No mācītāja Jāņa Šmita privātā
arhīva. Digitalizēts 29.01.2020. (O.Skrodelis; M.Ziemelis).Valodas redakcija: Anita Freiberga.
Sprediķis
Profesors Roberts Feldmanis Lūgšanu
dienā. 24.05.1992. Mežaparka baznīcā.
Jņ.16,23b-28, 33.
“..Patiesi,
patiesi Es jums saku: ja jūs Tēvam ko lūgsit, Viņš jums to dos
Manā Vārdā. Līdz šim jūs neko neesat lūguši Manā Vārdā;
lūdziet, tad jūs dabūsit, ka jūsu prieks būs pilnīgs. To Es
jums līdzībās esmu runājis; nāk stunda, kad Es vairs nerunāšu
uz jums līdzībās, bet tieši stāstīšu par Tēvu. Tanī dienā
jūs lūgsit Manā Vārdā, un Es nesaku, ka Es aizlūgšu Tēva
priekšā par jums. Jo pats Tēvs jūs mīl, tāpēc ka jūs Mani
esat mīlējuši un esat nākuši pie ticības, ka Es esmu izgājis
no Tēva. Es esmu izgājis no Tēva un nācis pasaulē: tagad Es
atkal atstāju pasauli un aizeimu pie Tēva.".. To visu Es esmu
runājis uz jums, lai jums miers būtu Manī. Pasaulē jums ir bēdas;
bet turiet drošu prātu, Es pasauli esmu uzvarējis!”
Lūgšana:
Mēs Tevi lūdzam, Tevi piesaucam, Dievs
Kungs, Svētais Gars. Tu patiesības, Tu dievišķais padoma devējs,
nāc pie mums ar Tavām dāvanām, mūs apgaismodams un Tavu svēto
patiesību mums atvērdams, ka mēs viņu saņemam un viņā topam
iedzīvināti un paši kļūstam viņas apliecinātāji, jo Tavs
Vārds ir mūžīga patiesība. Āmen.
Šī diena kristīgajā draudzē ir tā
sauktā Lūgšanas diena, kur kristīgā draudze ar dziļāku ieskatu
atkal pievēršas šim lielajam dievišķās žēlastības līdzeklim,
kas viņai uzticēts – lūgt. Vai ir kāds kristīgais cilvēks,
kas nelūgtu Dievu? Mums būtu jāsaka laikam taču “Nē”! Varētu
būt runa par to, kā dievlūdzēji savā lūgšanā izturas, cik
viņi ir dziļi, nopietni un uzticīgi, cik viņi ir ļoti patiesi
savā lūgšanas dzīvē. Šodien svētajā evaņģēlijā mūsu
Pestītājs vērš mūsu uzmanību uz kādu lūgšanas nopietno
stāvokli. Lūgšanu Viņa Vārdā! Un tā mēs uzreiz apstājamies
nedaudz ar tādu vaicājumu, kādu mums varētu uzstādīt un uzstāda
cilvēki ārpus kristīgās draudzes, kas saka” “Ai, mēs taču
Dievu lūdzam, mēs atzīstam, ka Dievs ir, un mēs vēršamies ar
savām lūgšanām pie Viņa.” Tā saka nekristīgajās tautās
cilvēki, kas arī nopietni domā par to, ka ir jārunā uz visu
augsto, mūžīgo, visu vareno Dievu. Vai varbūt uz dažādiem
dieviem, kā viņi to saprot, un tad cilvēks saņems to
stiprinājumu, devumu, kas viņam ir nepieciešams un kas viņam ir
svarīgi. Evaņģēlijs mums šinī vietā atgādina un rāda, ka
mūsu lūgšana ir arī ticības apliecība, ka katra ticības
apliecība tai pašā laikā arī ir lūgšana. Kādā nozīmē mums
ir šis vārds te atgādināts, ka lūgšana ir ticības apliecība?
