Moto: „Svētos var turēt piemiņā, lai ņemtu
priekšzīmi no viņu ticības un labiem darbiem.” (Augsburgas ticības
apliecība, 21. artikuls)
Svētais
Mācītājs Roberts Feldmanis mums ir ne
tikai mīļš un dārgs cilvēks, par kura piemiņas saglabāšanu mēs gribētu
rūpēties savu sirsnības jūtu vadīti. Viņš ir arī kas vairāk kā Baznīcas
vēsturiska vērtība un sava laika liecība vien. Jaunās Derības izpratnē
mēs viņu droši varam dēvēt par mūsu Baznīcas svēto, no kura varam ņemt
sev ticības priekšzīmi, un augstāk citētais teikums no Augsburgas
ticības apliecības to apstiprina. Viņš bija un ir liels cilvēks, no
kura garīgā potenciāla un mantojuma mēs joprojām varam smelt, jo īpaši
brīžos, kad viņa paša tik ļoti pietrūkst līdzās. Tāpēc mūsu šodienas
apcere ir nevis par to, kā viņš turpina dzīvot, kad jau ir aizgājis,
bet
par vienu (tikai vienu!) viņa personības lieluma avotu.
Lielums
Tieši viņa personības dižuma dēļ mēs vēl
ilgi nepāraugsim viņu, viņa personības lielums mums jo ilgi būs svarīgs
un nozīmīgs; no viņa kā no garīga avota mēs varēsim smelt vēl un vēl.
Tāpēc, lai arī aizgājis no šīs dzīves, viņš joprojām ir mūsu – viņa
garīgo bērnu un visas mūsu Baznīcas skolotājs, mācītājs un garīgais
tēvs.
Nav formulas
Šķiet neiespējami atrast, piemeklēt
kādu atslēgu viņa personības garīgajam potenciālam. Mums nav nekādas
receptes, koda vai šifra, ar kuru varētu atminēt viņa personības
noslēpumu. Nav nekādas intelektuālas „Feldmaņa formulas”, kuru
iemācoties varētu ar mierīgu sirdsapziņu pēc tam distancēties no viņa,
kā pāršķirot nākošo askētikas mācību grāmatas lappusi.
Klausīties viņā
Kā par viņu runāt, domāt tagad,
kad viņa paša miesīgi nav klāt? - Tāpat kā toreiz, kad viņš bija līdzās
– uzmanīgi un dziļi klausoties viņā. Norimt pašam un tapt par vērīgu
dzirdi. Lasīt un uzklausīt viņa sacīto un gaidīt, kamēr piedzims
dzirdēto un lasīto lietu garīga izpratne tevī. Tai nevajag būt
ziņkārīgai intervētāja attieksmei, kurš sekotu viņam ik uz soļa ar
mikrofonu, jautājot: “Kādēļ Tu domā, dari vai saki šo vai to?”
Vienkārši būt viņam līdzās, klausīties, un ļaut viņam uzrunāt sevi
nopietni un dziļi.
Tiešums
Ko vēl mēs varētu sev ieteikt? Vēl mēs
varētu sevi mudināt dzīvot ar to un tā, kā dzīvoja mācītājs pats. Ar ko
tad viņš dzīvoja? Pēc atbildes uz šo jautājumu nav tālu jādodas. Mēs
visi zinām, ka viņš dzīvoja ar savu Kungu un Pestītāju Jēzu Kristu.
Otrs jautājums, kas izriet no šī pirmā, ir: „kā tad mācītājs Feldmanis
dzīvoja ar savu Kungu?” Profesors, runājot par garīgajām realitātēm,
vienmēr uzsvēra tiešumu, nepārprotami personisko iesaisti, līdzdaļu
tajās, vai, kā viņš pats sacīja, konfrontāciju. Šādās attiecībās nav
kur novērsties, izvairīties, pamukt malā vai sānis. Nav iespējams
distancēties, atrasties drošā attālumā, patverties no iespējamām tiešās
iesaistes sekām. Ja tās ir attiecības ar Debesu Tēvu, Jēzu Kristu, un
Dievu Svēto Garu, tad mēs saņemam pilnu dievišķās Trīsvienības iedarbes
devu kā svētību, šķīstīšanu, pamudinājumu, garīgo spēku vai iedvesmu.
Tā ir konfrontācija viens pret vienu. Jēzus Kristus un es. Es un Viņš.
Tikai vārdos tas izklausās vienkārši un pašsaprotami. Atcerēsimies kaut
vai Sīmaņa, vēlākā apustuļa Pētera, pirmo tikšanos ar Jēzu Kristu (Lk
5, 1-11). Sīmanis, Jēzus dievišķuma, svētuma, un garīgā lieluma
pārsteigts, varēja tikai izsaukties: “aizej no manis, jo es esmu
grēcīgs cilvēks!” – jo tik ļoti neizturama bija Pestītāja patiesības un
mīlestības degsme. Vārda vistiešākajā nozīmē paldies Dievam, ka Jēzus
šo Sīmaņa lūgšanu neuzklausīja, bet aicināja viņu par savu mācekli. Tā
Sīmanis kļuva par Pēteri.
Mēs nezinām daudz par Roberta Feldmaņa personiskajām
garīgajām pieredzēm, taču mēs redzējām to sekas – ticības dziļumu, Gara
svētītu gudrību un nopietnību, kas izpaudās rakstura cēlumā, pazemībā,
savaldībā un iekšējā mierā.
Mēs nekļūdīsimies, ja sacīsim, ka viens no mācītāja
Feldmaņa personības lieluma izaugsmes nosacījumiem bija viņa apzinātā
un uzņēmīgā tiešā attieksme, drosmīgā konfrontācija ar visu, ar ko viņš
saskārās. Vai tā bija saskarsme ar Dieva Dēlu Jēzu Kristu, vai ar
saviem amatbrāļiem, dēliem un meitām, vai pat ar tumsas kunga kalpiem,
kā toreiz mēdza sacīt, - ar “tiem no stūra mājas”, – mācītājs vienmēr
bija tiešs, nepārprotams, un, kas nav mazāk svarīgi - viņš pats. Tā
vienmēr bija tieša konfrontācija ar to un tiem, kas vai kuri atradās
viņa priekšā.
Par savu garīgās tiešamības pieredzi, konfrontāciju
ar Pestītāju Feldmanis nemēdza daudz un bieži runāt, bet, kad viņš
runājot vai sprediķojot pieskārās tai, vārdos sacītais bija ticības
kaismes apgarots. Citreiz, runājot par konfrontāciju ar garīgās tumsas
īstenību, viņš par to varēja vēstīt ar pārsteidzošu, teju vai biedējošu
ledainu mieru. Viņa ieskats pievērsa klausītāja uzmanību agrāk
nezināmām dzīlēm, kurām viņš savā neziņā vai vieglprātībā bija gājis
garām, neapzinoties iespējamās sekas. Pie tam, un kas ir svarīgākais, -
tas parasti notika ar Kristus sekotāja, Viņa mācekļa-uzvarētāja atskatu
uz notikušo konfrontāciju ar velnišķo realitāti.
Palikt uzticīgam
Šodien apstāsimies tikai pie
vienas no šīm garīgajām cīņām, kura bija ļoti nozīmīga viņa mācītāja
mūžā. Tā bija cīņa par palikšanu uzticīgam savam Kungam un Pestītājam
padomju režīma apstākļos. Padomju otrai okupācijai iesākoties, Baznīca
bija jau zaudējusi daudz no saviem mācītājiem pirmajā padomju
okupācijas deportācijā un kara bēgļu gaitās. Jaunveidotā Baznīcas
Virsvalde izstrādāja trīs posmu vadību, kur katram nākošajam posmam
vajadzētu pārņemt vadību, ja iepriekšējais tiktu deportēts,
kompromitēts vai iznīcināts. Pēc pirmā posma - Irbes-Grosbaha-Siļķes
aresta un deportācijas izrādījās, ka nākošie posmi jau ir paguvuši
sairt. Kādu laiku Baznīca bija palikusi bez vadības un bez plānotas un
saskaņotas aizsardzības. Katram mācītājam pašam uz savu risku un
atbildību vajadzēja pastāvēt lielajos ticības un morāles pārbaudījumos.
Kad un kā katrs mācītājs un aktīvs lajs tiks izspiegots, mēģināts
savervēt, denuncēt, vai deportēt bija vairs tikai laika un žanra
jautājums.
