Sprediķis,
teikts 1994. gada 9. oktobrī
Mežaparka draudzē
pēc prāmja “Estonia” bojāejas
Žēlastība un miers
lai ir jums visiem no Dieva, mūsu Tēva, un mūsu Kunga un Pestītāja Jēzus
Kristus! Āmen.
Uzklausi, kristīgā
draudze, šīs dienas Svēto Evaņģēliju, kas ir rakstīts pie Lūkas 12. nodaļā!
1 Un, kad daudz tūkstošu ļaužu sapulcējās, tā ka cits citu tikko
nesamina, tad Jēzus iesāka sacīt Saviem mācekļiem: “Sargaities no farizeju
rauga, tas ir, no viņu liekulības!
2 Bet nekas nav apslēpts, kas netiks atklāts, un nekas nav zināms, kas
nenāks gaismā.
3 Tāpēc visu, ko jūs esat teikuši tumsā, to dzirdēs gaismā, un, ko jūs
ausī esat čukstējuši istabā, to sludinās no jumtiem.
4 Jums, Saviem draugiem, es saku: Nebīstieties no tiem, kas nonāvē
miesu un pēc tam vairs nespēj neko darīt.
5 Es jums teikšu, no kā jums būs
bīties: Bīstieties no tā, kam ir vara nonāvēt un pēc tam iemest ellē. Tiešām es
saku – to bīstieties!
6 Vai piecus zvirbuļus nepārdod par divām artavām? Un neviens no tiem
nav aizmirsts Dieva priekšā.
7 Tāpat arī jums visi galvas mati ir saskaitīti. Nebīstieties, jūs esat
vairāk vērti nekā daudz zvirbuļu.
Āmen.
Mēs Tevi lūdzam un piesaucam, Dievs
Kungs, Svētais Gars! Tu apgaismotājs un dievišķais padomdevējs Gars, nāc ar Tavām
dāvanām, Tavu iepriecu un gaismu, apgaismo mūs, ka varam saņemt Tavu svēto
patiesību un to arī tālāk apliecināt, jo Tavs Vārds ir mūžīga patiesība. Āmen.
Tā nav pirmā reize mūsu Pestītāja
darbības laikā, kas mums ir zināma, kur Viņš vēršas ar lielu asumu pret
farizejiem un brīdina – un brīdina Savus mācekļus un Savus draugus no farizeju
rauga. No tā, ko Viņš saka, kas ir viņu īpašība, un ko Viņš šeit raksturo kā
liekulību. Citā vietā Viņš pat vēl to izstāsta skaidrāk, kur Viņš runā par viņu
greznošanos, labprātību, par viņu ārējo izrādīšanos un – pār visām lietām – par
viņu liekuļoto dievbijību, kas sasien smagās nastas, kā Viņš saka, un liek
ļaudīm tās nest – tas ir, bauslības noteikumus – un paši šīs nastas nekustina
ne ar pirkstu. Kas upurēdami pienes klāt, kā likums to paredz, desmito tiesu un
nes to no dillēm, ķimenēm un mētrām, un tanī pašā laikā saņem ar līkiem likuma
ceļiem atraitņu namus un bāreņu tiesu. Pestītājs brīdina Savus mācekļus no šī rauga[1],
kas, tā sakot, izveido visas šīs īpatās izpausmes cilvēka dabā, kur cilvēks
sevi izpauž citādāku, nekā viņš ir. Kur cilvēks ir nepatiess un neīsts ļaužu
priekšā tiklab savā rīcībā, stājā, kā arī savos vārdos, un kurš tanī pašā laikā
ir kaut kādā pārliecībā, ka viņš Dieva priekšā taču ir taisns.
Pestītājs brīdina. Viņš brīdina un
saka – neviena šāda lieta nepaliek nekur noslēpta. Viss neīstums savā brīdī
atklājas. Visa aktieru māksla vienā brīdī ir pāri. Aktieris noliek savas,
neīstās drēbes un nomazgā seju no krāsām, kas tur ir uztrieptas, un tas
nepaliek, ko viņš ir pie sevis ārišķīgu darījis. Pestītājs saka – vispirms jau
ir veltīgi ar tādām lietām darboties, viņām nav nekādas pastāvības. Tas, kas
tiek šinī ziņā arī klusībā darīts vai runāts, tas beidzot tiek līdz pat jumta
augstumam pacelts un skan pa visu pasauli.
