Materiāli
no mācītāja Jāņa Šmita iedotā arhīva. Ierakstīti
2020. g. (O. Skrodelis, M. Ziemelis). Valodas
redakcija: Madara Bernharda-Ādamsone.
Pēc digitalizēšanas materiālus plānots nodot Ilmāram Rubenim.
-------------------------
Lk.15:1-7,
Mežaparka draudze, 5.07.1992.
Bet
visādi muitnieki un grēcinieki pulcējās ap viņu, lai klausītos
viņu. Un farizēji un rakstu mācītāji kurnēja un sacīja: “Šis
pieņem grēciniekus un ēd kopā ar tiem. ” Tad
viņš tiem stāstīja šādu līdzību: “Kurš
no jūsu vidus, kam ir simts avis un kas vienu no tām ir pazaudējis,
neatstāj visas deviņdesmit deviņas tuksnesī, lai ietu pakaļ
pazudušajai, līdz kamēr tas to atradīs? Un, to atradis, tas
prieka pilns to ceļ uz saviem pleciem un, mājās nācis, sasauc
savus draugus un kaimiņus un tiem saka: Priecājieties ar mani, jo
es savu pazudušo avi esmu atradis. Es jums saku, tāpat būs lielāks
prieks debesīs par vienu grēcinieku, kas atgriežas, nekā par
deviņdesmit deviņiem taisniem, kam atgriešanās nav vajadzīga.”
Dziesmas
94
518
161:3
330
344:3-4
Lūgšana
Mēs
Tevi lūdzam, mēs Tevi piesaucam, Dievs, Kungs, Svētais Gars. Tu,
apgaismotājs Gars, Tu, dievišķais padoma devēj. Nāc ar Tavām
dāvanām, nāc ar Tavu spēku, patiesību, atdari mums Tava Vārda
patiesību, ka mēs viņā esam stiprināti un atdzīvināti un paši
topam viņas apliecinātāji, jo Tavi Vārdi ir mūžīga patiesība.
Āmen.
Šī
ir viena no mūsu Pestītāja visdziļākajām un nopietnākajām
līdzībām. Viena no tām līdzībām, kurā mēs varam
ieskatīdamies ieraudzīt to, ka arī mēs esam kaut kur tanī pulkā,
kas ir ap Jēzu, Viņa ganāmā pulkā. Viņš vispirms runā par
ganāmo pulku, Viņš ir labais gans, kas ir sapulcējis savu ganāmo
pulku. Viņš ir sapulcējis savu draudzi. Draudzi, kas dzīvo no
Viņa vārda, no svētās barības, kura ir atspirdzināta Viņa
žēlastības iestādījumu straumēs, un kura seko Viņam. Par šo
draudzi Viņš runā, ka no šīs draudzes kopuma pazūd kāds no
viņas locekļiem. Viņa ganāmais pulks nav viss. Viņa ganāmais
pulks ir ne tikai kāda avs, kas ir palikusi kaut kur atpakaļ, bet
ganāmais pulks ir brīdināts. Vecās Derības vārds, kur Dievs
savā taisnībā runā, ka Viņš nāk un stāv sava izklīdinātā
ganāmā pulka vidū, Viņš ir nācis to meklēt, savest kopā.
Šajā
līdzībā ļoti daudz kas uz mums runā ļoti laikmetīgi. Kur ir
Jēzus ganāmā pulka pamatojums (piepildījums)? Kur ir tas Viņa
mīlestībā, priekā, paļāvībā paklausīgais sekotājs pulks?
Kur ir tas Viņa pulks, kas joprojām apzinās, ka viņi ir vadīti
pie vislabākā, kas varētu būt šeit iebaudāms, pie šīm labajām
ganībām un pie šī skaidrā, tīrā ūdens? Kur ir šis ganāmais
pulks?
Kādā
citā vietā Pestītājs runā par plēsīgiem vilkiem, par vilku,
kas uzbrūk ganāmam pulkam, kas spēj paņemt, nolaupīt un
iznīcināt. Bet šeit Viņš runā par noklīdušo, pazudušo avi.
Un šinī vienā gadījumā un šinī vienā pieminējumā Viņš
mums atslēdz šo skumjo notikumu, ka var notikt, ka Jēzus
patiesība, ka Jēzus dzīvības spēki, Jēzus priekšzīme un
svētums, ka tas kaut kādā veidā neaiztur no Viņa ganāmā pulka
atraisīties.
