Materiāli no mācītāja Jāņa
Šmita arhīva. Digitalizēti 2020.gadā (O.
Skrodelis,
M. Ziemelis). Valodas
redakcija: Anita Freiberga.
Materiāli
pēc digitalizēšanas nodoti Ilmāram Rubenim.
Sprediķis
Mk.6,14-30, Mežaparka draudzē
1992.gada 29.jūlijā
“Un
ķēniņš Hērods to dzirdēja, jo Viņa Vārds bija tapis zināms,
un sacīja, ka Jānis Kristītājs esot uzmodināts no miroņiem, un
tādēļ Viņā tādi brīnuma spēki darbojoties. Bet citi sacīja:
"Viņš ir Ēlija.” Un citi sacīja: "Viņš ir
pravietis, kā viens no praviešiem." Bet Hērods, to dzirdējis,
sacīja: "Jānis, kam es galvu nocirtu, uzcēlies no miroņiem."
Jo tas pats Hērods bija sūtījis un licis Jāni apcietināt un
saistīt cietumā Hērodijas, sava brāļa Filipa sievas, dēļ; jo
viņš to bija apprecējis. Bet Jānis Hērodam bija sacījis: "Tev
neklājas, ka tev ir tava brāļa sieva." Un Hērodija viņu
ienīda un gribēja nokaut, bet nevarēja. Jo Hērods Jāni bijās,
zinādams viņu esam taisnu un svētu vīru, un viņu sargāja, un,
viņu dzirdēdams, tas bieži kļuva domīgs un tomēr labprāt viņu
klausījās. Un gadījās izdevīga diena, kad Hērods savā
dzimšanas dienā saviem lielkungiem, virsniekiem un augstākajiem
vīriem Galilejā rīkoja dzīres. Un Hērodijas meita ienākusi
dejoja un labi patika Hērodam un tiem, kas līdz pie galda sēdēja.
Tad ķēniņš sacīja meitenei: "Lūdz no manis, ko gribēdama,
es tev to došu." Un viņš tai zvērēja: "Ko tu no manis
lūgsi, to es tev došu, līdz pat pusei no manas valsts." Bet
viņa, ārā izgājusi, sacīja savai mātei: "Ko lai es lūdzu?"
Bet tā sacīja: "Jāņa Kristītāja galvu." Un tūdaļ
viņa gāja steigšus iekšā pie ķēniņa, lūdza un sacīja: "Es
gribu, ka tu man tūlīt dod bļodā Jāņa Kristītāja galvu."
Un ķēniņš ļoti noskuma. Tomēr zvēresta un to dēļ, kas pie
galda sēdēja, tas negribēja viņu atraidīt. Un ķēniņš tūdaļ
sūtīja bendi un pavēlēja atnest viņa galvu. Un tas, nogājis
cietumā, viņam nocirta galvu un atnesa viņa galvu bļodā, un deva
to meitenei, un meitene to deva savai mātei. Kad viņa mācekļi to
dzirdēja, tad tie nāca un paņēma viņa miesas un tās ielika
kapā. Un apustuļi sapulcējās pie Jēzus un Tam stāstīja visu,
ko tie bija darījuši un ko tie bija mācījuši.”
Lūgšana
Mēs Tevi lūdzam, mēs Tevi
piesaucam, Dievs Kungs, Svētais Gars, Tu patiesības, Tu Dievišķās
gudrības, Tu dievišķais padoma devējs Gars. Nāc, ņem mājas
vietu mūsu vidū un izdali mums Tavas dāvanas, ka mūsu gars
atjaunojas, un ka mēs paši līdzi topam liecinieki Tavai
patiesībai, jo Tavs Vārds ir mūžīga patiesība.
Un atkal mēs šeit sastopamies ar
to pašu jautājumu, kas aužas cauri visai Jaunai Derībai, un kas
aužas cauri visai cilvēces dzīvei. Mūs tad aizēno šis ļoti
dramatiskais, sāpīgais notikums ar pravieti Jāni. Bet īstenībā
viss arī šeit saistās ap Jēzu Kristu un ap to, kas Viņš
patiesībā ir! Un atkal ir tie paši jautājumi, kuri evaņģēlijā
jau vairākkārt cilāti, kad ļaudis izbrīnā un nesaprašanā
nespēj vien izdibināt: jā, kas tad Viņš patiesībā ir? Kādreiz
Jēzus pats šo jautājumu uzstāda saviem mācekļiem. Kādreiz viņa
mācekļi nāk un to viņam stāsta līdzi. Un šeit mēs atkal
sastopamies, ka Jēzus tiek pielīdzināts kādam no lielajiem
praviešiem. Citi saka: “Viņš ir pravietis!” Citi pat nosauc
vārdā, kas par pravieti! Tātad viņš ir tas, kas sludina kādu
dedzīgu, spēcīgu Dieva vārdu, un kādu tikuma turēšanu, mācību,
kā to ir darījuši senie pravieši.