Izvēle
Šādos apstākļos mācītāja Feldmaņa izvēle
nebija plaša. Smagākajos ticības pārbaudījumos, kurus viņam sagādāja,
kā viņš pats sacīja, “velna biktstēvi”, šī izvēle reducējās līdz
visnotaļ vienkāršai, bet briesmu pilnai – izturēt un tā tapt par
ticības varoni un svēto vai arī pieņemt čekas piedāvājumus, pakļauties
tās draudiem un palikt par līdēju, sadarboni, vai, kā Feldmanis sacīja,
par “lokāmo divdabi”. Abos gadījumos izvēles cena bija augsta – dvēseļu
gana paša dvēsele un viņa kalpošana. Mēs redzējām tikai pirmās
alternatīvas augļus – kā mācītāja Feldmaņa gara un ticības spēku, viņa
rakstura neatkarību.
Aizdomu atmosfēra
Šai cīņā nebija nekādas
romantikas. Mācītājs liecina: „nelietība auga augumā. Velna biktstēvi
sauca uz ‘parunāšanos’ - ar draudiem un vilinājumiem mēģinādami
piedabūt uz izspiegošanu un denunciāciju. . . . ne visi spēja izturēt
un nepakļauties. Tas iesēja – un ne bez pamata – neuzticību un
vairīšanos no cilvēkiem. Arī mācītāju saimē.”1 Kristīgās ticības
pamatbauslis ir: „mīli Dievu un savu tuvāko.” Kā lai mīl savu tuvāko
aizvien pieaugošu aizdomu apstākļos? Katru ienācēju nācās iekšēji
izvērtēt: „pēc kā esi atnācis? – pēc atbalsta vai atbalstu sniegt? Vai
arī esi nācis izspiegot vai izprovocēt uz kādu pušplēstu vārdu, kuru
pēcāk varētu nodot ‘piekritīgajām iestādēm’? Varbūt šodien vēl esam
savstarpēji uzticami brāļi Kristū, bet jau rīt pratināšanā Tu
neizturēsi un salūzīsi – no noguruma, varbūt tiksi mērķtiecīgi
nokausēts vai palēnām samalts.” Bija grūti, gandrīz neiespējami
saglabāt kristīgu attiecību tiešumu šādos apstākļos.
Liecība
Katram mācītājam pašam vajadzēja saprast
sociālisma reālijas, sākot ar to, ka viņa draudze ir infiltrēta, ka
viņš tiek novērots, ka par viņu tiek vākts kompromats. Kā lai šādos
apstākļos pasargā vairs ne sevi, bet savu ganāmo pulku? Arī šeit
mācītājs Feldmanis saglabāja savu tiešo stāju un runu. Kādā
denunciācijā lasām:
„Feldmanis savos sprediķos aicina ticīgos,
īpaši jaunatni, nestāties nekādās biedrībās, pulciņos. Viņš teica, lai
katrs ticīgais paliek savā kristīgā draudzē un nestājas nekādos
pulciņos un biedrībās, kas sludina par citām mācībām, t.i., lai ticīgie
nestājas boļševiku partijā, komjaunatnē, pionieros un lai neklausās
viņu mācībās.”2 Tā nav izlekšana, bet gan liecība un pamācības savai
draudzei, - palieciet, kas esat!
Kāds cits ziņotājs raksta čekai, ka mācītājs savai
draudzei bez kādiem aplinkiem, vienkārši un tieši liecinājis sekojošo:
„tagadējie laiki ir tumši, briesmu un vardarbību pilni. Asiņainos
viļņos grib noslīcināt baznīcu un svētās Kristus draudzes. Neticīgie
savā augstprātībā grib izskalot Kristu no ļaužu apziņas un noslīcināt
tumsā visus ticīgos.”3 Cits pienestais ziņojums citē Feldmani šādi: „Kad
cilvēks aizmirst par Dievu, tajā iemiesojas sātans un tādi cilvēki, pat
veselas tautas ir ļaunāki par visplēsīgāko zvēru, sliktāki par šausmīgu
mēri. Visur, kur viņi iet pāri, viņi nes ciešanas un mokas simtiem un
tūkstošiem nevainīgu ļaužu.”4
Stāja
Skaidrs, ka šāda tieša un nepārprotama
attieksme un liecināšana visai drīz pievērsa čekas uzmanību. Tāpat kā
citi savam aicinājumam uzticīgi mācītāji, Feldmanis tika saukts uz
nebeidzamām, stundām ilgām pratināšanām, lai tiktu čekistu nokausēts,
nogurdināts un vienalga kādā veidā piedabūts sadarboties.
