Materiāls no Jāņa
Šmita arhīva. Digitalizēts 2020.gadā (O. Skrodelis, M. Ziemelis).
Valodas redakcija: Anita Freiberga. Pēc digitalizēšanas
nodots Ilmāram Rubenim.
Sprediķis Mt.7, 13-14 Mežaparka
draudzē 1.06.1988.
“Ieeita
pa šaurajiem vārtiem, jo vārti ir plati un ceļš ir plats, kas
aizved uz pazušanu, un daudz ir to, kas pa tiem ieiet. Bet šauri ir
vārti un šaurs ir ceļš, kas aizved uz dzīvību, un maz ir to,
kas to atrod.”
Lūgšana: Mēs
Tevi lūdzam, mēs Tevi piesaucam Dievs Kungs Svētais Gars. Tu
patiesības, tu spēka un padoma Gars. Nāc ar savām dāvanām, savu
gaismu un iepriecu, ar Tavu padomu. Atdari mums Tavu svēto vārdu,
ka mēs viņā esam atspirdzināti un atdzīvināti, un ka mēs paši
esam Viņa apliecinātāji šai pasaulē, jo Tavs vārds ir mūžīga
patiesība.
Viens
no mūsu Pestītāja spilgtajiem salīdzinājuma izteicieniem, kas
raksturo cilvēka gājumu un viņa dzīves gājuma piepildījumu
mūžīgajā dzīvībā, ir cilvēka dzīves salīdzinājums ar ceļu.
Šī gājuma salīdzinājumā Pestītājs runā par ceļu, un viņš
runā par vārtiem. Par ceļu, pa kuru mēs ejam, par vārtiem, caur
kuriem mums ir jāiet. Viņš raksturo šo ceļu kā šauru, tādu
grūti staigājamu, šos vārtus arī kā šauros, kas tāpat nav
viegli izejami. Un brīdina no tā, ka var būt arī citas iespējas.
Var būt arī tāds gājums un staigājums, pa kuru mēs ērti
kustamies. Un tanī paša laikā iznākumā var notikt tas, ko
lasījām evaņģēlijā. Mēs Pestītāja vārdos dzirdējām: tos,
kas šādu gājumu ir gājuši, atraida: “Eita no manis nost. Es
jūs nepazīstu! Kas jūs tādi?” Ap šiem Pestītāja vārdiem
visos laikos ir bijis daudz dziļu un nopietnu domu, rūpju
kristīgajam cilvēkam, domājot par savu dzīvi, viņas gājumu un
domājot arī par mūžību, kuras priekšā mēs stāvēsim. Un šīm
domām līdzi ir vienmēr bijis arī kāds meklējums atrast īsto
padomu, atrast īsto paskaidrojumu, kādam tad šim ceļam ir jābūt,
kādi ir tie soļi, kas ir sperami un kā tie ir jāiet. Visā
nopietnībā cilvēkos ir izveidojusies arī doma un uzskats, ka šis
ceļa šaurums un šaurība nav nekas cits, kā mūsu sašaurināšanās
zīmējoties uz visu to, ko dzīve mums kā dzīves ērtumu, jaukumu
vai tīksmi piedāvātu, un ka mums ir pēc iespējas vairāk no
šādām lietām jāatraujas, jāieiet kaut kādā pacietībā,
izturībā, kaut kādā atsacīšanās virzienā. Un tanī pašā
laikā arī kaut kādā labu lietu, labu darbu darīšanā. Šie
cilvēku padomi un skaidrojumi, mēģinājumi izprast un izteikt
tuvāk ir ļoti daudzi un dažādi. Un cilvēki vienmēr ir meklējuši
kaut kā mērīt tik pat savu, kā arī citu cilvēku gājumu pie šīm
spējām sevi sašaurināt, ierobežot, atrauties, atsacīties no
visa tā, kas īpaši izklaidē. Ir pat tādi lieli cilvēku
izkārtojumi nākuši, kad cilvēki devušies pilnīgi patstāvīgi
un labprātīgi sašaurinātos dzīves apstākļos, teiksim tā -
sašaurinātos savu dzīves vajadzību meklējumos: noslēgšanās no
pasaules vientulībā, iešana klosterī, nodošanās lūgšanām un
pacietības darbam. Kaut kas šajos centienos ir ļoti pareizs, labs
un patiess. Kaut kas šajos centienos parāda, ka cilvēkā ir šis
tik ļoti vajadzīgais nemiers, šī tik ļoti nepieciešamā rūpe
par to: jā, kā tad lai es izstaigāju savu dzīves ceļu, jā, kā
tad lai es ieeju Dieva valstībā, jā, kā tad lai būtu tā, ka šis
gājums patiesi nobeigtos Dieva godībā un viņa žēlastībā?