Cilvēces
vēsture un tautu vēsture, un cilvēku attiecības, mīļā draudze, zin šo likumības
piepildījumu daudzkārtīgi no savas pašu dzīves, no satiksmes ar cilvēkiem, no
pasaules lietu redzēšanas, ar kādu liekulību un neīstumu tiek runāti saldi un
svinīgi vārdi, un tanī pašā laikā, kā mēdz sacīt sakāmvārdā, akmens ir azotē
vai duncis ir rokā. Un tas ir pazudinājis savā laikā tik daudzas tautas – šis
neīstums, šī liekulība, šī izlikšanās kādā draudzībā un šīs draudzības vispār
nemaz neturēšana un nezināšana. Mūsu tauta to zin ļoti bagātīgi savas dzīves
piedzīvojumos šinī lielajā, plašajā pasaulē, viņas lielajā teātrī, viņas
lielajā tirgus laukumā.
Bet
Pestītājs pāriet uz vienu citu lietu šinī sakarā. Viņš Savus mācekļus stiprina
un iedrošina neizbīties – neizbīties pat tur, kur viņu dzīvība varētu tikt
kādreiz apdraudēta šāda vai tāda iemesla dēļ. Un Viņš runā, ka dārgāks par
dzīvību ir vēl kaut kas cits. Un tas ir tas, ko mēs zinām par Dieva žēlastību,
kas mums ir novēlēta mūžīgajā dzīvībā. Un, kad mēs par šīm lietām runājam un
domājam, tad mēs parasti domājam par tiem notikumiem kristīgās baznīcas senajā
pagātnē. Bet arī pavisam nesenās pagātnes notikumos cilvēkiem ir bijis sava
kristīgās ticības patiesība un pārliecība jāsamaksā ar dzīvību. Tas nenotika tikai
Romas ķeizaru priekšā un mežonīgo pagānisko cilšu vidū, pie kurām ieradās
kristīgās vēsts nesēji. Tas notika mūsu tā sauktajā izglītotajā, apgaismotajā
pasaulē, kur apliecināt Kristu ir nozīmējis zaudēt savu dzīvību.
Pestītājs drošina. Viņš drošina un
saka: “Nebīstieties no tiem, kas atņem dzīvību un vairāk neko nespēj darīt!” Un ar to Viņš mums aizrāda, kādu lielu
un nopietnu lietu, ļoti būtisku, lielu un nopietnu lietu, kuru mēs tik viegli
palaižam kādreiz garām un domājam savas domas cilvēcīgā prātā – dzīvība ir
dzīvība, nāve ir nāve, un vairāk ar nekas... Pestītājs saka: “Un neko vairāk
nespēj darīt kā tikai nonāvēt miesu.” Tātad – vēl ir kaut kas. Un tas ir dārgāks nekā šī miesa un viņas dzīvība.
Tas ir tas lielais, būtiskais, vērtīgais, visusvarīgais.
Mēs nupat bijām ar dziļu iztrūkšanos
liecinieki kādam baismīgam notikumam pasaulē, kad vienā mirklī nāvē tika
aizrauti turpat vai tūkstotis cilvēku. Un, dabīgi, ka cilvēkus un mūs visus
līdzi pārņem dziļas nopietnības, sāpju un satraukšanās drūmums (?)[2] –
kā tas var būt?! Kā tas ir, ka tik daudz šīs dzīvības iet bojā? Cilvēka dzīvība
taču ir viena liela vērtība! Bez šaubām, bez šaubām. Bet viņa nav vislielākā
vērtība. Viņa nav vislielākā vērtība. Ir lietas, kas ir vēl pāri pār to. Un
nevis miesas dzīvība vai iznīkšana, vai mocība, vai pārbaude ir tas, no kā
cilvēkam ir tik ļoti un pirmām kārtā jāvairās un jāsarga sevi, kā mēdz teikt,
par katru cenu un visiem līdzekļiem. Šie līdzekļi kādreiz cilvēkos bijuši tādi,
ka viņi ir drīzāk gribējuši redzēt, ka tas pa labi un pa kreisi aiziet bojā, ka
tikai es pats palieku dzīvs. Bet ir kāda cita nonāvēšana. Sargieties no tā, kam
ir spēks nonāvēt un pēc tam iemest ugunī – mūžīgajā ugunī!
Kāpēc
Pestītājs šos vārdus sasaista kopā ar farizejiem un ar farizeju raugu? Mīļā
draudze! Nāve nāk arī pie cilvēka miesas pa dažādiem ceļiem. Šis baismīgais
ceļš, ko mēs piedzīvojām, lasīdami par notikumiem jūrā, ka vienā brīdī jūra
paņem šos simtus cilvēku. Vienā brīdī kaut kādā īpašā gadījumā aiziet bojā
cilvēks, viņa sadragātā miesa piedzīvo nāvi. Bet nāvei ir tas pats ceļš
kādreiz, kas ir viņas ceļš arī pie cilvēka miesas iznīcināšanas, un tā ir
slimība, kaite, infekcija vai ievainojums, kas čūlo, vai audzējs, kas grauž. Un
tad paiet dienas, mēneši, gadi, līdz sadēd šī miesa un izdziest viņas dzīvība.
Lūk,
šis raugs... Izrādās, ka raugam arī ir šīs sīkās būtnes, šīs rauga sēnītes,
kas, iejauktas mīklā, sāk vairoties un visu mīklu pārvērš un pārveido. Te ir
kāda vēl īpata sakrišanas līdzība, ka ir arī šī rauga iemešanās, šīs baktērijas,
šī vīrusa, šīs brūces atklāšanās cilvēka dvēselē, kas viņu nonāvē... lēni.
Neīstums. Neīstums citu priekšā
un savā paša priekšā, kas pats sev vēl beidzot iestāsta, ka tā ir pareizi.
Neīstums sevi parādīt par kaut ko vairāk vai citādāku ne tikai izskatā,
apģērbā, kā toreiz arī farizejiem, bet arī tanī farizeja citādā stājā, tanī
slepenajā aukstumā un nemīlestībā,
tanī grauzējā, kas netic Dievam. Kas
tic un cenšas tikai pēc sava labuma, pēc savas labklājības. Šī sacensība ar
citiem cilvēkiem – nostāties priekšā un izlikties par ko vairāk. Tā ir tā rauga sēnīte, kas
darbojas. Tas ir tas nāves bacilis, kas nokauj. Ne tā, kā toreiz Romas ķeizari
ar šķēpu vai ar uguns sārtu, vai kā tagadējā laikā ar šauteni pretiniekus, bet
– lēni. Lēni, līdz kamēr dvēsele ir arī līdzi nomirusi. Atstādama pēc sevis
labi apkoptu, labi uzkoptu, labi apgreznotu miesu un to dzīvi, kurā šī miesa
kustēja šo laiku.
“Es jums teikšu, no kā bīstieties. Bīstaties
no tā, kam vara nonāvēt un pēc tam iemest ellē!”. Ne vienmēr tas ir saistīts ar
miesas nāvi tūdaļ. Tāpat kā savu slimību, ilgstošo slimību cilvēks gadiem ilgi
nēsā līdzi, līdz beidzot viņa dabū šo virsroku. Tā tas arī mēdz būt.
Un Pestītājs pievēršas putniņiem –
tam visvienkāršākajam, tam pelēkajam, neizskatīgajam, tam ielas putniņam
zvirbulītim – un noliek viņu mums par piemēru. Cik vērta ir šāda zvirbulīša
dzīvība? Viņu var katrā brīdī cilvēks vai kāds dzīvnieks, vai kāds putns
satvert un nonāvēt. Pestītājs redz šeit šo līdzību – ka mēs esam tikpat
nevarīgi Dieva priekšā izlemt savas lietas un izkārtot savu dzīvi, lai kā mēs
to cenšamies ārēji un ārišķīgi panākt. Vienā brīdī tas var būt atļauts. Tanī
pašā laikā Viņš saka – tikpat priecīgi kā šis putniņš, kas turpat uz pelēkās
ielas un viņas putekļos savu vienkāršo dziesmiņu priecīgi čivina. Un arī te ir
šī līdzība – Dieva rokā mēs esam, nevis likteņa varā. Dieva rokā. Un šī drošība
Dieva rokā ļauj mums to apzināties, ka mēs katru brīdi varam tikt paņemti, un
tanī pašā laikā zināt – ir tādas lietas, kuras nevar mums atņemt neviens. Arī
nāve ne, kas var paņemt mūsu miesu. Un tās ir tās lietas, kuras ir vairāk
saudzējamas un turamas nekā šis ārējais apdarinājums, šī aktiera uzgreznošanās,
lai tēlotu savu dzīvi uz lielās pasaules skatuves citiem priekšā. Dažreiz šo
salīdzinājumu mākslinieki pat lieto kā tādu zināmu ---[3].
Mēs sakām – neīstais, viss neīstais aiziet. Ja viņš aiziedams... Mums ir tikai
jārūpējas, lai viņš neaizrauj mūsu dvēseli sev līdzi, jo tas ir vēl sliktāk
nekā nonāvēt ar šķēpu vai ar uguni. Jo šī nonāvēšana iedarbojas kā infekcija,
iedarbojas kā lēna inde, kas saindē, nomāc un izbeidz. To bīstieties – Viņš
saka ----.
Drošība un miers ir doti kristīgam
cilvēkam. Mēs viņu neapzinamies, mēs dzīvojam viņai garām, mēs esam ļāvuši
iestāstīt lielai pasaulei, bezdievīgai pasaulei, kas ir cīnījusies vienmēr pret
Dieva patiesību, un viņa mūs ir, klusu ciešot, pievārējusi, ka mēs sakām – jā,
jā, dzīvība ir tā visdārgākā manta. Šī miesas dzīvība. Šīs miesas dzīvības dēļ
un viņas pasargāšanas dēļ – cik grēka nenotiek! Cik grēka nenotiek, lai šo
dzīvību izglābtu, apgreznotu, appušķotu un arī pasargātu no ārējām grūtībām,
kādreiz uz cita vai citu dzīvības rēķina. Arī to mēs esam redzējuši, arī tās
lietas mēs esam mācījušies pazīt šinī pasaulē. No tā bīstieties! Mums pieder
vairāk. Un to mums ir jāzina. Un jāzina tas mums ne tikai ar to, ko mēs tagad,
atkārtodami savās ausīs, uz mirkli iegremdējam savā prātā. Tas jāzina tā, lai
mūsu miesa, dvēsele, mūsu viss cilvēks to zinātu un justu, un justu to kā sevi
pašu. Es piederu. Man ir vēl vairāk nekā šīs lietas.
Kristīgie, kurus nodeva mocībām un
nāvei nelielajā Āfrikas toreiz pilsētā Silijā
(?) pirms jau gandrīz tuvu 2000 gadiem. Kad viņiem pasludināja katram
atsevišķi, ka viņi tiek nodoti nāvei, viņi gavilēja. Viņi pateicās, ka viņi
tagad ir tik tuvu nonākuši pie tā, ka tas vis, visulielākais un dārgākais –
mūžīgā dzīvībā un sava mīļā Pestītāja svētajā ziņā. Tas mums ir katrā brīdī ar
katru savu elpu ir jāelpo šī dziļā, prieka pilnā patiesība līdzi.
Āmen.
Lūgšana
ierakstīta ļoti neskaidri.
[1] izcēlumi treknrakstā šeit un tālāk apzīmē vārda daļas, vārdus vai
frāzes kuras, teicot sprediķi, tiek īpaši izceltas
[2] (?) šeit un tālāk apzīmē vārda daļas, vārdus, frāzes par kuru
“atšifrējuma” pareizību ir šaubas
[3] ----- šeit un tālāk apzīmē vārda
daļas, vārdus vai frāzes, kas audiokasetē nav saklausāmas
|