Virsmācītāju Robertu Feldmani pieminot
"Ja tu izšķirsi patiesi vērtīgo no niecīgā, tad tu būsi it kā Mana mute. Lai tie tad griežas pie tevis un ne tu pie viņiem." (Jer. 15:19)
Ar šiem
vārdiem Dievs reiz uzrunāja pravieti Jeremiju, bet tos pamatoti varētu
likt par epitāfiju luterāņu mācītāja Roberta Feldmaņa dzīvei. Viņš
pievilka cilvēkus. Viņš pats tos nemeklēja, bet ap viņu vienmēr
pulcējās cilvēki, daudz cilvēku, īpaši jauni cilvēki, jo viņā tie
saskatīja vīru, kas runā Dieva vārdā. Tā ar viņu sastapos arī es.
Pagājušā gadsimta astoņdesmito gadu sākumā, noguruši no apkārtējā
melīguma un dzīves bezjēdzības, daudzi jaunieši savus skatus sāka vērst
uz baznīcas pusi. Šo dažādo meklētāju un brīvdomātāju vidū cirkulēja
luterāņu mācītāja, teoloģijas semināra profesora Roberta Feldmaņa
vārds. (Jāsaka gan, ka tie, kas ar viņu bija kaut pāris reižu tikušies,
parasti sauca viņu par profesoru vai vienkārši tēvu). Gandrīz ikviens,
kas bija viņu saticis, to raksturoja kā izcili gudru un dievbijīgu
vīru, kas kristietību tver ārkārtīgi nopietni. Šī slava, kas izplatījās
no mutes mutē, arī mani, kā nesen kristītu cilvēku, vilināja viņu
sastapt.
Mūsu pirmā tikšanās notika 1982. gada ziemas sākumā
mazajā profesora Vecrīgas dzīvoklītī. Viss, ko ievēroju šajā pirmajā,
īsajā tikšanās reizē bija grāmatas, grāmatas un grāmatas. Tās bija
sabāztas plauktos, kaudzītēs gulēja uz grīdas un atradās uz galdiem.
Likās, ka tur ir tikai un vienīgi grāmatas. Šķiet, tas bija nākamajā
mūsu tikšanās reizē, kad profesors aicināja mani sākt teoloģijas
studijas un piedāvāja apmesties pie viņa. Ja būtu pieņēmis šo
uzaicinājumu, tad man acīmredzot nāktos gulēt uz grāmatām. Tad uz
dažiem gadiem mūsu celi šķīrās, līdz mēs atkal sastapāmies, šoreiz
kādas lauku baznīcas bēniņos. Cieši apkampis un jautri smiedamies,
vecais vīrs solījās mani vairs neatlaist, iekams es neiestāšoties
teoloģijas seminārā. Jāsaka gan, ka es nebiju izņēmums. Tādu, kam pēc
viņa domām bija jākļūst par teologiem, bija daudz, un daudzi arī tapa.
Šķita, ka viņš atzina tikai vienu, proti, mācītāja amatu. Visas pārējās
profesijas bija tikai ceļš, sagatavošanās šim galvenajam, īstajam
darbam. Lieki piebilst, ka visa viņa paša dzīve bija mācītāja dzīve.
Tomēr šis vīrs bija ne tikai mācītājs, bet arī cilvēks. Protams, īpaši
tagad, pēc profesora Feldmaņa nāves, netrūks mēģinājumu viņu celt svēto
kārtā. Arvien ir bijušas un būs viduvējības, kas vai nu verdziski
pielūdz, vai naidīgi vairās no cilvēka, kura intelekts ir augstāks par
viņējo. Tomēr tad, kad šāds cilvēks - personība mirst, viņu ciena un
godina gandrīz visi. Nāve cilvēku it kā nodod ne tikai Dieva, bet arī
cilvēku rokās. Miris cilvēks vairs nav neērts. Tagad ar viņu var droši
rīkoties. Viņš neiebildīs!
Lai kā tas arī būtu, tomēr baznīcas
liturģija labi zina un skaidri apliecina, ka svēts ir vienīgi Tas
Kungs. Šī atziņa ir smelta no Svētajiem Rakstiem un kristīgam cilvēkam
tā atvēl tikai apžēlota grēcinieka lomu. Ar to nācās samierināties pat
apustulim Pāvilam. Arī profesors Feldmanis tātad nebija svētais. Viņš
bija cilvēks ar saviem trūkumiem un vājībām. Es teiktu, viņš, kā visi
lieli cilvēki, bija paradoksāls. Piemēram, viņš vienlaikus bija labs
aktieris un tomēr ārkārtīgi dabisks savās manierēs, arvien mēdza sacīt
- esi, kāds tu esi! - un asi kritizēja latviešus par viņu patētisko
samākslotību. Šis dabiskums profesoram nekad neļāva kļūt ar svētuli.