Pestītājs runā par šauro ceļu un viņš runā arī par plato
ceļu. Par šo plato ceļu kādreiz mēdz domāt un sacīt, ka tas
jau nu ir tā sauktā cilvēka vieglā dzīve, vieglprātīgā
attieksme pret savu dzīvi, pret saviem uzdevumiem, pret savu ticību,
tā sakot - savu iegribu palaišana vaļā un sekošanu savām
iedomām, savām iegribām, savam miesīgam prātam. Bet vai tas
varētu gluži tā? Vai tas varētu nozīmēt, ka šādu ceļu mēs
būtu varējuši izvēlēties savā virzībā uz mūžīgo dzīvību?
Patiesībā
tas jau ir tas ceļš, kas pats sevi rāda. Cilvēks pa to iet
patvaļi, un tur nemaz nav nekas cits vairs vajadzīgs, kā tikai
atgriešanās no grēka, atgriešanās no kaut kādām vainām, un
norobežošanās no saviem cilvēcīgajiem iekārojumiem. Lasījuma
evaņģēlijā mēs dzirdējām, ka tie, kas ir nākuši pa šo otro
ceļu, tiem platajiem vārtiem, pa kuriem beidzot ir jāieiet, arī
meklē iekļūt mūžīgajā dzīvībā. Un kad viņus nepieņem, tad
viņi saka: “Kungs, bet mēs taču tavā priekšā esam ēduši un
dzēruši, mēs esam bijuši arī ar tevi, kāpēc tu mūs atraidi?”
Vārdu sakot, šie cilvēki nav pavisam bijuši atrāvušies ne no
mūsu Pestītāja, ne no līdzības, ne no visa tā, kas patiesi būtu
cilvēkam svarīgi, lai viņš varētu pastāvēt savā ticības
dzīves gājumā. Un tomēr Pestītājs saka: “Eita nost no manis,
es jūs nepazīstu.” Tātad ir viens - dzīvības ceļš, kurā mēs
it kā ejam. It kā mēs ejam Dieva valstības ceļu, bet tas tomēr
nav ne dzīvības, ne Dieva valstības ceļš, jo ceļš, kas ved uz
dzīvību, ir šaurs, un vārti ir šauri.
