Materiāli no
mācītāja Jāņa Šmita iedotā arhīva. Ierakstīti 2020. g.
(O. Skrodelis, M. Ziemelis). Valodas
redakcija: Madara Bernharda-Ādamsone. Pēc
digitalizēšanas materiālus plānots nodot Ilmāram Rubenim.
-------------------------
Lk.19:41–48,
Mežaparka draudze, 23.08.1992. (Māc. Roberts Feldmanis)
“Un,
pienācis tuvu, viņš, pilsētu ieraudzījis, raudāja par viņu un
sacīja: “Kaut
arī tu šodien zinātu, kas tev pie miera vajadzīgs! Bet vēl tas
ir apslēpts tavām acīm. Jo nāks dienas pār tevi, kad tavi
ienaidnieki ap tevi cels nocietinājumus, tevi ielenks un no visām
pusēm spaidīs. Tie tevi nopostīs līdz pamatiem un tavus bērnus,
neatstādami no tevis akmeni uz akmens, tāpēc ka tu neesi atzinusi
savu apžēlošanas laiku.”
Pēc tam viņš iegāja templī un sāka izdzīt pārdevējus,
sacīdams uz tiem: “Ir
rakstīts: Mans nams ir lūgšanas nams, bet jūs to esat pārvērtuši
par laupītāju bedri.”
Viņš katru dienu mācīja templī. Bet augstie priesteri un rakstu
mācītāji, arī tie, kas stāvēja tautas priekšgalā, domāja par
to, kā viņu nomaitāt, bet nezināja, kā to darīt, jo visa tauta
viņam bija pieķērusies un klausīja viņu.”
Dziesmas
197
300
129:1
94:2–3
344:2–4
Viens no evaņģēlija, varētu
sacīt, tādiem visdramatiskākajiem notikumiem. Jēzus apraud
Jeruzalemi.
Citā evaņģēlijā ir
sacīts: nākot uz Jeruzalemi, viņi nāk pāri Eļļas kalnam, un šī
pilsēta guļ viņu priekšā ar visu to, kas ir viņas skaistums,
varenība un krāšņums. Viena no tā laika pasaules lielpilsētām
un svarīgākajiem centriem. Pilsēta, kurā sakopota visa jūdu
dievbijības virskārta un pašas dievbijības centrs ar vienīgo
templi, kurā vienīgi var notikt upurēšanas. Bet tai pašā laikā
– kā mēs to sacītu – lielā kultūras pilsēta, jo viss tas,
kas tā laika kultūrā bija zināms (un tā bija sevišķi grieķu
izglītība, grieķu filosofija), tas viss bija arī Jeruzalemē jau
atrodams un bagātīgi ziedēja. Tāpat grieķu teātris, grieķu
sacīkšu spēles – tās visas jau arī Jeruzaleme pazina un viņām
līdzi skrēja. Saimnieciskā un politiskā, centrālā vieta
austrumos Romas valstī, kur mijās ceļi no dažādām zemēm un
atstāja savas bagātības un savus iespaidus. Politiskais centrs,
kur ļoti vērīgi un rūpīgi Romas vara sargāja šos austrumu
novadus pret iekšējiem nemieriem, pret uzbrukumiem no ārpuses.
Pilsēta visā savā krāšņumā un skaistajiem namiem baro templi,
lieliskajiem iekārtojumiem Pestītāja priekšā. Katrs tūrists,
nākdams šo ceļu, būtu apstājies, priekā gavilēdams, redzēdams
šo krāšņo skatu.
Jēzus uzlūko Jeruzalemi un
raud. Un tai pašā laikā Viņš saka viņai savu spriedumu. Viņš
saka savu asaru iemeslu: “Tu nezini, kas tev ir vajadzīgs pie tava
miera. Tu neesi savu stundu atzinusi, neesi atzinusi to, ko Dievs uz
tevi runājis un runā joprojām. Tu nezini, kas tavam mieram ir
vajadzīgs.” Vai tad visas šīs krāšņās lietas, vai tad viss
šis grieķu kultūras spožums un sports, un teātris, un
tirdzniecība, un politiskās lietas, kas tur cilātas! Vai tad tās
nepiepilda pāri par visu cilvēka dzīvi, saturu?
Mēs to redzam mūsu zemē.