Gadiem ejot, viņš pamanījās nezaudēt savu jauneklīgumu. Arī tas notika
kaut kā pavisam dabiski. Piemēram, reiz, kad kopīgi bijām devušies
pastaigā, es uz brīdi apstājos, lai aprunātos ar kādu nejauši sastaptu
cilvēku. Vēlāk profesors man ziņkārīgi vaicāja: "Ko tas vecis gribēja?"
Šis jautājums bija tik dabisks, it kā mēs būtu vienaudzi, bet satiktais
'Vecis" nebūtu vismaz gadus četrdesmit jaunāks par profesoru. Šķiet, ka
tieši viņa jauneklīgums un vitalitāte bija daļa no tā, kas ļāva viņam
nodzīvot tik ilgu mūžu. Stāsta, ka pēc atgriešanās no lēģera, padomju
reliģisko lietu pilnvarotais esot ļāvis profesoram palikt Rīgā, jo
uzskatījis, ka viņa iedragātā veselība neļaus tam nodzīvot vairāk par
pāris gadiem. Profesors Feldmanis nodzīvoja vairākus gadu desmitus
ilgāk par minēto reliģisko lietu pilnvaroto. Manuprāt, viņš ārkārtīgi
vēlējās dzīvot, jo - gan zināja kādēļ dzīvo, gan vēlējās to uzzināt
pilnīgāk, vairāk, pamatīgāk.
Šīs ir pirmās domas, dažas
atmiņas, kas raisās, pārdomājot šā patiešām leģendārā vīra mūžu. Cik
savādi, ka mēs esam bijuši pazīstami jau turpat divdesmit gadus...
Tikpat savādi ir arī tas, ka profesora Feldmaņa vairs nav. Šķita, ka
viņš dzīvos mūžīgi šeit pat uz šīs Latvijas zemes, šīs pašas tautas
vidū, pret kuru viņš juta reizē dziļu nožēlu un tik lielu mīlestību, ka
šķirt viņu no tās savulaik spēja tikai padomju armijas konvojs. Tikpat
dziļi paradoksālas un nešķiramas bija arī viņa attiecības ar Latvijas
evaņģēliski luterisko baznīcu. Viņš gan apzinājās un kritizēja tās
trūkumus, bet tajā pašā laikā to ārkārtīgi karsti mīlēja.
Savā
sirdī profesors Feldmanis arvien bija stingrs luterānis, taču
paradoksāli bija tas, ka viņa zināšanas par luterismu un pašu Luteru
bija nelielas. Šķiet, ka pagājušajā gadsimtā notikusī Lutera
pētniecības renesanse Latvijai bija gājusi secen gandrīz pilnīgi.
Būdams godīgs cilvēks, viņš to neslēpa, bet mūža beigās arvien biežāk
atkārtoja, ka, tuvāk: iepazīstoties ar Lutera rakstiem, mēs visi
Latvijā esam atklājuši, ka Luters un luterisms ir kaut kas gluži cits,
nekā mēs iepriekš bijām domājuši.
Profesora Feldmaņa studiju
laikā kristietību spārnoja modernā ekumenisma idejas. Viņa skaistākie
jaunības brīži saistījās ar Kristīgajā studentu biedrībā un jaunatnes
pulciņos pavadīto laiku. Konfesionāla domāšana; šajās aprindās bija
sveša. Kā reakcija uz apkārtējo racionālismu jauniešu vidū valdīja
romantiska kristietības un baznīcas izpratne. Baznīca šķita labāko,
stiprāko un gudrāko cilvēku kopība, kas rādīs ceļu pārējai pasaulei uz
laimīgu nākotni. Protams, ka šāda situācija; nebija labvēlīga
konfesionālai domai un luterisma atdzimšanai. Ar savu mācību par
iedzimto grēku un Dieva žēlastību, noteiktu bauslības un Evaņģēlija,
baznīcas un valsts izšķiršanu konfesionāls luterisms bija pilnīgi
nepiemērots tam, lai kļūtu par romantiskas reliģiskas jūsmas vadītu
cilvēku ideoloģiju. Daudz piemērotāks tam izrādījās Zviedrijas
arhibīskapa Nātana Sēderblūma izstrādātā kristietības koncepcija, kas
Latvijā tika uzņemta ar apbrīnojamu kritikas trūkumu un nevarēja
neietekmēt arī jaunā teologa Roberta Feldmaņa uzskatus.