Un,
mīļā draudze, mēs domājot tagad par tiem vārdiem, ko Pestītājam
teikuši šie aizbildinātāji: “Redzi, mēs taču Tavā priekšā
esam ēduši un dzēruši.” Un kādā citā rakstu vietā:
“Brīnumus un zīmes darījuši un sludinājuši.” Tad kāpēc ir
šie vārdi: “Es jūs nepazīstu!” Tās ir Dieva dievišķās
mērauklas, ļoti dziļās un sāpīgās mērauklas, kas mūs šeit
mēra. Kad mēs šodien lūkojamies kristīgajā draudzē, kristīgajā
kopumā, visā pasaules plašumā gan šeit, gan visur kur citur, mēs
no vienas puses redzam, kāda milzīga rosme ir visapkārt, kāda
milzīga darbošanās, kādi dažādi kristīgi pasākumi,
konferences, kas veltītas kristīgās dzīves un darbošanās
jautājumiem nomaina cita citu drīz vienā pasaules malā, drīz
otrā. Kur sanāk simtiem, pat tūkstošiem cilvēku, kur visi meklē
saprast, kā labāk veikt šādus pasākumus, kā nosargāt mieru
pasaulē, kā pabarot cilvēkus, kas dzīvo trūkumā svešās zemēs,
kā izkārtot cilvēku sabiedrībā tādus jautājumus, kā cilvēku
tiesības? Kā vairot cilvēku labklājību, brīvību? Kā nokārtot
visus tos jautājumus, lai cilvēku dzīve kļūtu labāka, kurus no
vienas puses jau mēs atrodam evaņģēlijā pieminētus un mūsu
sirdsapziņā līdzi pamodinātus. Un lai arī varētu saistīt
jaunatni, atraut viņu no pasaulīgajām lietām, no dzīves
izšķiešanas nevietā un nelaikā. Ko darīt, kā sapulcināt
cilvēkus, kā viņus izklaidēt ar labākiem informācijas un
izklaidēšanas līdzekļiem, lai viņiem nebūtu jākavē sev laiks
pie kaut kādām ļaunām, grēcīgām lietām? Un visam tam pāri ir
bieži vien rakstīti vārdi “kristīgā konference”,
“kristīgajam sociālajam darbam”, “kristīgajam miera darbam”,
“kristīgajam rasu jautājumu tirzāšanas darbam”, “kristīgajam
palīdzības darbam” un tamlīdzīgi. Un ļaužu pulki, kas lielā
norūpē, arī citus līdzi saistīdami, uzstāda programmas, ko
darīt, liek priekšā visādus priekšlikumus, kā rīkoties: vākt
līdzekļus, sadalīt, kustēt, darboties, dibināt komitejas, kas
palīdz pareizi sadalīt šos darbus un uzdevumus. Ļoti lielas pūles
no daža laba puses, nogurums un beidzot tādam darbiniekam uz viņa
kapa liek greznus vainagus, viņš tiek cildināts, cik ļoti daudz
viņš labu darījis kristīgās ticības labā, kristīgās ticības
celšanā.
“Eita
nost no manis, es jūs nepazīstu,” saka mūsu Kungs un Pestītājs.
Vai tas neizklausās briesmīgi? Cilvēks, kurš visu laiku
nodarbojies risinot šīs pasaules sasāpējušos jautājumus, un
atradis tos kaut kur arī evaņģēlija lappusēs atzīmētus, kā
viņš kaut kādā veidā var izpelnīties Pestītāja nopēlumu?
Apustulis
kādā rkastu vietā, kuru pazīst katrs kristīgs cilvēks, kuru
apcerē un apjūsmo dzejnieki un jūsmotāji, tas ir - 1.Kor.13.nod.-
runā par mīlestību. Un mēs tūdaļ kaut kā jūtamies šī vārda
piesaistīti, un dzejnieki arī par viņu jūsmo un raksta savukārt
savas dzejas, un apjūsmo apustuli, kas tik skaistus vārdus teicis.
“Mīlestība nekad nebeigsies, lai gan beigsies visas citas
lietas.” Patiesi, ir vērts šiem vārdiem pieskarties tuvāk. Un
apustulis nepavisam šeit nav gribējis apjūsmot mīlestību. Viņš
ir parādījis kristīgā cilvēka šauro ceļu uz mūžību. Jo viņš
arī saka: “Ja es runātu eņģeļu mēlēm, ja es dotu savu
dzīvību, ja es ļautu sevi sadedzināt, ja es izdalītu savu mantu
nabagiem un man nebūtu mīlestības, tad es būtu skanošs zvans un
šķindošs zvārgulis un vairāk nekas.” Mēs varam ar savām
rokām, varam ar savu prātu un savu ticēšanu kalnus pārcelt.
Apustulis tikai vienu vienīgu darbu uzskata par būtisko: “Ja man
nebūtu mīlestības, tas itin neko nelīdz.” Ne izdalītās
dāvanas, ne upurētie spēki un dzīvība, itin nekas. Mīlestība!
Kādā vietā mūsu Pestītājs pats pieskaras šim jautājumam, kad
Viņam bija saruna ar bagāto jaunekli. Šis bagātais jauneklis bija
krietns cilvēks, kas bija turējis visus baušļus un nu tagad nāk
ar jautājumu pie Pestītāja: “Kas man vēl būtu jādara, lai es
iemantotu mūžīgo dzīvību?” Un Pestītājs ļoti savādi
atbild: “Pārdod visu, kas tev ir, un nāc un staigā man pakaļ.”
Viņš nebija to domājis, viņš bija pārsteigts, viņš bija
apmulsis: “Jā, bet kas tad man pašam paliks pāri? Es būtu ar
mieru dot no savas lielās mantas pusi vai vēl vairāk un darīt ar
to tik daudz laba darba, pabarot izsalkušos, apģērbt kailos,
uzcelt mājas tiem, kam nav pajumtes.” Viņš varētu ļoti daudz
ko būt izdarījis, un viņš varētu baudīt šos augļus ar prieku.
Viņš redzētu, ka citi ir kļuvuši priecīgi, ka citi arī viņu
slavē par to, ka viņš ir darījis tik lielas, labas lietas. “Ja
man nebūtu mīlestības ... ” Viņam, šim jauneklim, bija
mīlestība, bet šī mīlestība pašā centrā turēja viņu pašu.
Pāri par visām lietām viņš tomēr mīlēja sevi, viņš
negribēja uzņemties nezināmo ceļu, staigāt Jēzum pakaļ, un
viņš tik labprāt būtu gribējis ar saviem lielajiem līdzekļiem
redzēt to, ka viņš kaut ko labu darījis un ko arī citi atzītu
un arī viņu slavētu.
Tas
nav šaurais ceļš! Tas ir tas pats mums tīkamais ceļš, kurā mēs
paši sev patīkam, paši sevi apbrīnodami vai ļaudami citiem sevi
apbrīnot, cik daudz pūliņu mēs izšķiežam, cik daudz līdzekļu
mēs izdodam, cik daudz ceļu mēs izejam vai izstaigājam, lai kaut
ko labu izdarītu šim vai tam. Un beidzot, lai varētu saņemt šo
gandarījumu pie sevis: es esmu to darījis. “Kungs, kungs, mēs
taču ar tevi esam ēduši un dzēruši, mēs esam bijuši vienmēr
ar tevi, mēs vienmēr esam uzšķīruši tavus svētos Vārdus un
atraduši tur tos pantiņus, kas liek šo vai to darīt, vai šādam
vai tādam būt. Vai tu mūs nepazīsti?” Tas ceļš, pa kuru esat
gājuši, ir pārāk plats. Jūs esat varējuši pa viņu iet
priecādamies un gaidīdami uzslavu, uz to labo algu, kas jūs gaida
pretim, kad arī Dievs jums sacīs savus atzinības vārdus.
Ieejiet
pa šaurajiem vārtiem. Mīlestība ir tā, kas šos vārtus
sašaurina un šo ceļu sašaurina. Mīlestība, kas nemeklē sava
labuma, kas neuzpūšas, kas piedod, kas panes visu, kas pacieš
visu, kas iztur visu, un tanī pašā laikā lūkojas uz to, kas
pacietis vēl vairāk, kas ir piedevis vēl vairāk, kas ir panesis
vēl vairāk - uz savu Pestītāju Jēzus Kristu. Visa dzīve
sašaurinās, kļūst par akmeņainu, ērkšķainu taciņu, vārti
kļūst ļoti šauri, vienmēr kaut kas ir jāupurē, vēl vienmēr
tā pa mīlestība ir tā, kas meklē sevī augt, vēl vienmēr ir
tā, ka mans skats nav vienmēr pievērsts viņa krustam. Šaurie
vārti atraida visu to plaši izvērsto cilvēcīgo rosmi, kuru mēs
paši uzskatām par kristīgo aktivitāti. Šis vārds ir ļoti
lietots, bet viņam ir tāda neskaidra skaņa. Kristīgās
aktivitātes nav, ir tikai sekošana Jēzum: nevis es to daru, lai tā
būtu, nevis es iespraužu līdzi vārdu savā karogā un ņemu savu
šķēpu un cīnos par to, ko mana sirds man liek par labu turēt un
saprast, bet gan šaurais ceļš, ka es ik dienas eju mazumā, un
Viņš iet lielumā. Nevis, kungs Jēzu, redzi, ko es daru Tavā
vārdā, redzi, es Tavus vārdus līdzi pieminu, bet gan ko Tu gribi
no manis. Un šis -“ko Tu gribi” - mūs kādreiz tik pat sāpīgi
satver, kā toreiz to bagāto jaunekli. Mēs esam ar kaut ko citu
varbūt bagāti, ne jau tieši ar tādiem līdzekļiem, kā viņš.
Mēs negribētu neko atstāt no tā, kas mums pašiem ir dārgs un
vērtīgs. Bet mēs gribētu arī Kristum kalpot. Mēs gribētu arī
būt ar Viņu, un tanī pašā laikā būt arī tie paši, kas mēs
esam. Nav tālu šinī vietā viens cits stāvoklis. Pēkšņi mēs
esam divos krastos, pēkšņi mums ir divi kungi, kuriem abiem mēs
gribētu kalpot, pēkšņi mēs redzam, ka šis viens kungs ir
prasīgāks nekā mūsu klusais Pestītājs, kas mums piedāvā tikai
savu šauro ceļu un savu dvēseli.
Ieejiet
pa šaurajiem .. Maz ir to, kas to atrod, vairāk ir to, kas meklē
savu paša labumu. Visa Jēzus mācekļu dzīve, kad mēs tā
izsekojam Viņa gājumam, kad mēs tā pārlapojam svēto evaņģēliju
un redzam, kā viņa mācekļi gājuši. Vispirms viņi gāja Viņam
pakaļ paši neapzinādamies, kas tas ir, un daudz ko redzējuši, un
daudz ko piedzīvojuši: arī prieku, arī bailes, arī neizpratni,
arī pat klupšanu grēkā. Bet mēs redzam, kā viņu ceļš ar
katru brīdi sašaurinās. Kaut kas atkrīt nost no viņa paša, kaut
kas atkrīt Pēterim no Sīmaņa dabas, kaut kas atiet no viņa nost,
kas viņam bija licies tas vērtīgais un labais. Un beidzot ir tā,
ka šis otrs viņa apustulis saka jūsu priekšā nākdams: “Viņš
nezina neviena cita, kā tikai Jēzu Kristu, to pašu krustā sistu.”
Tikai to vien. Viss pārējais no Pāvila ir atkritis nost. Sauls
viņa gudrais, viņa varenais, viņa valstības pildītājs – tas
viss ir palicis atpakaļ. Viņš nezina neviena cita kā tikai to. Šī
ir visspilgtākā vieta, ka mūsu Kungs un Pestītājs no mums prasa
nevis, lai mēs uzliktu sev kaut kādus īpašus dzīves
ierobežojumus, izdomātu, kā mēs varētu sašaurināt sevi un
sašaurināties savās dzīves prasībās un ērtībās, bet tas
smagākais ir tas, ka viņš no tādām lietām neko neprasa. Viņš
prasa tikai mīlestību un mīlestības upuri. Un mīlestību, kas
parādās šinī uzticībā: “Ko Tu gribi, lai es daru? Kur Tu
gribi, lai es eju? Vai arī es izdalu savu mantu nabagiem, vai arī
es ļauju, lai manu miesu sadedzina, ja tas ir Tavs prāts.” Tad
nevis tāpēc, ka tā būs varonība un labs darbs, bet tāpēc, ka
tā ir mīlestība uz Viņu, kas mūs ir mīlējis un savu mīlestību
atstājis mums. Tad tur kvēlošo atgādinājumu, kas deg un
nemierina mūsu prātu, kas meklē savu paša mierinājumu, savu paša
mieru.
Āmen |