Mūsu Pestītājs tanī savā atgādinājumā tā dziļi un nopietni
saka: “Tanī dienā jūs lūgsiet manā vārdā un es nesaku, ka es
aizlūgšu Tēva priekšā par jums.”(26.p). “Jūs mani esat
mīlējuši un esat nākuši pie ticības, ka es esmu izgājis no
Tēva.”(27.p.) Un šajos Pestītāja vārdos tiek paslēpts mūsu
kristīgās ticības apliecības otrais loceklis, kurā mēs
apliecinām Kristu kā vienpiedzimušā Dieva vienīgo patieso Dēlu,
kur mēs apliecinām savā ticības apliecībā: “ar Tēvu vienāds
būtībā”. Dievs no Dieva, Gaismas no Gaismas, patiess Dievs no
patiesa Dieva. Un šeit, šinī evaņģēlija vārdā Pestītājs
pirmā kārtā dara uzmanīgus uz to, ka mūsu lūgšana nav kaut
kāda vispārēja runāšana uz kaut kādu nepazīstamu, vispārēju
Dievu vai dievību. Tikai pareizi kristīgais cilvēks lūdz to
lūgšanu, ko Pestītājs mums ir mācījis, un uzrunā nevis kaut
kādu pasaules vai pārpasaules augstāko varu, bet runā uz savu
Tēvu, kas ir debesīs. Tēvu, kas ir arī Kristus Tēvs, un kas ir
arī mūsu Tēvs. Tai pašā laikā Viņš runā par mūsu lūgšanas
dziļāko sarunu ar Dievu, un lūgšana ir šī saruna ar Dievu. Mēs
tuvojamies pie debesu Tēva Kristus Vārdā! Tā ir tā atslēga, ar
kuru mēs slēdzam durvis pie debesu Tēva viņa kambaros, slēdzam
arī viņa sirdi un ausi mūsu sarunai ar Viņu. Un tas ir patiesi,
un tas ir pareizi, ka mēs katrreiz, savu lūgšanu sākdami un arī
noslēgdami, sakām: “to mēs lūdzam Tēva, mīļā Dēla, mūsu
pestītāja Kristus vārdā”.
Bet šeit ir vēl kas tālāks. Mēs ne
tikai uzrunājam Tēvu un lūdzam Viņam žēlastību Viņa Dēla
dēļ, bet arī, lai visu svētais, spēcīgais, taisnais Dievs
žēlastībā uzlūko caur Viņa Dēlu, kā žēlastības, taisnības
devējs. Tā ir mūsu tuvošanās Dievam. Pestītājs pārvar kaut ko
vairāk. Viņš saka: “Un es nesaku, ka es aizlūgšu Tēva priekšā
par jums.” Un te mēs pienākam pie kādas ļoti dziļas, ļoti
iekšējas lūgšanas, mūsu lūgšanas Jēzum Kristum. Mūsu
lūgšana Jēzum Kristum. “Es nesaku, ka es aizlūgšu Tēvam par
jums.” Vai to viņš saka, ka viņš pats visu spēcīgais, kuram
ir pilnvara un tiesības ar Tēvu, vienāds būtībā, Dievs no
Dieva, Gaismas no Gaismas, patiess Dievs no patiesa Dieva. Un mēs
griežamies pie viņa taisni tā, kā tas toreiz bija, kad ap viņu
pulcējās cilvēki, kad pie viņa kājām krita un lūdza: “Kungs,
Jēzu, Dāvida Dēls, apžēlojies par mums!”
Un Viņš apžēlojās! Viņš apžēlojās,
ne tikai dziedinādams kaites, sērgas un vainas, bet grēkus
piedodams. Kā Viņš vienā brīdī bija teicis šos vārdus
slimniekam: “Tavi grēki tiek piedoti.” Tad uztraucās farizeji,
lielie ticības vīri, kas dziļi nopietni un ļoti uzmanīgi,
vērojot katru ticības izpausmi un katru nepareizību, uzdeva
pareizu jautājumu: “Kas gan var piedot grēkus, ka ne Dievs pats?”
Šis jautājums ir pareizs, bet tas ir nepareizs tanī vietā, kur
tas bija pavērsts pret Jēzu Kristu. Viņam ir šī tiesība. Viņš
ir viens ar Tēvu, Viņš pieņem mūsu lūgšanas un Viņš atbild
uz tām, uz lūgšanām, ar ko mēs vēršamies pie Jēzus Kristus.
Tas, kas toreiz notika ļaužu priekšā, kas toreiz notika cilvēkiem
par izbrīnu, par apgrēcību. Kā tas var būt, ka viens, kas pats
mūsu vidū ir cilvēka izskatā, ar kādām tiesībām Viņš ņemas
sev Dieva tiesības? “Kādā pilnvarā tu to dari?” Viņam
prasīja, kad Viņš šķīstīja templi. Kad Viņš šķīstīja
templi, kuram neviens nedrīkstēja pieskarties profāni, lai arī
viņš dzina ārā tos, kas templi bija apgānījuši simt un
tūkstoškārtīgi. Tad viņš teica: “Šeit ir vairāk kā
templis, noplēsiet to, un es trīs dienās to uzcelšu. Tā būs
zīme, ka man ir tiesības, ka šeit runā tas, kas ir Viens.”
Mīļā draudze, kristīgās draudzes
vidū ir dievlūdzēji, kas paši tā domā, bet no viņu valodas mēs
kādreiz saprotam, ka viņi ir kaut kur blakus, ne tur, kur tiem
vajadzētu būt. “Es jau dieviņu tāpat lūdzu, man nemaz nav
jāiet baznīcā.” Bet šo cilvēku valoda viņus tā drusciņ
nodod. Kas tas par dieviņu, ko jūs lūdzat? Cik liels Viņš ir,
tāds kā rokā paņemams mazumiņš? Mazumiņš viņš ir mūsu
uzrunā. Un mazumiņš viņš ir arī savā saturā. Mūsu tautas
dziesmas, kuras tagad mēģina ar lielu kāri pataisīt par ticības
lietām, viņas arī runā par dieviņu. Dieviņš brauc kamanās, no
kalniņa lejiņā. Dieviņš ienāk istabā, apsēžas pie galda.
Dieviņš. Viens tāds pats kā mēs. Kas ir šis dieviņš? Viņš
ir tāds skaistvārdiņš, kaut kāds tāds sarunas vārds, kas tādā
brīdī iet klāt? Un beidzot mēs sakām šim pašam dieviņam to
īsto vārdu, to jautājumu viņam pašam: “Kur, dieviņi, tu
paliksi, kad mēs visi nomirsim?” Nebūs neviena, kas tevi turēs
dievturēs, nebūs neviena, kas par tavām kamanām jūsmos: jūsmos,
ka tu ienāksi istabā un sēdēsi pie galda. Mīļā draudze, valoda
ir arī kāda liela atklājēja. Valoda izteic kaut ko, kas ir
cilvēka iekšpusē. No sirds pilnuma runā mute. No pilnuma, no
tāda, kas ir šis pilnums un kāds viņš ir! Mēs jau zinām ar
daudziem salīdzinājumiem, kas viss tiek izrunāts, ka var būt arī
jauni vārdi un negantības, tāpat arī jauni un mīļi vārdi. Un
var būt slavinājumi. Katram šim vārdam ir savs ietērps, savs
izskats, savs saturs. Un, kad mēs tā runājam par dieviņu, tad
kristīgam cilvēkam rodas šaubas. Kas tas gan tāds ir? Par ko tu
runā, un par ko tu saki, ka tu viņu lūdz? Senajai jūdu tautai un
daudziem vēl joprojām no mums viņa vārds ir tik nopietns, tik
svarīgs, ka viņu pat neizrunā. Viņa vietā saka kādu citu Viņa
apzīmējumu. “Kungs” vai “Visuvarenais Dievs”.
Un tur, kur mēs šo pamazinājumiņu
ieliekam, tur mēs ieliekam to, kāda ir mūsu lūgšana. Nav nekādas
īstas celsmes. Viņi mīlinās ap kādu mazumiņu un tukšumiņu, un
to mēs nevaram saukt par lūgšanu. Lūgšana ir tas, ko mēs tagad
saucam ar tādu vārdu – dialogs. Un mēs stājamies viens pret
otru vaigu vaigā un sakām viens otram tādus vārdus, atbildam uz
jautājumu, kas mums tiek prasīts. Un taisni tas pats notiek
lūgšanā, tikai pavisam daudz augstākā, daudz lielākā un daudz
svarīgākā veidā. Tā ir tā saruna, kur mūsu dvēsele nevis
tikai no mutes dobuma, bet iz dziļumiem, no sirds un dvēseles
dziļumiem runā. Runā uz to, uz ko viņa godībā paceļ acis, runā
uz to, ar kuru runāt ir atļāvis tas, kas pats ar viņu ir viens.
Teikdams, ka mēs drīkstam, varam uzdrošināties kā bērni pienāk
pie tēva un uzrunāt viņu tik vienkāršā, tik mīļā, tik pilnā
satura vārdā – Tēvs.