Kā
tas var notikt, kas tas arī viss ir? Mēs nezinām šeit uzskaitīt
visu to, kas cilvēkus attālina, atsvešina no Jēzus, bet mēs
jūtam, ka šādas atsvešinātības ir daudz un dažādas, un
daudzveidīgas. Šī viena avs ir atpalikusi no visām pārējām;
citas ir gājušas līdzi ganam, pārvietojoties no ganībām uz
ganībām, jo Palestīnas apstākļos nav tā, ka ganības ir kaut
kur vienveidīgi – ir jāpārvietojas no zālainas vietas uz
zālaino, no tukšas uz auglīgo. Kāda no viņām ir atpalikusi! Un
šī atpalikšana nozīmē palikt stepē, pat tuksnesī ar visām tām
nejaušībām, kādas var tuksnesis nest – izsalkumu, slāpes,
dzīvības briesmas. Kāda avs, kura nav gribējusi pievienoties, ir
nošķīrusies pati savos ceļos. Nošķirdamās pēc savas
pārliecības kavēties, kaut kas viņu vairs nesaista ar visiem
pārējiem kopā. Ir tā!
Arī
tanī ganāmā pulkā, Jēzus līdzībā runādams mums norāda, ir
tā, ka kristīgā draudze nevar saturēt kopā visus tos, kas viņā
ir. Vienmēr gadās kāds, kurš atpaliek nost, kuram ir par
garlaicīgu, par neinteresantu, kuram varbūt vēl arī kādi viņa
paša sarūgtinājumi; viņa patstāvības domas atrast sev kaut ko
labāku liek viņam nošķirties savrup, arī par sevi, neiet ar visu
lielo kopīgo baru. Un mēs dzirdam kādreiz šādus vārdus
“negribam skriet šim visam baram līdzi”, “es negribu iet tur
baznīcā, es tāpat Dievu varu mājās pielūgt, tur baznīcā iet
tie liekuļi, pie tiem es negribu būt”.
Šī
lielā pašapziņa, paštaisnība, tā liek atšķirties, arī uz
labu; vai uz labu tiešām ir tas, kas ir pazaudēts aizejot no šī
bara, kuru tik augstprātīgi un neparasti apzīmē ar liekulībām?
Vai tas ir tas ceļš, kas piepildīs dvēseli un dos dzīvības
spēkus un barību un garu tur, kur tu būsi palicis savā savrupībā,
paštaisnībā ieslēdzies? Viens no šiem iemesliem, kas liek
atpalikt un, cik savādi arī ir, ka īstenībā jau šeit ir nevis
tā sakot kaut kas, ko varētu apzīmēt ar kaut kāda labāka ceļa
vai kaut kādas labākas barības meklēšanu. Bet šeit vietā vārds
– atpalikt. Un atpalikšana vienmēr ir kaut kāds trūkums, kaut
kāds zaudējums, kaut kāda nevarība, kaut kas tāds no savas
patmīlības, kas cilvēku noslēdz sevī pašā un savā iedomātā
taisnībā. Šī atraušanās no ganāmā pulka.
Mēs
visi būsim redzējuši kādu skaistu, aizkustinošu bildīti, kura
daudzkārt atkārtota kristīgos izdevumos un kādreiz atsevišķās
pastkartītēs redzēta. Ērkšķu krūmā, kas pārkāries pār
bezdibeni, ir sapinusies avs, un pāri viņai, pāri pār draudīgo
bezdibeni pārliecies gans, kas viņu meklē tūlīt pat ar lielām
briesmām, meklē viņu izcelt ārā no šīs patiesībā draudošās
nāves. Tā ir glezniņa, bet mākslinieks ir sapratis kaut ko tādu,
kas patiesībā evaņģēlijā arī ir ietverts. Un tās ir tās
briesmas un tas ārkārtīgi negaidītais, neparedzētais rezultāts,
tas iznākums, kas robežo ar sāpēm, ar izmisumu, ar nāves
briesmām un bailēm. Notiek kaut kas tāds, kur visa cilvēka būtne
ir apdraudēta. Un ja nav šī roka, kas izceltu ārā, šī
palīdzība, tad nāve ir droša. Vai nu ērkšķu krūmā nonīkstot,
vai iegāžoties dziļāk bezdibenī uz nāvi. Šī viena iespēja
šai patstāvībai, šai gribai atraisīties pašam par sevi. Bet
varbūt arī neapzināti, varbūt tur ganoties, gar šo bezdibeņa
malu ir tā noticis tīri nejauši no labā jaukā ieguvuma atrauj
šis nejaušais solis, kas iegrūž ciešanās un nāves briesmās.
Un arī to mēs dzīvē zinām un piedzīvojam. Šī patstāvības
meklēšana un naivie, šķietamie cilvēka panākumi nebūt kopā ar
Viņa draudzi, ar Viņu, tā kādreiz beidzas šinīs lielajās
dvēseles mokās, šinīs dvēseles bailēs un briesmās, izmisumā,
nespēkā pašiem sev līdzīgos.
Kādā
bērnu grāmatiņā, kurā ievietoti daži skaisti stāstiņi bērniem
pamācībai ir arī kāda bildīte, kuru arī jūs būsiet redzējuši
kādreiz, pamācībai pamudinoša. Arī tur ir kaut kas no šīs
līdzības nejauši ietverts. Tā rāda gan ne aitiņu, bet kazu.
Viņa ganās tur dārzā pie sulīgiem lakstiem un zāles, un tai
pašā laikā pēkšņi pamana uz kūtiņas jumta ir kāds zāļu
kušķis, un tas viņu tik ļoti saista, ka viņai katrā ziņā šis
zāļu kušķītis ir jādabū, ar daudz visādām grūtībām,
lēkājot no jumta uz jumta un vēl visādi citādi viņa beidzot
nonāk uz jumta ar visu nedrošību, kā tur var stāvēt. Viņa
pietuvojas šim kārotam kārumam un noplūc viņu. Un izrādās šis
zāļu pušķītis ir daudz nabadzīgāks nekā tas viss, ko viņa
bija pametusi, kur ganījās bezrūpīgi un jauki. Ka tur nav nekā
īpaša, kas varētu patikt, nekā tāda, kas viņai būtu tādā
veidā par labu. Iznākums ir tas, ka viņa vairs netiek prom,
atpakaļ viņa vairs nespēj tikt, jo katrs solis, ko viņa spertu,
nozīmētu viņai dzīvības briesmas – nogāzties no tās
nedrošās vietas, kur viņa stāv. Atliek tikai, tā sakot, brēkt
un saukt palīgā.
Tas
iekārojums, ko mēs kādreiz redzam kristīgajās draudzēs, kas
tagad nāk kā lielais uzbrukums Kristus ganāmam pulkam, kur mums
tiek rādīts uz lielajiem pasaules jumtiem un brīnumiem, un
brīnumlietām rādīti vilinoši jaukumi, visas šīs lielās
gudrības un mācības, kuras gatavā veidā dod cilvēkam visas
debesis un nezin kādu viņas pilnības piepildījumu. Viņam tikai
tur jāizdara tās kustības, vingrinājumi un visāda veida citi
paņēmieni, un tad viņš pats ir kā debesīs un nav vajadzīga
nekāda kristīgā draudze un nav vajadzīgs Jēzus Kristus, it
nekas! Šī pārgudrība, šī iekāre uz kuru vilina viltus un kuru
paša pārgudrība ņem pretī, arī to mēs redzam. Ar to mēs
redzam, ka tas noplūktais stiebriņš, ko pasniedz šīs lielās,
dziļdomīgās austrumu un senatnes gudrības, viņš ir liess un
sauss, viņš nebaro un nepilda. Un cilvēks ir briesmās, viņš
stāv bezdibeņa malā, katru brīdi, kad viņš mēģinās
pakustēties, lai tiktu no visas šīs apmātības prom, izrautos no
visa šī vilinājuma, viņš var gāzties elles dziļumos.
Gans,
kas atstāj savas 99 avis, iet meklēt šo vienu. Mēs, lasot
šos Pestītāja vārdus, aplūkojam kādā dziļā mierā viņi
priecājas. Nav tā, ka Viņa acis neredzētu Viņa ganāmo pulku.
Nav tā, ka Viņš ļautu lietām notikt tā, kā cilvēki to savā
pašprātā sev ir sadarinājuši un iekārojuši.
Toreiz,
kad Viņš runāja ar farizejiem pie galda, kopā ar muitniekiem, mēs
redzējām, kā tas notiek – šie no jūdu ticības kārtības
un ceļa atsvešinātie, šie citu acīs grēcīgie, ļaunie un
netaisnie, ir tie, pie kuriem Viņš bija nācis. Lai meklētu un
svētu darītu to, kas ir pazudis. Kas ir pazudis! Kā pazudis, Viņš
nesaka nevienā vietā. Viņš varētu šos pazušanas, pazudināšanas
stāstus un notikumus šeit skaitīt priekšā simtiem, kur visi ir
mūsu pašu acu priekšā. Tajos arī mēs paši līdzi esam bijuši,
vai arī meklējam šo ceļu nost no šiem vilinājumiem, kas mūs ir
veduši briesmās un tukšumos. Viņam tas nav vienalga! Un vēl
pēdējā brīdī, kad Viņam vairs ir palikuši tikai kādi mirkļi
no dzīvības, kas izlāso no Viņa asinīm, vēl tanī brīdī viņš
pacēla no elles ārdurvīm to kādu avi. To nelaimīgo, ko Viņš ir
zaudējis, kas Viņam pietrūkst, un kur Viņš atrodas, un ka šī
krusta nāvē ir pats vieglākais, ko Viņš nes, kas Viņam ir
priekšā. Un šo nelaimīgo, šo avi, kas laikam nekad nav bijusi
kopā ar labo, rātno ganāmo pulku, Viņš izcēla no elles vārtiem
un pacēla sev līdzi.
Jēzus
Kristus, tas pats vakar, šodien un mūžīgi. Jēzus Kristus ir tas,
kas stāv sava izklīdušā ganāmpulka vidū un meklē vētrā
izklīdināto savu ganāmo pulku. Kristīgā draudze ir stipri
izklīdināta, izkaisīta; daudzi ir tie, kuri īstenībā nezina, ka
viņi pieder šim ganāmam pulkam. Un viņi iet savus ceļus, neceļus
un strupceļus bet Jēzus acs, Viņa acs!
Jāņa
evaņģēlijā, kur Viņš runā par labo ganu un avīm, Viņš saka:
“Manas avis dzird manu balsi, un es tās pazīstu, un viņas iet
man pakaļ. Viņas dzird manu balsi.” Toreiz, pie galda sēžot,
jā, tie cilvēki ir pat farizeji kā muitnieki, viņi dzirdēja, ko
runāja Viņa paša balss. Šī Viņa balss nav apklususi, un šī
patiesība nav mitējusies: “Kas dzird manu balsi un iet man pakaļ,
es tās pazīstu.” Viņa balss mums nav izskanējusi un izdzisusi.
Viņa balss ir šeit satverta kopā un katra dvēsele, kas ir
izslāpusi un izsalkusi pēc patiesības un dzīvības dzird šo
balsi. Un šī ir tāpat aicinātāja balss, tāpat brīdinātāja
balss, tāpat meklētāja balss. Avs, kas ir noklīdusi un redz savu
nelaimi, viņa kādreiz bailēs arī dod savu balsi. Un šī balss
nonāk gana ausīs.
Šīs
lietas šodien ir tās pašas. Visur tur, kur mēs esam pievīlušies
paši savos ceļos, visur tur, kur mēs esam paklupuši savos grēkos,
visur tur, kur mēs vaidam savās nelaimēs, visur tur, kur mēs esam
izmisumā, mums ir dota balss, kas sauc – mūsu lūgšanas
balss, mūsu lūgšanas sauciens, mūsu sirds pievēršanās Viņam.
Un tā ir tā balss, kuru Viņš dzird. Un viņš zina to virzienu,
kur viņa atrodas. Un Viņš zina, kas ir jādara. Ko Viņš ir
darījis, ko Viņš dara, tas ir Viņa gana darbs pie Viņa ganāmā
pulka. Viņš vienlaicīgi dzird visu savu ganāmo pulku. Tai pašā
laikā katru atsevišķi, ar to, kas tam rūp, sāp un žēl. Katru
no mums.
Āmen.
Aizlūgumi
1) Dievgalda
viesi, meitiņa slimnīcā (2 gadus veca) un par gaidāmo
4. bērniņu Birutai Dziesma:
458:1-2 (V31)
2) Darbiniece
Anna ceļojumā Vācijā ciemojas; par Žaneti, kas tagad nopietni
ārstējas slimnīcā; par Valdi Sutru veselības apdraudējumā. Dziesma:
337:9 (V136)
3) Māra
Trapāne, kas ir ceļā pie mums no ASV Dziesma
367:1-4 (V7)
4) Meita
un 4 dēli no draudzes dodas iestāties fakultātē Dziesma
208:1-3 (V95)
5) Ēvalds
aizsaukts šīnī naktī Dziesma
634:5 (V46)
|