Nopratināšanas protokolos redzam psiholoģisko spiedienu nemitīgas
tincināšanas un iebiedēšanas veidā: „pastāstiet par to! Pastāstiet
patiesību! Laiks beigt jaukšanos un sākt sniegt liecības par saviem
noziegumiem! Jūs turpināt slēpt. Iesaku jums pastāstīt patiesību par
aizskarto jautājumu,” utt., utjpr. Feldmanis par to raksta: „ļoti
ilgas, garlaicīgi atkārtotas frāzes, cenšanās atrast ‘vainu’ un
cenšanās pārliecināt par ‘nepieciešamību’ aktīvi līdzdarboties ar
patreizējās varas iestādēm, lai atklātu kaitētājus un veicinātu padomju
varas stiprināšanu.” (Kad vairākus gadu desmitus vēlāk Feldmanis reiz
sprediķoja par Mt 4, 1-11 par velna uzmākšanās tiešumu, viņš sacīja:
„ļaunums
grābstās ap dvēseli, meklēdams to satvert un sagūstīt.” Mācītājs
nepārprotami to runāja no savas pieredzes.) Mācītājs secināja: „Lieta
nu bij skaidra, bet skaidra bij arī stāja – nē un nekad ...”5
Prieks
Par tālāko notikuma gaitu mācītājs vēsta:
„kad izmeklēšana bija pabeigta, piedzīvoju lielu gandarījuma prieku.”
Izmeklētājs bija sacījis: „Tāpēc, ka esi garīdznieks, tevi ir
jāiznīcina.” Feldmanis par to vēlāk rakstīja: „Pateicos savā sirdī
Dievam par šo spriedumu; tas deva skaidrību visās lietās, - kā
personīgā dzīvē, tā pāri tai.”6 Tā nav stāja „gatavs uz visu,” kur
„viss” parasti ietver visai plašu diapazonu no visai maigas, it kā
nekaitīgas pierunāšanas līdz pat izpildītiem draudiem dzīvībai. Te šis
„līdz” ir ticis jau nepārprotami pieteikts un deklarēts. Atlika tikai
soda izpilde, - ilgstoša un mokoša atrašanās lēģeros. (Nebija svarīgi,
ka viņam bija piespriests toreiz salīdzinoši neliels termiņš – „tikai”
10 gadi. Gana bieži nežēlīgajos lēģeru apstākļos cilvēki mira daudz
ātrāk kā beidzās viņu termiņš.) Mācītājs vēlāk par tālāko notikumu
gaitu sacīja: „arestu uzņēmu kā atvieglojumu.”
Atzīme
Šāds spiedums: „tāpēc, ka esi
garīdznieks, tevi ir jāiznīcina” bija augstākā čekas atzīme. Čekisti
bija pārliecinājušies – Roberts Feldmanis bija garīdznieks, - ne tikai
pēc sava eklesiālā statusa, bet pēc aicinājuma un pēc savas stājas.
Viņiem nācās atzīt savu sakāvi, - to, ka Feldmani nebija spējuši
iebiedēt, pierunāt, piedabūt sadarboties, tāpēc atlika tikai viens ceļš
– viņu iznīcināt. Gulags tam arī bija domāts.
Svinam viņa tiešamību
Ko varam secināt no
mācītāja Feldmaņa ticības mūža gājuma? Viņa ticības un personības
stājas tiešamība bieži sagādāja viņam nopietnas nepatikšanas. Viņš būtu
varējis iet bojā Gulagā un vairākkārt arī bija tuvu nāvei. Bet šī
tiešamība, šī viens pret viens konfrontācija ar visu, kas vien nāca
viņa priekšā padarīja viņu par to, kas viņš bija un ko mēs šodien
svinam: priesteris, Kristus kalps, un mūsu Baznīcas garīgais tēvs.
1 Ķiploks E. Ticības dēļ vajātie. - Latviešu ev. luteriskā Baznīca Amerikā, 1993. - 188.lpp.
2 Kompromats šeit un turpmāk citēts pēc Ievas kļaviņas bakalaura darba "Latvijas PSR Valsts drošības ministrijas iestāžu represijas pret mācītāju Robertu Feldmani". R., 1996. - 6. lpp.
3 Turpat, 45. lpp.
4 Turpat, 42. lpp.
5 Virsmācītāja profesora Dr. theol. Roberta Emīla Feldmaņa autobiogrāfija. Manuskripts. [R., 2000.] 45. lpp.
6 Ķiploks E. Taisnības dēļ vajātie. - 189. lpp.