Lūgšana ir šī saruna ar Tēvu. Ar
Tēvu mēs runājam nopietni par nopietnām lietām. Lūgšana ir šī
pretī stāvēšana Kristum. Tam Kristum, kuru mēs redzam
Evaņģēlijā. Mēs tā savas acis Evaņģēlijam tā pāri
pārlaižam un redzam viņu visā varenībā, ka Viņš izdala maizi
izsalkušajiem, ka Viņš apklusina jūru, ka Viņš dziedina
sērdzīgos, ka Viņš pieceļ mirušos. Kā Viņš svētī, kā Viņš
atlaiž ar mieru grēciniekus, kā Viņš paceļ atstumtos, no kuriem
visi baidījās, kā Viņš viņiem ļāva sev pieskarties. Un
vienmēr tanīs vietās mēs ieraugām līdzi arī sevi pašu. Visas
šīs vietas liek mums atvērt savu sirdi un runāt uz Viņu: “Redzi,
arī es esmu tur, redzi, arī es esmu tanī pulkā, uzlūko mani,
piedod man, svētī mani.”
Visuvarenais ar Tēvu vienāds. “Es
nesaku, ka es aizlūgšu par jums, tas jau nemaz nav vajadzīgs.”
Viņš ir tiesība, Viņš ir pilnvara, Viņam ir šis spēks. Viņš
var atraisīt, svētīt. Viņš ir patiesi ar Tēvu viens, kā Viņš
saka. Ar Tēvu, Gaisma no Gaismas, Patiess Dievs no Patiesa Dieva.
Lūgšana Jēzus vārdā. Un Viņš svēta
un atraisa. Un tā viņš sastop arī mūs. Mūsu Kungs un Pestītājs,
tas mīļais, tas dārgais, tas tuvais, kas reiz tapis mums par
brāli, ar mums vienāds ciešanās, paciešanās, kārdinājumos un
pārbaudās. Mūsu dzīvi pazīdams. Mūsu visas lietas zinādams. Un
mums tik atvērts un tik tuvs, ka nav neviena, ko Viņš varētu
atraidīt. “To es jums esmu runājis, lai jums būtu miers
visapkārt, pasaulē jums ir bēdas, bet turiet drošu prātu, es
esmu pasauli uzvarējis. Lūdziet, tad jūs saņemsiet, lai jūsu
prieks ir pilnīgs.” Tas ir tas, ar ko Viņš atlaiž no sevis tos,
kas pie Viņa nāk.
“Lūdziet manā vārdā!” Lūdzam
Jēzus vārdā.
Āmen.
Lūgšana:
Kungs, Jēzu Kristu, Tu mīļais
Pestītāj, Tu Glābēj! Tu esi nācis, lai mūsu prieks būtu
pilnīgs. Tu esi runājis uz mums šos vārdus, lai jums būtu miers
un visu lietu skaidrība, pilnība. Tu esi devis mums drošību, ka
mēs drīkstam pie Tevis pieskarties. Un tavā priekšā mesties
ceļos, un uz Tevi runāt ar visu to, kas mums sāp, kas mums žēl,
kur mums trūkst un kā mums nav. Mēs pateicamies Tev, Tu, svētais,
Tu, visuspēcīgais Kungs. Tu Tēva vienīgais, ar Tēvu vienotais,
patiesais. Mēs Tevi lūdzam, ieskati mūs tanī ticībā uz Tevi,
lai mēs tikai ne vien vārdos to apliecinātu, ka Tu esi viens ar
Tēvu, bet ka visa mūsu dvēsele, prāts un spēks tev pretī
sniegtos. Un arī tāpat kā toreiz, kad Tu palīdzēji un dziedināji
ar Tavu žēlastību, ar Tavu iepriecu, ar Tavu mierinājumu, ar Tavu
palīdzību. Mēs Tevi lūdzam, apžēlojies par Tavu draudzi, par
kristīgo baznīcu visā pasaule, bet īpaši mēs Tevi tagad lūdzam
par mūsu mīļo, garīgo māti baznīcu mūsu dzimtenē, par viņas
virsganu un vadību, draudzes locekļiem. Par visiem tiem, kas ir
izsalkuši un izslāpuši pēc taisnības, kas meklē atspirdzinājumu
savām dvēselēm, svētību. Mēs Tevi lūdzam par visiem
nomaldinātiem, par tiem, kas līdzi arī maldina, apžēlojies un
atgriez. Vai tie ir svešinieki, vai tie ir draudzes locekļi un
darbinieki, vai tie ir gani kristīgajā draudzē, apžēlojies, liec
atgriezties no grēkiem, no šī smagā atkāpšanās grēka, kā
padošanās tumsas spēkam. Un dod spēku pastāvēt kārdinājumā,
vilinājumā, maldinājumos. Mēs Tevi lūdzam par mūsu tautu,
apžēlojies par to, apžēlojies par viņas dvēseli vairāk nekā
par viņas miesu. Dvēseli, ko plosa tik daudzi māņi, maldi, tik
daudz velna tumsas, kas spiežas mums virsū no visām pusēm, no
visiem raidījumiem, no visiem rakstveidiem, no visu veidu
runājumiem. Apžēlojies, dod izšķiršanas garu, izšķirt
patiesību no nepatiesības. Dziedini mūsu tautas dvēseli, pacel
viņu atpakaļ uz augšu Tavā gaišumā, lai viņa Tev uzgavilē un
ar prieku nes gara augļus Tavam godam. Līdz ar visiem tiem, kas ir
grūtumā, bēdās, pārbaudās, nelaimē, postā, ļauno spēku
apsēstībā, slimības vārgumā un sāpēs, vecuma nespēkā.
Apžēlojies par tiem, ko mēs esam šeit īpaši vārdā saukuši.
Un lūdzam Tevi, kad mūsu dienu mērs būs pilns un visas lietas
šeit būs jāatstāj, mēs varētu, ar prieku tam visam atmezdami,
ar mieru un ar prieku Tavā priekšā stāvēt, lai Tev teiktu
pateicību un slavu. Ar visiem Taviem apžēlotajiem, ka Tava
žēlastība ir dārgāka par pašu dzīvību un spēcīgāka par
nāvi. Paklausi mūs, aizstāvi mūs pie Tēva mūsu lūgšanā, kā
Tu mums to esi solījis. Kungs, Jēzu Krist, Tu, Kungs un Dievs, Tu,
Kungs un Dievs, paklausi, ko mēs Tev lūdzamies.
Āmen.
Aizlūgumi
Ar dziļu nožēlu mums jāsaka par tuvo,
lielo kaimiņieni, Jauno Ģertrūdi, kurā tiek piekopta
antropozofija, maldu mācība, kas iekļaujas pilnīgi pagānismā un
nobīda pilnīgi Kristu malā pie visiem dažādajiem elkiem. Tāpat
par cilvēkiem, kas samulsināti, un arī garīgi liekās nopietni
cilvēki, samulsināti no kāda liela mulsinātāja, kas šeit
pārstaigā draudzes. Arī mūsu draudzei ir uzmācies ar saviem gara
brīnumiem Juris Puķītis, iebraucējs. Viņš ir nomaldinājis un
cilvēkus novedis līdz ārprāta domu stāvoklim. Sargaties no tiem,
kas nāk pie jums avju drānās, lai jūs saplosītu pie jūsu
dvēselēm. Ir ļoti daudz šīs samaitāšanas, liekās, ka visi
tumsas spēki pasprukuši no elles vaļā un dara mūsu tautai
ļaunumu. Izlūgdamies Dieva žēlastību, no vienas puses
pasargādami, lai Viņš pasargā katru cilvēku arī no kārdinājuma
meklēt kaut kādu sakaru vai paļauties kādai dievināšanai.
Izmēģināt. Tas taču ir nevainīgi. Lai Viņš pasargā, lai dod
izšķiršanas garu, ka jūs spējat atšķirt šos, kas pāri par
Evaņģēliju, pāri par Kristu, ar saviem iedomātajiem spēkiem un
tiesībām meklē vai nu cilvēka miesai darīt kādas dziedināšanas,
vai arī palīdzēt viņiem pie viņu dvēseles grūtumiem. Dievs lai
sargā! Un aizlūgdami, lai viņš sajauc un izjauc šos tumsas
spēkus, kas ar viņiem darbojas.
359.dziesma 2.3.pants.
Un tā mūs pamāca apustulis, rakstīdams
Galatiešu vēstules pirmajā nodaļā 6.-9.p. “Es
brīnos, ka jūs tik drīz novēršaties no tā, kas jūs aicinājis
Kristus žēlastībā, un piegriežaties citam evaņģēlijam. Un
tomēr cita nav. Ir tikai kādi, kas jūs sajauc un grib pārgrozīt
Kristus Evaņģēliju. Bet, ja arī mēs vai kāds eņģelis no
debesīm jums sludinātu citu evaņģēliju nekā to, ko esam jums
pasludinājuši, lāsts pār to! Kā jums jau agrāk esam sacījuši,
tā arī tagad vēlreiz saku: ja kāds jums sludina citu evaņģēliju
nekā to, ko jūs esat saņēmuši, lāsts pār to!”
Tik nopietni apustulis vēršas pret visu
elkkalpību, lai kādā izskatā tā arī būtu.
Āmen.
|