Jā. Jēzū ir arī šis
pravietiskais spēks apliecināt dievišķos brīnumus, darīt šos
praviešiem līdzīgos darbus. Citi saka: “Viņš ir Elija. Viņš
ir tāds kā Elija!” Šis reizē bargais, cietais pravietis, kas
uzstājās asi un nesaudzīgi pret galma priesteriem, tos
iznīcinādams. Pravietis, kas neibjās nostāties valdnieka priekšā
un sacīt savus bargos atgādinājuma vārdus. Un beidzot, un cik tas
ir savādi, kas ir šie motīvi, kāpēc Jēzus tiek šādiem vārdiem
pielīdzināts un šādā veidā salīdzināts. Cilvēki kaut ko viņā
saskatījuši. Viņš ir viņus kaut kā ierosinājis. Viņiem šī
līdzība ir iekritusi prātā. Viņi neskatās uz to, kas viņš ir
pats par sevi, viņi grib viņu redzēt kā kaut ko tādu - jau
ierasto, bijušo, parasto. Un visu pēc te ir pats Hērods, pats
zemes valdnieks. Arī viņš ir iztrūcies. Un viņa nocietinātā
sirdsapziņa, kas ir pakļauta iegribām un cilvēcīgām lietām,
kura viņu vada no nozieguma uz noziegumu, šī sirdsapziņa
satrūkstas. Jēzus viņam kaut ko atgādina. Jēzus atgādina viņam
Jāni Kristītāju. Jāni Kristītāju, kuru viņš labprāt
klausījās tāpēc, ka Jānis Kristītājs runāja ļoti nopietnus
vārdus. Viņš klausījās un palika domīgs. Tas atgādina viņam
Jāni Kristītāju, kuru ienīda Herodeja, viņa brāļa sieva, kuru
viņš bija apprecējis pretēji ticības likumiem un kārtībai. Un
viņš sargāja šo Jāni Kristītāju no šīs ļaunās, viltīgās,
negantās sievietes naida un atriebības. Un viņa sirdsapziņa
runāja, ka viņš toreiz bij zvērējis tai meitenei tādu
nesaprātīgu, aplamu zvērestu, ka viņš izpildīs katru viņas
vēlēšanos.
Un notika tā, ka viņam bija
jāizdara noziegums. Kādēļ? Kādēļ viņš to izdarīja? Viņa
sirdsapziņa nebija padota Dievam un Dieva Garam. Viņa sirdsapziņa
bija padota cilvēkiem un cilvēku spriedumam. Viņš tikko izteica
kādu zvērestu, un te nu iznāktu viņam šo zvērestu lauzt un
atsacīt šai meitenei tik nesaprātīgā, tik ļaunā, tik nežēlīgā
un nekrietnā lūgumā: dot Jāņa Kristītāja galvu. Viņš jūtās
atkarīgs no cilvēkiem, ne no Dieva. Viņam ir jāizpilda cilvēku
priekšā tas, ko viņš tagad ir zvērējis, un kur viņš ir
iekritis smagā grēkā. Vai tiešām nebija nekādas izejas? Vai
tiešām nebija nekas iespējams?
Vieglprātība noved grēkā.
Neapdomība, ļauns cilvēka prāts, pakļaušanās cilvēka
spriedumam: šī lielā nebrīvība cilvēku priekšā, cik lielā
mērā viņa savaldzina, sagūsta, paņem savā varā cilvēku un
liek rīkoties, bieži vien pret paša gribu, bieži vien pret paša
sirdsapziņu. Ne tikai tāpēc, ka, lūk, kā tas izskatīsies, ja es
pievērsīšos Dievam, nevis cilvēku spriedumam?
Kādā no misijas laika vēstulēm,
kad misionāri darbojās, mācīdami un kristīdami nekristīgās
tautas, kāds Āfrikas misionārs raksta savu piedzīvojumu misijas
laikā mazo afrikāņu zēnu skolā. Notikums ir tāds, ka viņi
savos Bībelēs stāstos un evaņģēlija lasījumos lasa šo
notikumu par Jāņa Kristītāja nāvi, visu šo notikumu visā viņa
drausmīgumā: sākot ar Hēroda zvērestu un beidzot arī Hērodejas
un viņas meitas ļauno gribu - Jāņa Kristītāja nāvi. Zēni
klausās ar lielu saspringtību. Notikums tiešām ir savā
baismīgumā un sāpīgumā tāds, kas aizrauj sev līdzi. Un tagad
misionārs, kas ir viņu skolotājs, griežas pie saviem
klausītājiem, zēniem, melnajiem Āfrikas puišeļiem, un saka tā:
“Nu, sakiet, bērni, dzīvē jau var visādi gadīties, un var
visādi tādi notikumi notikt. Sakiet, ko jūs darītu Hēroda vietā,
ja jūs būtu tādā veidā zvērējuši? Ko jūs darītu?”
Pieceļas viens puišelis un saka tā: “Es Hērodijai pateiktu, ka
tā puse manas valsts, ko es tev dodu – tanī Jāņa Kristītāja
galva neatrodas. Jāņa Kristītāja galva nav tai pusē valstības,
ko es tev dodu!”
