Roberts Feldmanis piesūtījis šīs grāmats autoram
savu dzīves aprakstu. Viena daļa no tā jau iespiesta grāmatā ,,Nāc Man
līdz!" - par skolas un studiju gaitām un garīgā darba sākumu. To šeit
neiespiedīsim, tikai īsi atstāstīsim, lai biogrāfijā nepazustu
kopsakarība. Toties sākuma daļa par bērnību un dzīvi Krievijā ir tik
zīmīga, ka ievietojam to nesaīsinātu. Feldmanis raksta:
,,Mans tēvs, Jānis Feldmanis, Jura un Grietas dēls,
īsts zemgalietis, dzimis 1872. gadā Vecsvirlaukā. Viņu kristījis un
vēlāk arī konfirmējis Jelgavas lauku draudzē Sv. Annas baznīcā tolaik
ļoti populārais un savu īpatnību dēļ vēl paaudzēm ilgi Jelgavā
daudzinātais mācītājs Konrādijs, jelgavniekos saukts ,,vecais
Konrādiņš".
Manas mātes Matutu - cilts cēlusies no Bārtas. Mātes
tēvs vēlāk pārcēlās uz Durbi, iepirkdams mājas Rāvas pagastā. Mana māte
Jete Marija, Miķeļa un Henrietas meita, dzimusi 1876. gadā Rucavā,
kristīta Būtiņu baznīcā - kādreizējā Rucavas filiālē (tagad Lietuvā).
Mātes mātes radi palika Leišmalē, sniegdamies iekšā arī pašā Lietuvā ap
Skodu, Kretingu, Laukzemi, Salantiem.
Bērnības atmiņās māte pieminēja, ka ģimenes svinībās
kādreiz ieradušās arī kādas tantes ,,no Prūsijas", t.i, no Klaipēdas
apgabala vai Austrumprūsijas, kuras runājušas īpatu (ne leišu!) valodu,
ko gan esot varēts saprast. Vai kursenieku, vai vēl kādas senprūšu
drumstalas?
Pēc salaulāšanās 1903. gadā Aizputē māte pārcēlās uz
dzīvi Viļņā, kur tēvs tolaik bija grāmatvedis Poļesijas dzelzceļu
virsvaldē. Viļņā esam dzimuši abi ar vecāko brāli Edvīnu (dz. 1905.
g.). Esmu dzimis 1910. gada 4. augustā (pēc vecā stila 22. jūlijā) un
kristīts Viļņas Evaņģēliski Luteriskajā baznīcā 1911. gadā. Atmiņas par
šiem laikiem ir ļoti vājas. Bija pastāvīgi apmeklējumi Aizputē, kur
dzīvoja mātes vecāki.
Pasaules pirmā kara laikā, kad 1915. gadā fronte
tuvojās Viļņai un iestādes evakuēja, arī tēva darba vietu līdz ar tās
darbiniekiem evakuēja. Visa ģimene nonācām Maskavā, kur bij pārcelta
tēva darba vieta. Bēgļu pārpildītajā pilsētā nebij iespējams palikt,
dzīvojām pārmaiņus dažādās vietās Maskavas tuvumā. Ar šo laiku jau
saistās noteiktākas atmiņas. Brālis uzsāka skolas gaitas kādā
ģimnāzijā, kas no Rīgas bij evakuēta Maskavas tuvumā. Nevienam nezinot
un neviena neskubināts biju apguvis lasīt un rakstīt mākslu kā
latviešu, tā arī krievu rakstos. Latviešu grāmatu bij maz. Skaistas
bērnu grāmatas man bij krievu valodā, latviešu valoda bij vienīgā un
nemainīgā valoda mūsu ģimenē un satiksmē ar citām latviešu ģimenēm.
Lielo revolūciju notikumi mūs pārsteidza Krievijas
vidienē. Izmainījušos dzīves apstākļos meklējām ceļu atpakaļ uz
Latviju. Raksturīgi, ka svešumā esošos latviešos šī vēlēšanās nebūt
nebij vispārēja. Bija kādi, kas gaidīja kādus īpaši spožus apstākļus
,,drīzumā, kad Krievija nāks atkal vaļā" - Atpakaļceļš uz Latviju bija
ilgs, sarežģīts un daudzu briesmu pilns. Bij vairākkārt jāšķērso
robežas jauntapušo, savstarpēji naidīgu pretvaru starpā. Paliekot kādu
laiku uz vietas, notika, ka vairākkārt nomainījās dažādas virsvaras.
Cauri neskaitāmām grūtībām un briesmām, 1919. g. ziemā nokļuvām savā
izejas punktā - Viļņā. Tālākais ceļš - uz Latviju vēl bij slēgts.