Taču
šim romantismam bija arī sava pozitīvā puse. Ne tikai celsmīgajā un
nopietnajā attieksmē pret kristīgo ticību, bet vispirms attieksmē pret
Svētajiem Rakstiem. Kristīgo studentu vidū Roberts Feldmanis bija
iemācījies Bībeli lasīt tādu, kāda tā ir, principā noraidot Rakstu
kritiku. Jau studiju gados Universitātē viņam izveidojās negatīva
attieksme pret Bībeles vēsturisko kriticismu un par reliģijas
filozofijas piedēkli kļuvušo dogmatiku. Tā vietā viņš pievērsās
baznīcas vēstures studijām, atzīstot vēsturi par reālistiskāko
teoloģijas nozari. Reiz profesors ar zināmu lepnumu stāstīja, ka visu,
ko viņš zinot teoloģijā, viņš esot ieguvis no baznīcas vēstures
studijām, jo savā dzīvē neesot izlasījis nevienu dogmatikas grāmatu. Šī
attieksme izveidojās kā reakcija uz bēdīgi slaveno profesora Maldoņa
dogmatikas kursu, ko toreizējam studentam Robertam Feldmanim nācās
apmeklēt pilnīgi pret paša gribu.
Negatīvā attieksme pret tā
laika ekseģētiku un dogmatiku palīdzēja paturēt nesakropļotu mācību par
Svēto Rakstu autoritāti, kas visu turpmāko mūžu profesoram Feldmanim
kalpoja ka neizsmeļams garīgās dzīves avots. Taču bez nopietnām iemaņām
ekseģētikā un dogmatikas zināšanām līdz galam neatrisināti palika
jautājumi, kas saistīti ar Rakstu skaidrošanu, mācības doktrinālo
raksturu un viengabalainību.
Tomēr praktiskā dievbijība; un
nopietnība atrada izpausmi augstā liturģijas vērtējumā un patiesi
izjustā Svētā Vakarēdiena svinēšanā. Svētais Vakarēdiens profesora
Feldmaņa vadītajos dievkalpojumos no jauna atguva savu centrālo lomu.
Kādā no sarunām viņš ar jaunatklājēja prieku paziņoja, ka beidzot
izpratis Augsburgas apliecības baznīcas definīciju, proti, ka blakus
Evaņģēlija sludināšanai arvien ir jābūt arī Svētā Vakarēdiena
svinēšanai. Abas šīs lietas ir vitāli nepieciešamas draudzes dzīvei.
Abas tās veido, ceļ un uztur baznīcu. Šīs atziņas nozīmi nav iespējams
novērtēt par augstu. Atšķirībā no lielākās draudžu daļas, kur Svēto
Vakarēdienu svinēja pāris reižu gadā, profesora vadītajās draudzēs
Svētais Vakarēdiens bija pieejams katru svētdienu!
Pretēji
sava laika uzskatiem, profesors Feldmanis savā praktiskajā mācītāja
darbā no jauna atklāja vēl kādu luteriskās baznīcas dārgumu, proti,
privāto grēksūdzi un absolūciju. Lai gan šeit varbūt pietrūka dziļākas
doktrinālas skaidrības, tomēr privātā absolūcija draudzē bija brīvi
pieejama un ar svētību tika lietota.
Kaut arī savā teoloģijā
Roberts Feldmanis nespēja pilnībā atbrīvoties no atsevišķiem
filozofiskiem iepriekšpieņēmumiem, tomēr savā garīgajā ceļā un
izaugsmē, Svētā Gara skolā viņš nogāja tālu un vērā ņemamu ceļu.
Praktiski, viņš bija vienīgais teologs, kas spēja nodrošināt zināmu
garīgu kontinuitāti jeb pēctecību Latvijas evaņģēliski luteriskajā
baznīcā, radot veselu sekotāju pulku, kurus ar lielu mīlestību un
lepnumu viņš pamatoti sauca par saviem dēliem. Atliek no sirds novēlēt,
lai dēli turpinātu sava tēva iesākto ceļu, mīlēdami patiesību un būdami
dedzīgi kalpošanā, un, kā tas labiem skolniekiem pieklājas, spertu soli
tālāk par savu skolotāju.