Mēs nevaram noliegt patiešām
Dieva Gara padomu un gudrību, kas bija šinī mazajā un mums
nepazīstamajā Āfrikas zēnā. Viņš bija gudrāks par šo vareno
valdnieku, kas sēdēja savas varas augstumos, un bija saistīts ne
pie Dieva, bet pie cilvēku paklausīšanas, pie bailēm no
cilvēkiem. Bet Hērods tagad, šinī gadījumā, atceras šo
notikumu. Viņš dzird par Jēzu. Šī valoda tik ļoti atgādina
Jāni Kristītāju, jo ļaudis, kas viņam šīs ziņas pienes par
Jēzu, saka: “Pravietis, pravieša garā, Elijas garā sludina!”
Hērods iztrūkstas. Jānis Kristītājs cēlies no mirušajiem. Tas
nevar būt citādi! Šīs sirdsapziņas bailes dzen vienā īpašā
dvēseles satraukumā un nemierā. Pēkšņi viņam liekas skaidrs,
ka šis nonāvētais pravietis, netaisni, varmācīgi nonāvētais –
viņš nevar būt paņemts nāvei, viņš ir augšāmcēlies.
Šis notikums, ko viņam atgādina
par Jēzu, iesit viņam pa viņa atmiņu, iesit viņam pa viņa
sirdsapziņu. Un pie tā klāt mokas, kuras viņam kādreiz ir
nākušas viņa ļauno darbu dēļ, Jēzus ir šis atgādinātājs
par viņa grēku.
Mēs sastopamies šeit ar mūsu
Kungu un Pestītāju tādā īpašā veidā. Mēs esam vienmēr
paraduši domāt: Jēzus mīlestība, Jēzus maigums, Jēzus
pacietība un Jēzus piedošanas spēks, ar kuru es staigāju ļaužu
priekšā. Mēs kaut kā esam vienmēr viņā lūkojušies un
redzējuši šo brīnišķo mierinātāju, iepriecinātāju. Šeit
pie Hēroda Jēzus parādās kā atgādinātājs. Notikums, protams,
nesakrīt, bet atgādinājums tāpat ir ārkārtīgi spēcīgs. Un
tas var tā notikt cilvēku dzīvē, ka viens vārds, no Jēzus
runāts, vai kaut kas, ko mēs Evaņģēlijā ieraugām, mums
atgādina par kaut ko tādu, ka mēs satrūkstamies. Tā vēl nav
grēku nožēla, tā vēl nav atgriešanās, bet tā ir tā
nepieciešamā un svētīgā Dieva pātaga, kas cērt pa mūsu
sirdsapziņu un saka: “Mosties, trūksties, nedomā, ka tu tā
vienkārši un lēti varēsi tikt ar Dievu kārtībā!”
Viņš liek atcerēties un
satrūkties. Mēs nezinām, kādā garā Hērods bija vēlāk pēc
tam, bet šie netiešie atgādinājumi, ar kādiem mēs sastopamies,
tie ir pirmais solis uz atgriešanos, ja mēs pieņem šo Dieva
pātagas cirtienu no viņa rokas kā Viņa žēlastību.
Kādā vietā pravietis Jesajs saka
par Israēla tautu un par Dievu, kas viņu piemeklē: “Pa kuru
vietu man vēl būs jūs sist?” Visa miesa ir vāja. Tie Dieva
cirtieni ir nākuši cits pakaļ citam, un Israēls palicis ciets un
neatgriezīgs, un iestidzis savos grēkos. Pravietis jautā, vai vēl
ir kas, ar ko pārbaudītu? Vai vēl cirst, lai atgrieztos?
Mīļā draudze, šāds atgādinājums
nāk ne tikai pār cilvēkiem, viņš nāk pār tautām, pār
valstīm, pāri par visu pasauli. Dievs ir ļāvis pātagai krist pār
šo pasauli viņas grēku dēļ. Arī pār mūsu tautu. Mēs esam
sisti, pazemoti, mēs esam pārbaudīti. Mēs labprāt atceramies šīs
brūces un raudam, un žēlojamies par mūsu sāpēm. Bet tām mums
ir jāatgādina Dieva roka, kas savā žēlastībā ir likusi savai
pātagai nolaisties pār mums, lai mēs satrūktos, lai mēs
atmostos, lai mēs atcerētos to, ar ko mēs esam bijuši Dieva
priekšā vainas darītāji, grēka paturētāji. Un ar ko mēs esam
aicināti uz atgriešanos visā pazemībā, sirds nožēlā.
Pārlaidusi šos drūmos gadus, mūsu tauta ir iestigusi tādā
aizmirstībā, ka viņa tver pēc jauniem grēkiem cauri visam tam
jauno laiku cilvēka mulsinājumiem, pavedinājumiem, kārdinājumiem
un atklātiem grēkiem un nelaimēm. Tas ir visapkārt ap mums.
Atcerēsimies, ka mums, tāpat kā Hērodam, Jēzus kaut kur tur
tuvumā staigā, runā un uzstāda jautājumus mūsu sirdsapziņai.
Āmen
|