Apmetāmies Viļņas tuvumā - Lentvarī. Tēvs joprojām palika uzticīgs
savam dzelzceļa ierēdņa darbam Viļņā. Šeit, Lentvarī, kad man vasarā
apritēja 9 gadi, sākās manas pirmās īstās skolas gaitas. Visa vasara
man pagāja baismās nojautās: iztēlojos sev visādus sodus un briesmas,
kādas bij dzirdētas un kādas varēja nākt pār skolas bērnu, īstenība
atnāca citāda. Visā raibajā leitīšu, polīšu, baltkrieviņu pulkā biju
neapstrīdētais pirmais skolnieks. Poļu valoda nesagādāja nekādas
grūtības, to apguvu nemanot, jo pilnīgi pārvaldīju Krievijā apgūto
krievu valodu. Līdzi citiem skolas bērniem gāju svētku reizēs līdzi uz
vietējo katoļu baznīcu. Kad 1920. g. vasarā likās, ka būs jāpārceļas uz
pilsētu, gāju vasaras skolā pie savas skolotājas Juzefas Poļakovas, kas
mani sagatavoja tālākās skolas zināšanās. Kad rudenī noskaidrojās, ka
varēsim pārcelties uz Latviju, kopā ar māti gāju atvadīties no savas
skolotājas. Piemiņai biju sakārtojis pašdarinātu ,,grāmatiņu".
Skolotāja aizkustināta to saņēma un pretī, ar savu ierakstītu
vēstījumu, uzdāvināja man pirmo teoloģiska satura grāmatu manā mūžā -
,,Promien istotniej oswiaty" (Patiesas apgaismības stars). Šo
simbolisko dāvanu glabāju kā lielu dārgumu.
Latvijā pārkļuvām 1922. g. septembrī, pēc dažiem
Kauņā pavadītiem mēnešiem, kārtojot iebraukšanas formalitātes. Mūsu
ģimene apmetās Jelgavā un tēvs atkal stājās darbā dzelzceļa dienestā,
būdams bieži izbraukumos un komandējumos.
Jelgavā sākās manas īstās, sakarīgās skolas gaitas.
1921. g. rudenī mani uzņēma Jelgavas IV pamatskolas III klasē, kur bez
kādām grūtībām varēju sekot visām mācībām."
Tālāk Feldmaņa atmiņās seko tā daļa, kas jau
iespiesta grāmatā ,,Nāc Man līdz!",'ko šeit atstāstīsim saīsinātā
veidā. Proti, Feldmanis pēc pamatskolas beigšanas iestājies Jelgavas
skolotāju institūtā. Viņam vajadzējis izstāties 1929. g. no
priekšpēdējās klases, jo tēvs aizgājis pensijā un vajadzējis pieņemt
ierēdņa vietu. Tai laikā Edgara Rumbas ietekmē Feldmanim radies nodoms
studēt teoloģiju. Lai iegūtu nepieciešamo atzīmi latīņu valodā, viņš,
paraleli maizes darbam mācījies Pieaugušo vakara vidusskolā. Arī pēc
tās absolvēšanas, Feldmanis turpinājis strādāt kancelejā, lai pēc darba
beigām brauktu uz Rīgu un apmeklētu lekcijas Teoloģijas fakultātē. Šī
slodze tomēr bijusi par lielu. Trešā studiju gadā Feldmanis ievietots
slimnīcā un ārsti viņam aizlieguši studijas turpināt pusotra gada.
Feldmanis nav klausījis. Viņš studijas pabeidza 1935. g. Ar mācītāja
praktisko darbu iepazinies E. Rumbas vadībā Kristus draudzē,
darbodamies ar jaunatni. Ordināciju saņēmis 1935. g. 23. septembrī.
Baznīcas virsvalde viņu norīkojusi vikarēt vakantās draudzes Trikātā un
Vijciemā.
Ar 1936. g. 1. decembri Feldmanis nonāk savā īstajā
darba laukā - ārmisijas darba organizēšanā Latvijā. Sadarbībā ar E.
Rumbu viņš veicis tā izveidošanu. Lai darbs sakmētos, vispirms
vajadzēja iedzīvināt ārmisijas ideju latviešu draudzēs. Tad nācās
uzņemt sakarus ar citām misijas organizācijām visā pasaulē. 1937. g.
Feldmanis apceļoja Eiropas valstis. 1938./39. gadā viņš bija ilgāku
laiku ārzemēs. Vispirms uz III vispasaules misijas konferenci Indijā un
vēl citās sanāksmēs, apmeklēja arī latviešu misijas staciju
Karunagarapuri.
Par darbu ārmisijā Feldmanis pats turpina: ,,Kara
jūklī, vēl pirms Latvijas okupācijas, bija iespējams informatīvais
darbs draudzēs, bet sakari ar ārpasauli bij gandrīz pilnīgi pārtrūkuši.
Pirmajā Padomju okupācijas periodā 1940./41. g. tie pārtrūka pilnīgi.
Vācu okupācijas laikā noslēgtība bija pilnīga, bet informatīvais darbs
draudzēs varēja daļēji turpināties. Otrajā Padomju okupācijas periodā,
kas iesākās 1944. g. oktobrī, zuda arī šī iespēja gandrīz pilnīgi. Biju
joprojām Rīgas pilsētas iecirkņa vikārs un archibīskapa vietnieks,
prāvests K. Irbe mani nozīmēja par vikāru pie Rīgas sv. Jāņa I
draudzes. Virsmācītājam J. Meirenam atgriežoties draudzes darbā, 1945.
g. septembrī mani nozīmēja par mācītāju Rīgas Jēzus draudzē.
Sākās jauns laikmets Baznīcas un visas tautas dzīvē.
Mans vikariāts Jāņa draudzē 1944. g. oktobrī sākās burtiski zem bumbu
sprādzieniem un cauri Rīgas vecpilsētas ugunsgrēkiem, pāri gruvešiem un
drupām, izmisušo un izbiedēto, visu zaudējušo cilvēku un krievu
uzmācīgo, laupītkāro kareivju jūklī. Tikai kāda virsnieka iejaukšanās
reiz atvairīja laupītāja pievērsto šautenes stobru. 1944./45. g. rudens
un ziema bij neizsakāma posta, nelaimes un briesmu laiks. Jau tūdaļ
atvērās ,,otrā fronte" - varmācīgās varas uzbrukums neaizsargātajai
tautai. Katra rīta Jaunākās ziņas" bija par iepriekšējā naktī
apcietinātiem. Vecie cilvēki - jaunākās paaudzes atstātie tēvi un
mātes, ciezdami varmācības, aplaupīšanas, bandītu iespiešanos viņu
dzīvokļos bira kā rudens lapas. Kapsētā bij dažreiz jāpavada bez
pārtraukuma visa diena no gaismas līdz gaismai. Vēl latvieši neatmeta
savu pēdējo - ar svētību atgulties kapā. Arī kristības vēl notika,
atrāvās reti. Vēl nebij to, kas savus bērnus nesa uz izpildkomitejām,
lai tos ,,apsvētī" to rokas, kuri viņu piederīgos bij ierakstījuši
izvedamo sarakstos. Lielai tiesai latviešu tas kļuva vēlāk ,,labais
stils".
Nelietība auga augumā. Velna biktstēvi sauca uz
..parunāšanos" - ar draudiem un vilinājumiem mēģinādami piedabūt uz
izspiegošanām un denunciācijām. Retiem gāja šī pārbaude garām un ne
visi spēja izturēt un nepakļauties. Tas iesēja - un ne bez pamata -
neuzticību un vairīšanos no cilvēkiem. Arī mācītāju saimē. Savas
nepiekāpības dēļ dabūju smagus draudus. Tie arī drīz tika īstenoti.
Mani apcietināja 1950. g. 29. aprīlī. Man bij atnākuši pakaļ tie paši
draudētāji. Dzīvokli izkratīja, vērtīgākās lietas (plašo monētu
kolekciju, filatēlijas retumus u.c.) vienkārši nolaupot, atlikušo
mantu konfiscējot. Kādu mēnesi atrados ,.čekas pagrabos" Stabu ielā.
Katru nakti bija pratināšanas. Ārkārtīgi nesaturīgas un nesakarīgas.
Pratinātājiem nebij ko vaicāt, jo nekad nebiju bijis saistīts kaut kādā
politiskā darbībā. Pratinātāji garlaikodamies ,,vilka stundas". Tas bij
divējādā ziņā izdevīgi - upura nogurdināšana, jo dienā neļāva pat
snaust, un par nakts ,,darba" stundām bij lielāka apmaksa. Atceros kādu
pratinātāju - vienkāršu krievu cilvēku, kurš nakts garlaicībā sāka man
pats stāstīt par sevi. No "religijas" viņam tikdaudz nojēgas, ka puikas
gados, kad viņu sādžā vēl "strādājuši" baznīca, viņš reiz,
dievkalpojuma laikā uzskrējis zvanu tornī, un, sarāvis pie visu zvanu
auklām, meties bēgt. Šim cilvēkam nu bij uzdevums svešā tautā izmeklēt
kādas neizdibināmas ticības garīdznieka kaitīgu darbošanos pret Padomju
iekārtu ... Tā un tamlīdzīgi.
Pēc apmēram mēneša mani pārvietoja uz
Centrālcietumu. Kamerā bijām 30 - 40 cilvēki. Ne vairs tik bieži, bet
tomēr regulāri turpinājās arī pratināšanas, no rītiem aizvedot "kravu"
uz Stabu ielu lielā saspiestībā autobusos, kuriem uz sāniem bij lieliem
burtiem rakstīts MAIZE. Prece, ko var dienas laikā bez vairīšanās vadāt
caur pilsētu.
Rudenī, kad tā sauktā izmeklēšana skaitījās
pabeigta, piedzīvoju lielu gandarījuma prieku. Norādot uz biezo
liecinieku un pratinātāju papīru klāstu, kāds no ,,galvenajiem"
noteica: „ ... tas viss ir (sekoja kāds no ,,klasiskajiem" krievu
vārdiem)... tāpēc, ka tu esi garīdznieks, tevi ir jāiznīcina." Pateicos
savā sirdī Dievam par šo spriedumu, tas deva skaidrību visās lietās -
kā personīgā dzīvē, tā pāri tai.
Jau Centrālcietumā, kur biju visu vasaru un rudeni,
man paziņoja, OSO (Osoboje soveščaņije) - anonīmā trijotne, man
piešķīrusi par "pretpadomju darbību" desmit gadus ,,labošanas nometnē"
- ITKL - (Ispraviteļno trudovoi koncentracionnyi lager). Tas viss.
Nekādas tiesas priekšā netiku ne saukts, ne tiesāts.
Cietumā
nonācu pirms Vasarsvētkiem un apm. 40 brāļu draudzei noturēju
dievkalpojumu Vasarsvētkos. Novembrī pārvietoja uz Leņingradas
pārsūtīšanas cietumu. No turienes pēc Ziemsvētkiem ceļš bij nezināmā -
ziemeļu virzienā. Tas nebij pārāk garš. Ne pāri kalniem, bet ,"tepat" -
Archangeļskas apgabalā, Sibīrijai atbilstošos platumgrādos, klimatā un
taigā, mežu izstrādes nometnē - Jercevā, Kargopoļlaga (Kargopoles
lēģeru) sistēmas otrajā - centrālajā - nometnē. Arī samērā nelielais
Kargopoļlags ar tikai dažiem desmitiem tūkstošu ieslodzīto, bij īsts
Archipelāgs. Trīs atsevišķi izvietotos grupējumos katrā bij 10 - 18
atsevišķi lēģeri ar 600 - 2500 ieslodzītajiem. Šai lēģeri nonācu 1950.
gada beidzamajās dienās.
Pēc vairākiem cietumā pavadītiem mēnešiem iespēja
kustēties brīvi lēģera dzeloņdrātīm ierobežotajā territorijā likās kā
atelpa un atvieglojums. Dzīve risinājās barakās.
Katrā no tām bij vairāki desmiti cilvēku -
politiskie un kriminālie ieslodzītie vienkopus, kas bij nodarbināti
kādā no 40 brigādēm pēc nodarbošanās veidiem. Vairākās no tām - mežu
izstrādes, dzelzceļa remontdarbnīcu, noliktavu un saimniecības bāzes
bij nodarbinātas ārpus lēģera teritorijas. Ik rītus, pēc stingras
kontroles, konvoja pavadībā tās izveda uz darba vietām un tāpat stingri
kontrolētas, izkratītas, vakarā ielaida lēģerī. Uzturs bij vājš un
nepilnīgs, bet jau labāks kā kara un pēckara periodā, kad mirstība bada
sekās bij ļoti liela. (Kādā lēģerī no 17000 ieslodzītiem rudenī, bij
pavasarī palikuši 700). Režīms visumā neierobežoja ieslodzīto
savstarpējo satiksmi, tā dodot iespēju redzēt un pazīt visdažādākos
ļaudis un likteņus. Latviešus, igauņus, lietuviešus administrācija
uzskatīja par visneuzticamāko pretpadomju elementu, bet tai pašā laikā
loti vērtēja jebkurā darba nozarē. Tā dzelzceļa remonta darbnīcām ar
vairāk desmitiem darbinieku par vadītāju bij iecelts Daugavpils
Technikuma absolvents - techniķis Staņislavs Klavinskis, lai gan lēģerī
bij vairāki ,,īsti" inženieri krievi. Abi pārējie tuvākie lēģera draugi
- jurists Pēteris Strautiņš bij Materiālu bāzes pārzinis, bet jurists,
docents Kurts Broks - lēģera juriskonsults. