Sprediķis,
teikts 1995. gada 22. oktobrī
Mežaparka draudzē
Žēlastība un miers lai jums ir
visiem no Dieva, mūsu Tēva, un mūsu Kunga un Pestītāja Jēzus Kristus! Āmen.
Uzklausi, kristīgā draudze, šīs
svētdienas Svēto Evaņģēliju, kas ir rakstīts pie Lūkas 9. nodaļā!
57 “Un notikās, tiem noejot,
viens uz ceļa uz Viņu sacīja: “Kungs, es Tev iešu pakaļ, kurp Tu iesi.”
58 Un
Jēzus uz to sacīja: “Lapsām ir alas un putniem apakš debess – ligzdas, bet
Cilvēka Dēlam nav, kur Tas Savu galvu var nolikt.”
59 Un
Viņš uz citu sacīja: “Nāc Man pakaļ!” Bet tas sacīja: “Kungs, atļauj man
papriekš noiet savu tēvu aprakt.”
60 Bet Jēzus uz to sacīja:
“Lai miroņi apraud savus miroņus, bet tu ej un pasludini Dieva valstību!”
61 Un
cits sacīja: “Kungs, es Tev iešu pakaļ, bet atļauj man papriekš no tiem
atvadīties, kas ir manā namā.”
62
Bet Jēzus uz to sacīja: “Neviens neder Dieva valstībai, kas savu roku pieliek
pie arkla un skatās atpakaļ.”
Āmen.
Mēs Tevi lūdzam un piesaucam, Dievs
Kungs, Svētais Gars, Tu dievišķais padoma devējs un apgaismotājs Gars! Tevi
lūdzam – atveri mums Tava Svētā Vārda patiesību, lai mēs paši, būdami
apgaismoti Tavā patiesībā, esam viņas apliecinātāji, jo Tavs Vārds ir mūžīga
patiesība. Āmen.
Mūsu Kungs Jēzus Kristus sastapās ar
dažādiem cilvēkiem. Mums vairāk uzkrīt tie, kas ar savu pretniecību, ar savu
naidu nostājās pretī Viņam, Viņu apstrīdēdami un Viņu zākādami, Viņu
aizliegdami. Bet bija arī citādi cilvēki. Bija arī tie, kas Viņu meklēja, bija
arī tie, kas Viņu apbrīnoja, kas Viņu pielūdza, bija arī tādi, kuri sajūsmā par
Viņu gribēja kaut kādā veidā palikt ilgāk un vairāk ar Viņu. Un mēs varam tā
arī saprast to cilvēku, kas tā, uz ceļa ejot, sastopoties, saka Pestītājam šos vārdus: “Es iešu Tev pakaļ!” Kaut kas
viņu bija tā sakustinājis pie mūsu Pestītāja. Mums nav nekādu grūtību
iedomāties, kas tas varētu būt, jo Viņš runāja kā varenais un Viņš darīja tādas
lietas, kas bija brīnums un Dieva žēlastības spēks ļaužu acīs. Un, ka cilvēks,
to redzēdams, patiesi var būt sajūsmināts – es gribu! Es arī gribu kaut ko no
tā vēl vairāk un tālāk saņemt, un varbūt arī pats vēl kaut ko līdzi tamlīdzīgu
spēt. Un tāpēc viņš saka: “Es iešu Tev pakaļ, Jēzu!” Pestītājs ar viņu nav
nekādā garā sarunā, Pestītājs ir, kā mēs sacīsim, ļoti lietišķs. Viņš tikai
gluži vienkārši paskaidro, ar ko šādai pakaļiešanai ir jārēķinās. Putniem un
lapsām ir tanī ziņā vēl sava priekšrocība – viņiem ir savas ligzdas un savas
alas. Jēzus nezināja, kur Viņš katru reizi Savu galvu noliks, un Viņš arī
nezināja, kur Viņam klās galdu un vai vispār tas notiks jebkādā ---- [1].
Un mēs vairāk nekā nezinām par šo jauno cilvēku, kas tā, sajūsmā bijis,
labprātīgs staigāt Jēzum pakaļ. Šie apstākļi ir pārāk, pārāk neiedomājami
grūti, lai varētu pēkšņi tādos ieslēgties tikai tāpēc, lai paliktu Jēzus tuvumā.
Citam Viņš saka: “Nāc Man pakaļ!”
Jā, šis uzaicinājums šo cilvēku skar tādā veidā, ka viņš patiesi būtu ļoti
labprātīgs to darīt. Arī viņam ir savs priekšstats par to, cik tas ir kaut kas
vērtīgs, kaut kas skaists – būt Jēzus tuvumā un staigāt Viņam pakaļ. Bet ir
dzīves apstākļi, reālā dzīve ar savām negaidītajām grūtībām, ar saviem
jautājumiem, kas ir pēkšņi risināmi – viņa tēvs ir miris, viņam stāv priekšā šī
aprūpe ar viņa apbedīšanu, un arī varbūt vēl tās lietas, kas stāv pēc tam. Un
viņš nevar tā nodoties pēkšņi kaut kam citam, un, saprotams, cilvēks atraida
tad no sevis tādas lietas, kuras vēl var paciest. Ir jādara tas, kas ir tas
visusvarīgākais, kas nolikts mūsu priekšā. Un arī šinīs lietās mēs bieži
sastopamies ar tādām lietām, kas labākajiem arī nodomiem un jau nodomātajām
lietām stājas šķērsu pretī, un mums ir jāatrod kaut kāds izlīdzības stāvoklis.
Un viņš šo izlīdzinājumu meklē šinī ziņā, ka viņš saka: “Jā, es esmu labprātīgs
to darīt, bet man ir jānokārto, man ir jānokārto šīs lietas, es nevaru atstāt
tēvu neapbedītu.” Mūs pārsteidz mūsu Pestītājs – it kā Viņš nekā neiejustos
cilvēku dzīvē, it kā Viņš nenovērtētu mūsu dzīves grūtumus, it kā Viņš
nenovērtētu to, ka vēl ir lietas, kuras nav savienojamas kaut kādā veidā
uzreiz. Viņš atbild tik ļoti skarbi, ka gandrīz mēs nevaram ticēt, ka to saka
Viņš. Viņš saka – lai miroņi paši aprok savus miroņus! Kaut kas tāds
paradoksāls! Bet tu ej un pasludini Evaņģēliju...
Tas nav paradoksāli. Tā ir mūsu
Pestītāja uzdevuma neatliekamība. Neviena lieta, nekādi apstākļi – arī
visneiedomājamākie sarežģījumi – nedrīkst aizkavēt šo Viņa uzdevumu, šo
Evaņģēlija pasludinājumu, šo sekošanu. Jēzus pats zina, kāpēc Viņš to tā saka.
Viņš zin, ka mūsu tā sauktie apstākļi mūs, kā tādā ķēdes sakarībā viens ar otru
saslēgti, mūs atkal un atkal piesaistīs, un šī ķēde nepārtrūks. Un, ja viņa
pārtrūks, tad būs viss tas it kā atdzisis un zudis, kas bija jādara, kur bija
šis lielais, pirmais uzdevums.
Un kāds cits uz Viņu sacīja, un
citam Viņš sacīja: “Nāc Man pakaļ!” Bet viņš sacīja: “Kungs, atļauj man
vispirms noiet un atvadīties no tiem, kas man ir manā mājā! Un tad es sekošu.
Ļauj man noslēgt šo dzīvi, ļauj man atraisīties no visa tā, kas mani saista!
Tad es esmu Tavā rīcībā, tad es daru to, ko Tu man pavēlēsi, tad es piederēšu
Tev!” Tāda ir šī cilvēka doma. Pestītājs nepieņem arī šo cilvēku. Kāpēc?[2]
Vai tas nebūtu labi un pareizi, ka cilvēks, kas dodas jaunā un lielā
uzdevumā – Evaņģēlija pasludināšanā un sekošanā Kristum –, ka viņš tā atvadās
no visa tā, kas viņu līdz tam ir saistījis draudzībā, mājas apstākļos un arī
visādās citās saistībās, par kurām būtu jāsaka, ka tās nu ir jānoliek, no tām
ir jāatvadās.
Kādreiz tas ir bezgala grūti.
Grūtāk, nekā to grib un var. Mēs zinām, kā tas ir noticis un notiek kādreiz cilvēka
dzīvē tādos izšķiršanās gadījumos, kad kāds pēkšņi gribētu kaut ko mainīt tik
ļoti savā dzīvē, un tur ir visi apstākļi – tur ir tuvinieki, tur ir draugi, tur
ir darba biedri, un visiem tas ir pārsteigums. Vispirms tur ir daudz asaru
kādreiz. Liela, sāpīga šķiršanās, ko nevar pārvarēt. Cik daudzreiz vai mātes,
vai sievas, vai savu mīļu tuvinieku asaras kaut kā salauž šo apņēmību, kaut kā
nevar tām tikt pāri. Un ir jāatliek, vismaz jāatliek. Tur ir draugi. Un draugi
ir ļoti dažādi. Vieni draugi neredzēs nekā saprātīga viņa ceļā un sāks viņu
pārliecināt, ka ir daudz citu labu nodarbību, ar kurām dzīvi darīt jauku un
pildīt kādus lielus, skaistus mērķus. Tur ir draugi, kuri, kā mēs to paši zinām
arī mūsu starpā, kuri ir pilnīgi pretēji tam, ko mēs gribam un turam par labu,
un viņu iebildumos ir kādreiz dzēlīgi un pārmetumu, un izsmiekla vārdi, kas
atbruņo --------- [3].
Kāds domātājs, rakstnieks ir reiz teicis šādus vārdus: “Draudzība ir pārāk dārga lieta – es nevaru to
atļauties.” Ne to upuru dēļ, ko mēs nesam saviem draugiem, bet tā dēļ, no kā
mums ir mūsu draugu dēļ jāatsakās.
Viens bija, kas atvadījās un gāja.
Nevaicādams. Tas bija jurists, students Vācijā, kas piedzīvoja savā gaitā, ceļā
bargu negaisu ar zibens spērienu pie viņa kājām, un kur viņš satrūkdamies deva
solījumu kļūt par mūku. Pēc kādām dienām viņš bija savu studiju biedru vidū un
teica: “Draugi, jūs mani šodien redziet beidzamo reizi šeit šādā veidā. Es rīt
dodos klosterī.” Un tur tāpat cēlās šo draugu balsis, viņu atrunājot, mēģinot
viņu pārliecināt turpināt jau iesāktās lietas, runājot varbūt pat niecinoši par
klostera dzīvi. Bet šī atvadīšanās bija ------. Nākošā rītā viņš klaudzināja
pie klostera durvīm un kļuva par augustīņu eremītu klostera brāli. Mūsu ticības
tēvs Mārtiņš Luters. Un ar to viņš ir apstiprinājis vēlreiz to, ko Pestītājs
saka, ka pieliktā roka pie arkla vairs nav jāņem nost, un tur nevar būt nekas
cits, kas stātos starpā.
Jā, bet kādēļ Viņš iemīlēja Savus
mācekļus? Sākumā Pēteri, un vēl tad pārējos zvejniekus, brāļus. Tādēļ, ka Viņš,
iedams viņiem garām, sacīja šos vārdus: “Nāciet man pakaļ!” Un Pēteris nemaz
necentās nokārtot, kas būs ar viņa laivu un tīkliem, un kas notiks viņa mājās.
Kā tāds bērns, kuru pēkšņi paņem pie rokas un ved kaut kur, kur viņš nemaz
nezina... Viņš kļuva Jēzus māceklis. Viņš nezināja tiešām, kas notiks un kur
viņš būs. Un reiz viņam arī pacēlās šis jautājums, kad Pestītājs runāja par
visu lietu pamešanu un sekošanu Viņam. Viņš uzstādīja ------ – jā, mēs taču
esam visu atstājuši, kas mums par to būs? Un tad Pestītājs atsedz to noslēpumu,
kuru neviens nevar atminēt iepriekš, pirms viņš nav devis savu roku tā kā
Pēteris savu. Simtkārtīgi to jūs saņemat atpakaļ šeit, uz zemes! Debesu
valstību un viņas godību ----. Jo, kur Es esmu, tur būs arī mans kalps. Un, ja
tas man kalpos, to Mans Tēvs cienīs. Tas neietilpst, to nevar neviena apdomība
un kalkulācija izprast. Te ir tikai šī viena pati prasība, šī Pestītāja prasība
----- prasa tikt paklausīta (?) bez
ierunām. Lai kādi ir tā sauktie apstākļi, kuri mūsu dzīvi bīda un dīda augšup
un lejup, pa labi, pa kreisi. Pāri tiem stāv Viņš ar Savu aicinājumu, ar Savu
uzdevumu un ar Savu pamudinājumu (?).
Āmen.
[1]--- šeit un tālāk apzīmē vārda daļas, vārdus vai frāzes, kas
audiokasetē nav saklausāmas
[2] izcēlumi treknrakstā šeit un tālāk apzīmē vārda daļas, vārdus vai
frāzes kuras, teicot sprediķi, tiek īpaši izceltas
[3] (?) šeit un tālāk apzīmē vārda daļas, vārdus, frāzes par kuru
“atšifrējuma” pareizību ir šaubas
|