Paņemiet savās rokās jebkuru avīzi, kas mums tagad iznāk, un jūs
tur atradīsiet, kas viss tiek piedāvāts cilvēka dvēselei, viņa
acīm, lai viņš būtu iepriecināts un apmierināts. Viena lapa
pilna tikai ar sporta ziņām, kā kurš ar ko sacenšas, cik kādas
godalgas ir kāds saņēmis, kādi ir tie vārdi, kas tagad visus
valdzina. Un otra lapaspuse ir pilna ar to, ko rāda teātris, ko
rāda kino, ko rāda visi šie raidījumi, kas visi gūsta cilvēka
dvēseli, prātu, acis un domas. Kas tad vēl ir vajadzīgs? Kas vēl
trūkst? Kur vēl kas ir pietrūcis?
Jeruzalemē Viņš saka: “Tu
nezini, ko vajaga pie tava miera.” Jēzus ieiet Jeruzalemē. Viņš
neieiet lielajā laukumā pilsētas centrā un neuzstājas ar ugunīgu
runu, atspēkodams politiķus, slavēdams firmas, sūtņus,
norādīdams uz viņu gudrībām. Viņš neiet un nesaka šo
nepieciešamo vārdu, kas vēl būtu vajadzīgs, jo visa Jeruzaleme
viļņo meklēdama, ko un kā atkal sevi vairāk izklaidētu, ar ko
jaunu atkal sevi iepriecinātu. Viņš dodas uz templi un dara kaut
ko neparastu. Kaut ko neparastu jau salīdzinot ar to, kas pašā
Jeruzalemē notiek, tanī Jeruzalemē, kas dzenas pakaļ izpriecām
un gudrībām, un ieguvumiem, peļņai. Viņš šķīstī Dieva
lūgšanas vietu, Viņš izdzen tos, kas tur ir ieperinājušies ar
savām naudas mijēju iestādēm, šie valūtas mainītāji. Viņš
izdzen tos, kas tur tirgojas ar upura dzīvniekiem, kur dzīvnieku
troksnis un netīrība piepilda tempļa pagalmus, tā, ka paliek vēl
tikai tā visusvētā vieta, kur notiek beidzamās lielās
upurēšanas. Viņš pārsteidz farizejus un jūdu ticības turētājus
ar savu rīcību; tie brīdina Viņu par šāda veida uzmācību, par
šāda veida pārgalvību iejaukties tempļa darīšanās, jo tempļa
darīšanā nav tikai Dievu lūgt, bet arī zināmu peļņu meklēt
no visa tā, kas šeit notiek un grozās.
Mīļā draudze, starp Jēzus
asarām un sāpēm, Viņa pārmetumu un Viņa rīcību pastāv kāda
tieša likumsakarīga saite. Kas ir vajadzīgs Jeruzalemē? Vai viņai
pietrūkst gudrības? Vai viņai pietrūkst visu to reklamēto lietu
košuma un krāšņuma? Viņai pietrūkst vienas lietas. Viņai
pietrūkst dziļas, nopietnas, patiesas nostāšanās Dieva priekšā
ar savām lūgšanām. No visa cita atraisītiem, ar to mūsu Kungs
un Pestītājs ir atsedzis un atklājis kādu noslēpumu. Viņš nav
noslēpums kristīgai draudzei. Viņš ir noslēpums tai trokšņainai,
pašpaļāvīgai, pašgudrai, paštaisnai, pašskaistai Jeruzalemei.
Ka viena lieta ir vissvarīgākā – mūsu stāvēšana Dieva
priekšā, dziļā nopietnībā, lūgšanā, grēka nožēlā un Viņa
žēlastības meklēšanā. Visas citas lietas cilvēka dzīvē
pakārtojas tam. Visas cilvēka dzīves lietas iegūst savu vērtības
vai nevērtības izskatu. Šinī vienā vienīgā vietā – Dieva
svētumā, Viņa šķīstītajā templī un lūgšanā. Šos vārdus
Viņš sacīja Jeruzalemei.
Mīļā draudze, šie vārdi
vēl joprojām skan šinī pasaulē. Viņi skan kā brīdinājums un
kā atbilde tam, ko pasaule meklē, pēc kā viņa dzenas un kas
viņai patiesībā ir vajadzīgs. Mēs esam iestiguši pāri pār
galvu laika kavēkļos, visādos veidos, kā savu miesu, savas domas,
savu patiku kairināt. Mēs esam iestiguši šinī milzīgajā
ņudzeklī, kurā mēs tagad paši vairs nespējam attapties, un
jūtam, ka pietrūkst elpas. Tam visam skriet pakaļ, to visu
apjūsmot, pie tā visa piesiet savu dvēseli. Mēs redzam cilvēkus,
kas, piesaistīdamies šīm lietām, ir beidzot pie miesas un
dvēseles novārguši, tukši un iztukšoti. Lasiet mūsu dzejniekus,
izlasiet viņu svarīgās, nesaprotamās dzejas, kuru vārdi kaut kā
savārstīti kopā un ir grūti saprast. Nemiers un apjukums,
neapmierinātība un neziņa tur skan cauri katrā šinī vārdu
vārstījumā. Aizejiet uz šīm izrādēm, kur jūs redziet katrā
avīzes lapā aktierus un priekšā cēlājus visādās pozās un
sejas izteiksmēs, kas meklē jūs sev pieaicināt klāt. Ko jūs tur
atradīsiet priekšā? Jūs atradīsiet priekšā nelaimīgus
cilvēkus, kas tur uz skatuves, un tikpat nelaimīgus tos, kas uz
viņiem skatās. Jo, ko tad grib jums dot tie, kas tur uz skatuves?
Viņi grib dot savu izlikšanos, savu neīstumu, ne to, kas viņi ir,
bet ietērpties citā sejā, citā izskatā, runāt vārdus, kas nav
viņu vārdi, bieži vien bezkaunīgus vārdus, bieži vien tādus
dzēlīgus vārdus, kas dzeļ ticībai.
O, šai ziņā mēs tagad
daudz ko piedzīvojam. Tādi slīdoši vārdi atsitās pret ticības
lietām. Un tie, kas to redz, un tie, kas to dzird, – vai jūs esat
paēduši, mājās pārejot? Vai jūs esat apmierināti? Neīstums un
nepatiesība nekad nevar piepildīt dvēseli. Lūkojaties uz tiem
dēliem, meitām, jaunekļiem, jaunavām, kas ar savu miesu un miesas
spēku, un veiklību aizrauj sev līdzi un grib rādīt: lūk tā,
lūk, tas ir vajadzīgs – ar šīm lietām piepildīt dzīvi, tad
jau pietiks. Un mēs neredzam to, cik bieži notiek tas, ka šis
miesas krāšņums, kas vēl gan kādu brīdi pašam tīk un arī
citu līdzi valdzina, tas ir puķes zieds, kas nobirst rokās un
neatstāj nekā. Mēs redzam cilvēkus, kas tagad dibina no vienas
vietas visādus uzņēmumus un pasākumus, sacīdami, ka viņi grib
mums pakalpot. Bet viņi grib pakalpot paši sev, vispirms pakalpot
uz mūsu vajadzību, uz mūsu līdzekļu rēķina. Kā sakrāt un
domāt: “Ēd un dzer mana dvēsele, tev ir mantas papilnam”.
Kas viss tagad ir piepildījis
šo pasauli? Mēs viņu redzam tāpat, kā seno Jeruzalemi trokšņa,
skriešanas un steigas, un tveršanas pilnu. Un vienas lietas trūkst.
Trūkst miera! Trūkst pat sapratnes izdomāt, kas tas viss ir un kas
te notiek. Un arī to mēs zinām, ka mūsu pasaule tagad apzinās.
Kad mēs palasām nopietnākas rindas, mēs visur dzirdam, ka mūsu
kultūra ir tikpat kā tāda vīstoša puķe, ka kaut kas nāk cits,
kaut kas citāds. Mēs lasām to, ka mēs esam viscaur neapmierināti,
nav neviena tikuma, kas tiktu turēts, nav neviena vārda, kas būtu
saistošs, nav neviena lieta, kurai būtu kaut kāda vērtība. Viss,
liekas, ir pazaudējis savu vērtību. Un līdz ar to arī miera nav
ne pie vienas šīs lietas. Tikai vienu lietu mēs neredzam.
Kad Ādolfs Hitlers bija
nodomājis šo visu pasauli pakļaut sev, viņš par galveno
pretinieku uzskatīja kristīgo ticību, kas traucē viņa labi
izdomātiem plāniem un viņa tik skaistiem nākotnes sapņiem uzcelt
ļoti laimīgu savas tautas nākotni, kurā būtu visas lietas
papilnam un tā, kā katrs to būtu pelnījis.
Un galvenais traucēklis ir
Kristus un Evaņģēlijs. Viņš kaut kā velk cilvēkus sānis. Viņš
kaut kā paņem gūstā cilvēka prātu un sirdi. Tātad tai vietā
jāliek kaut kas tāds, kas to varētu aizstāt. Un to viņš arī
bija izdomājis. Un mēs to tagad domājam, mums tā jādomā ir, vai
cilvēks, kuram ir dots tik daudz varas, spēj tikai tik vien lietas
saprast. Kristīgās ticības vietā vajagot likt maģiju, stiprināt
visus burvestības un okultiskos cilvēku meklējumus, nodarbošanos
ar šīm aizkapa un citām lietām, kur cilvēku domas tiktu turētas
un kur cilvēku dvēsele būtu vienās trīsās. Tam būtu jāstājas
kristīgās ticības vietā, tad būtu labi un varētu piepildīt
visus citus labos nodomus.
Jocīgi ir tas, ka šo Hitlera
recepti mēs tagad sastopam šinī pasaulē un pat pie mums. Ko visu
tik mums nepiedāvā kristīgās ticības vietā? Sēdēšanu
sakrustotām kājām, elpošanu pa vienu nāsi iekšā, pa otru ārā,
zvanīšanu pie ausīm, lai saklausītu mūžīgus zvanus. Es nemāku
jums nosaukt visus tos neskaitāmos paņēmienus, ticējumus,
mānekļus, mānījumus, māņticības smieklīgās izdarības, lai
cilvēka dvēsele būtu sašūpota un būtu mierīga. Lai viņa,
izsalkusi būdama, pie šīs pasaules citiem jaukumiem būtu
nomierināta.
Jeruzalemes templī kaut kas
uz to pusi jau bija noticis. Cilvēkiem bija pateikts, ka pietiek ar
šīm upurēšanām, ar šiem maksājumiem. Templis var būt
piebradāts, templis var būt netīrs, ka tikai šīs ārišķīgās
izdarības tiktu izdarītas, tad būtu pareizi. Tad cilvēks būtu
salīdzināts ar Dievu. Mēs redzam Jēzu pirmo reizi dusmu pārņemtu,
šo negantību viņš trenc ārā. “Mans nams ir lūgšanas nams”.
Un ne tikai viņš ir lūgšanas nams, viņš ir visas Jeruzalemes
dvēsele. Viņš ir visas jūdu tautas īstā sirds un dzīvības
avots. Nedz sporta laukumos, ne teātra skatuvēs, bet šeit. Ne pie
pesteļiem un mānekļiem, kādus mums ieteic visādi burvju
mākslinieki, bet pie Dieva, Viņa vaiga priekšā. Kamēr tas
nenotiek, tikmēr nezin ko pie tava miera vajag.
Šeit mūsu Pestītājs toreiz
atklāja savu lielo dievišķās žēlastības noslēpumu. Ka arī
viņa paceltā tiesātāja roka, kura vēlāk tiks pie krusta
pienaglota, šī roka ir tā, no kuras izplūst svētība. Kamēr mēs
neesam zem šīs rokas patvērušies, arī tad, kad Viņš nes savu
tiesu pār mums, mēs esam nelaimē, mēs esam neziņā, mēs esam
nāves ceļā. Vēlāk šī roka, no kuras izlāso, līst Viņa
asinis, ir tā, kas mazgā mūs un kura mazgās nost no cilvēces
visu to netīrību, visu to piebradājumu ar visām neīstajām,
aplamajām, nīstamajām darīšanām, padarīšanām, mantām,
lietām, elkiem.
Atpakaļ pie Dieva! Tad nāks
tas, ko cilvēks kāro, ko viņš neatrod ne pie mākslas, ne pie
dzejas, ne pie sporta, ne pie biznesa, ne pie citiem kādiem šīs
pasaules kārumiem. Bet šim templim ir jātop šķīstītam. Arī
kristīgā baznīca stāv ar noliektu galvu šinī laikmetā savam
Pestītājam pretim. Viņa pātaga ir arī pacelta pār kristīgo
draudzi, kas ir pieļāvusi un pieļauj vēl joprojām atmest Dieva
vārda svēto pamatu. Tai vietā likt cilvēku ieskatus, modernā
gudrā cilvēka atziņas, atbīdīt malā Svētos Rakstus kā tādus,
kurai ir laikmetīgas lietas un kuras tagad nav mums vairs svarīgas.
Tas ir noticis. Ja arī ne vārdiski kādreiz, tad izdarībās un
izkārtojumos kristīgā draudze pieplūst pilna netīrības,
māņticības, pagānisko ticējumu sēnalām, gružiem pilna, sava
paša sirds pagānisma sludinājumu pilna.
Atpakaļ pie Viņa vārda!
Uzklausīt visupirms jau Viņa bargo spriedumu. Tu vēl nezini, ko
Tev vajaga, jo tu pēc visa tā dzenies, jo tu visu to tvarsti, kas
kā vēji tev iet gar ausīm. Tu vēl nezini. Apsēdies, nomierinies,
uzklausi. Mūsu Kungs runā. Viņš runā bardzībā un savā
žēlastībā, un tā ir Viņa runa arī uz mums. Atpakaļ pie Viņa
paša, ne pie viena cita un ne pie kā cita. Āmen
|