Materiāli no mācītāja Jāņa
Šmita arhīva. Digitalizēti 2020.gadā (O.Skrodelis, M.Ziemelis).
Valodas redakcija: Anita Freiberga. Materiāli pēc digitalizēšanas
nodoti Ilmāram Rubenim.
Sprediķis
Mt.11,25-30. Mežaparka draudzē.
17.05.1992.
“Tanī
pašā laikā Jēzus iesāka runāt un sacīja: "Es Tev
pateicos, Tēvs, debesu un zemes Kungs, ka Tu šīs lietas esi
apslēpis gudriem un prātniekiem, un tās esi zināmas darījis
bērniem. Patiesi, Tēvs, jo tā Tavs labais prāts ir noticis Tavā
priekšā. Visas lietas Man ir Mana Tēva nodotas, un neviens
nepazīst Dēlu kā vien Tēvs, un neviens nepazīst Tēvu kā vien
Dēls un kam Dēls to grib darīt zināmu. Nāciet šurp pie Manis
visi, kas esat bēdīgi un grūtsirdīgi, Es jūs gribu atvieglināt.
Ņemiet uz sevi Manu jūgu, mācaities no Manis, jo Es esmu
lēnprātīgs un no sirds pazemīgs; tad jūs atradīsit atvieglojumu
savām dvēselēm. Jo Mans jūgs ir patīkams un Mana nasta viegla.”
Lūgšana:
Mēs Tevi
lūdzam, Tevi piesaucam Dievs Kungs Svētais Gars. Tu Apgaismotājs,
Tu Dievišķais Padomdevējs Gars, Tu Spēka un Gudrības Gars. Nāc
Tavā žēlastībā, izdali mums savas dāvanas, ka Tava svētā
patiesība mums atveras un mūs atdzīvina, un ka mēs paši esam
viņa apliecinātāji, jo Tavs vārds ir mūžīga Patiesība. Āmen.
Mūsu
Pestītāja aicinājuma vārdi: “Nāciet šurp pie manis visi, kas
esat bēdīgi un grūtsirdīgi, es jūs gribu atvieglināt.”
(28.p.). Tie pieder pie visvairāk pazītajiem un mūsu Pestītāja
atkārtotajiem vārdiem. Viņi kaut kādā veidā atskan katrā
cilvēkā ar kādu īpašā pieskaņu un ar kādu atgādinājumu. Jo
laikam gan ir tā, ka nav tāda cilvēka, kas nejustu, vai kādreiz
nebūtu jutis bēdas, grūtumu, sāpes, paciešanas. Kāds no mūsu
tautas dzejniekiem, pats būdams grūtsirdības pārņemts cilvēks,
ir kādā vietā savās dzejās to arī minējis, ka visa plašā
pasaule esot viena liela asara. Mēs kādreiz tā noreibināmies
cilvēka teiktos vārdos, tie par daudz stipri mums pieskaras un tad
liekas, ka šie vārdi kaut ko īpašu sevī ietver, un tas mums rada
sāpju pilnu tīksmi un patiku šos vārdus atkārtot. Tas, ko mūsu
Pestītājs uz mums saka, patiesībā ir kaut kas nopietns un līdzi
tam arī kaut kas iepriecinošs, jo Viņš nav nācis pasaulē
ciešanas vairot, bet gan tās noņemt, mazināt, dzēst. Viņš ir
nācis aicināt, lai bēdas un grūtsirdība tiktu noliktas un būtu
noliekamas.
Bet pasaulē
ir tik ļoti daudz un dažādas šīs bēdas, ciešanas. Kur tad ir
tas mērs, ar kuru visi varētu būt mērīti? Un šeit mēs
sastopamies ar kādu dīvainu saskaņu. Tie vēstījumi, kas kaut ko
runā par mūsu Pestītāju, ir tādi visaptveroši. Pārsteidzošais
vēstījums, ar kuru gani nāk Ziemassvētku naktī, ko tie saņēmuši
no debesu vēstnešiem. Tas ir vēstījums, kas domāts visiem
cilvēkiem, jo ir teikts: viņi nāk pasludināt lielu prieku, kas
notiks visiem cilvēkiem, tāpēc visiem bez izņēmuma ir domāts
šis vēstījums. Un tāpat arī vēstījums, ko Pestītājs saka,
uzrunādams visus cilvēkus, visus bēdīgos, apbēdinātos,
sāpinātos, grūtsirdīgos. Viņš ir tas, kas dod savu
atvieglinājumu.
Un mēs tūdaļ
vaicājam: “Jā, bet vai katra cilvēka bēdas nav atšķirīgas?
Kur ir šī kopējā mēraukla? Kur rodams šis kopējais
atvieglojums, par kuru Viņš stāsta?” Cik ļoti dažādi ir
cilvēki savās bēdās. Vieni savās bēdās un savās ciešanās
mokās, ir ļauna pilni un dusmu pilni. Viņiem šķiet, kas šīs
bēdas ir notikušas citu cilvēku dēļ, viņu ļaunuma dēļ, citi
tos ir apbēdinājuši vai radījuši zaudējumus. Un šāds bēdu
pārņemtais cilvēks ir dusmu un atriebības pilns, domādams par
to, kas viņam šīs bēdas ir sagādājis. Šīs dusmas un šī
atriebības griba vēl vairāk viņu moka, grauž un sāpina, nekā
tie zaudējumi, ko viņš ir piedzīvojis.
“Nāciet
šurp pie Manis visi, kas esat bēdīgi un grūtsirdīgi, Es jūs
gribu atvieglināt.”
Šo vienu
nastu noņemt, šo naidpilno, dusmu pilno, atriebības pilno sāpi,
ko tu sevī nes. Jēzus saka: “Esmu
lēnprātīgs un pazemīgs, noliec to, tās bēdas būs noliktas.”
Tur ir cietēji, kas cieš ilgi un ilgstoši, kas savās sāpēs un
ciešanās tā ieauguši, ka viņi gribētu, lai visi ciestu tās
līdzi un nepārtraukti par tām visiem atgādina, un gribētu, lai
taču kaut vai šādā veidā viņiem būtu šī vērība vairāk un
vairāk piegriezta. Tie tīksminās savās bēdās, gluži kā bērns
ar savu sasisto pirkstiņu, kurš grib, lai viņam uzpūš uz šo
pirkstiņu, tad paliks vieglāk, kad redzēs, ka tam otram žēl.
Cilvēks ar savu cilvēcīgo patmīlību grib iegūt vairāk
līdzjūtības nekā viņam tiek dots. Savas sāpes, savas bēdas
viņš grib iztēlot citiem par tik lielām, ka nu tās ir jāmēģina
visiem kopā nest.
Tur ir arī
pacietēji un grūtuma nesēji, kas ceļas pārmetumā uz Dievu: “Es
taču neesmu neko ļauna darījis, kādēļ man tas tā notiek, ka
Dievs mani tā piemeklē? Kādēļ, par kādiem grēkiem man tas ir
jācieš? Es neko neapzinos, neko ļaunu neesmu izdarījis nevienam,
kur ir taisnība? Redzi, kā tie citi, tie grēcīgie, tie ļaunie,
tiem nekas nekait. Es šeit ciešu un mokos. Dievs ir netaisns!”
Tās ir tās bēdas, kas moka daža sirdi. Un Jēzus saka: “Nāc
šurp ar viņām, nāc šurp redzēsim, kas tās ir.”
Un tad ir
bēdas, kas ved izmisumā: “Man neviens nevar palīdzēt, mana
sirds mani apsūdz, mans grēks mani pavada!” Tur nelīdz nekādas
zāles, nekāds cilvēka mierinājums. Tur ir šī pamestības un
ellē nogrimšanas sajūta. Nav nekādas glābšanās, tumsa
visapkārt. Kādēļ to darīju? Kādēļ nesavaldījos? Kādēļ
notika tā, kā tam nevajadzētu notikt? Šīs sāpes, kas grauž
sirdi dziļumā, kas nedod miera atdusai, kas pat nespēj asarās
izteikties un kas nav noliekamas.
“Nāciet
šurp pie manis,” saka Jēzus. Mēs par daudz meklējam palīdzību
ārpus Viņa. Mēs mēģinām sevi mierināt, taisnodamies par savām
vainām, mēs meklējam palīdzību pie citu līdzjūtības un esam
neapmierināti, sarūgtināti, ja mums neparāda tik daudz vērības,
cik mūsu paciešanas un bēdas to būtu pelnījušas. Mēs meklējam
palīdzību pie visādiem brīnumdariem, kas ar vārdiem vai darbiem
mēģina noņemt sāpes, lai izlabotu dzīves aplamos vai bēdīgos
ceļus. “Kāpēc jūs ejat tur? Kāpēc jūs sevi iztērējiet par
to, no kā jūs nevarat pārtikt?” saka pravietis kādā vietā.
“Nāciet šurp pie manis un ņemat manu nastu, es esmu lēnprātīgs
un pazemīgs, jūs atradīsiet atvieglojumu savai dvēselei.”
Lēnprātība,
šī norimšana, kas reizē ir varonība, reizē spēks un paļāvība.
Kāds dziļš kristīgs domātājs, kas pats savā mūža slēgumā
bija dabūjis līdzi apliecināt, ko viņš ir citiem teicis, kā
labu un skaistu Kristus padomu: “Ciešanas un sāpes – tas ir
uzaicinājums uz varonību, spēju paciest un izturēt, uz mūsu
lēnprātību norimt Dieva priekšā un Dieva prāta priekšā.”
Spēja uzlūkot Kristu. “Cik tas ir daudz, ko Tu, Kungs, cietis,
cik tas ir maz, ko ciešu es.” Tā mēs dziedam kādā dziesmā. Ne
par velti cilvēki ir likuši savas gultas galvgalī krusta zīmi.
Varbūt tā ir tāda paraža, varbūt tāda laba doma, bet varbūt
arī tāpēc, ka šī vieta mēdz būt tā vieta, kurā cilvēks
visvairāk izcieš savas miesas sāpes, mokās arī savās dvēseles
mokās, bezmiegā, asarās un žēlumā. Tā arī uz šo vietu mēdz
likt krusta zīmi kristīgie cilvēki, un uz to allaž palūkoties.
“Ņemat manu nastu, jūs atradīsiet atvieglinājumu savām
dvēselēm.” Tas ir Viņa padoms, tā ir Viņa palīdzība. Kas to
ir meklējuši, tie ir to piedzīvojuši. Kā Viņš saka
“atvieglinājumu savā dvēselē”. Ne vienmēr ciešanām, bet
dvēselēm. Un tas ir galvenais.
Āmen.
|