas savu
kungu gaida! Tas ir tas spraigums, ka mēs kādu gaidām. Jo augstāks ir tas
nācējs, jo ----āka ir mūsu dvēsele. Mūsu uzmanība un mūsu laiks, mūsu atpūta un
mūsu miers, mūsu darbs un mūsu dzīves ceļš ir viss zem šī viena. Gaidīšana. Tāds (?) ir šis lielais atrisinātājs un
piepildītājs. Tas īpatais ir tas, ka šie atrisinājumi un piepildījumi, viņi
nebūt nav tie, par kādiem kādreiz cilvēki iedomājas, kā atrisināt tādas īpaši
grūtas, sarežģītas lietas. Senie jūdi domāja, ka viņu politiskais slogs, viņu
lepnuma nomāktība tiks atrisināta ar to, ka ienāks valdnieks viņu starpā un
satrieks visus okupantus un visus pāri darītājus, un cels valdnieku tronī, kas
ar savu šķēpu satrieks visus ienaidniekus un visus zaimotājus. Tas nenotika!
Bet tas, kas atnāca, tas neatnāca, lai pasaules varu lauztu un viņu pakļautu
savai pavēlniecībai. Viņš ir atnācis, lai atnestu savu valstību. Savu valstību, kuras saknes ir šeit, šinī pasaulē,
un kuras augļi ienākas tās debesīs. Un par šīm saknēm runā šodien Pestītājs.
Šīs saknes sakņojas mūsu ikdienas dzīvē un viņas veidos (?).
Nekrājiet
sev mantas, ko saēd kodes un rūsa! Dariniet sev drēbes, kuras pastāv mūžīgi!
Dariniet sev makus, kuros sakrājas ne zelts vai sudrabs, bet sakrājas Dieva
valstības dārgumi un vērtības. Pārdaliet savas mantas! Izdaliet! Dodiet tiem, kam
viņas nava, dalieties ar to! Cik vajaga cilvēkam? Lai tikai tas tiek, kas ir
vajadzīgs saknēm, lai koks būtu dzīvs! Viņam ir vajadzīga veldze, kas veldzē
šīs saknes un uztur viņa dzīvību. Un tā jums ir! Un tā jums ir Viņa svētajā
patiesībā, Viņa dārgajos iestādījumos. Tā ir arī tā veldze, kas mūsu saknes
atdzīvina, ka mēs visā savā nevarībā ar to, kas saujā iraid (?) tik maz, varam darīt bagātus tos,
kam mēs to (?)
dodam. Krājiet sev mantību debesīs! Krājiet šos augļus, kas izaug uz šīs
pacietības, uz šīs mīlestības, labdarības, uz šīs uzticības savam Kungam! Un pienāks
tās ne te, redzamajā skatījumā, ne tikai jaušamā veidā, ne tikai tanī sirds
iepriecā, kādu dod tas, ka mēs piederam un ka mēs visas lietu nododam Viņa ----.
Īstie augļi – manta, ko nesaēd nekādi postītāji. Sakrāta ---------.
Tātad
nāks! Tātad nevis noliektībā un pazemībā zem varām un spēkiem, kas nicina, kas
nogrūž nost no dzīves ceļa. Lūk, Tēva prāts un roka, kas valda(?). Lūk, valstība,
kurā Viņš savā svētajā augstumā un pilnībā vada un valda, un kur Viņš,
atnākdams, sūtīdams šeit savus -----, atklāj-- ar to, ka Viņš pats ------------šīs
valstības ------ . Tai pacietības izaugsmē, tai upura labprātībā, sava
Pestītāja godam un mīlestībā uz Viņu. Viņš nāk pats, lai kalpotu saviem kalpiem,
lai klātu viņiem galdu, lai sēdinātu viņus-----
Dzīve
nav tikai šīs kalendāra lapiņas, kuras beidzot mēs noplēšam nost, un tad
beidzamo kalendāra lapiņu, un nav nekā vairāk. Bet tā sauktā pasaule domā, ka
tā tas ir, ka tālāk par kalendāra lapiņu mēs neaizejam. Un tāpēc vajag ņemt,
raut, meklēt, tvert! Ne rīts, ne vakars, ne diena, ne nakts – jāskrien,
jāsteidz, lai kāds neaiziet priekšā, lai kādam nav vairāk! Nezin kas jāpaspēj(?). Nav laika! Patiesi, nav laika!
Patiesi... Patiesi, ir viens ierobežojums ----, kam vairāk nekā šo ierobežojumu,
kā tās noplēstās, jau izkaisītās kalendāra lapiņas.
Kam
nav, no tā tiks atņemts arī tas, kas viņam bija. Kāda drausmīga patiesība. Kāds
drausmīgs spriedums. Un viņš pieder pie Dieva valstības. Tāpēc Dieva vārds mums
saka: “Nepaturi to, kas iznīks! Dali un dod! Vairo savu mantu debesīs!
Nebīsties, tu mazais ganāmais pulciņ!” Tēva labais prāts ir dot tev valstību, un tas ir kaut kas cits
nekā sēdēt tronī un --- Tas ir kaut kas tāds, kam mums nav vēl vārdu un kur
nesniedzas mūsu domas, kamēr mēs esam vēl šeit, šinī pasaulē. Tai brīdī, kad
Viņš nāks – negaidītais – celdamies no savas valstības augstumiem, lai nāktu
-----. Tai laikā -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.
Ilgodamies pēc šī -------, redzēdami tikai šo
iztukšotības ----------------------- tas pats ------------------------- Ķēniņš
---------------- godībā, ko Viņš sapulcējis ---------------------------------------
Āmen.
Savā lūgšanā mēs vispirms pateicībā
pieminam Viņa žēlastību, ka Viņš ir dziedinājis brīnišķi Aināru, kas ar ļoti
smagu operāciju ir slimnīcā un piedzīvojis brīnišķīgu atveseļojumu.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kungs
Jēzu Kristu, mīļais Pestītāj, Tu augstās Tēva valstības -----! Mēs Tevi teicam,
mēs Tevi slavējam par Tavām ciešanām un sāpēm, mēs staigājam tumsā un redzam
to, kas ir Tavs lielais un svētais upuris par katru no mums. Ļauj, ka mēs Tev sekojam
------ godbijībā ! ----- pagodinām Tevi savā, kad mēs paši ------------.
Apžēlojies par Tavu svēto kristīgo draudzi, par Tavu mazo pulciņu, kas kļuvis
neliels un tomēr -----. Svētī mūsu mīļo garīgo māti – mūsu evaņģēliski
luterisko Baznīcu! Svētī mūsu arhibīskapu Jāni Vanagu, kuru Tu esi licis Tava
ganāmpulka vadīšanai, piešķir viņam visu spēku un žēlastību! -------------- gaišums
---------------------------- Svētī visas draudzes, visus draudzes ganus,
darbiniekus, locekļus, visus Dieva lūdzējus, visus izsalkušos un izslāpušos pēc
patiesības, visus tos, kas meklē gaismu un ------- un satvert tavu patiesību, visus noskumušos
un apbēdinātos, un pacietīgos – panešanās, trūkumos un bēdās, viņu nopūtās un
lūgumos pēc palīdzības ----. Apžēlojies par visiem mūsu tautā! Mūsu tauta ir
pārbaudīta smagos, drūmos pārbaudījumos, bezdievības, grēka, varmācības,
izvirtības plūdos. Pasargi mūsu tautu no briesmām un nelaimēm, kas var draudēt
no ārpuses un no iekšpuses izārdot, izpostot -----! Apžēlojies par visiem, kas
ir ciešanā, paciešanā, panešanā, grūtumā, ----- sāpēs, vecuma vārgumā un nespēkā
---! Un kad mūsu dienu mērs būs pilns, Tu mums liksi atstāt šeit visas lietas,
un mēs lūdzam – Kungs Jēzu Krist, piemini mūs, ļauj mums būt tur, kur Tev tiek
sacīta slava un pateicība! ----- Tavu žēlastību, kas dārgāka par dzīvību! Paklausi mūs! Aizstāvi mūs pie
Tēva mūsu lūgšanā, kā Tu to esi solījis!
Kungs Jēzu Krist, Tu Kungs un Dievs,
Tu Kungs un Dievs, paklausi, ko mēs lūdzamies! Āmen.
(Tālāk ziņojumi par dievkalpojumiem ikdienā un
Lieldienu laikā, par Bībeles stundu, katehēzi, Svētdienas skolas nodarbībām,
draudzes sapulci, iecerētajiem apkārtnes sakopšanas darbiem. Pūpolsvētdienas
dievkalpojumu vadīs arhibīskaps Jānis Vanags.)
Tas Kungs lai svētī un pasargā jūsu sirdis un
domas Kristū Jēzū uz mūžīgo dzīvošanu! Āmen.
[1] --- šeit un tālāk apzīmē vārda daļas, vārdus vai frāzes, kas
audiokasetē nav saklausāmi
[2] (?) šeit
un tālāk apzīmē vārda daļas, vārdus, frāzes par kuru “atšifrējuma” pareizību ir
šaubas
|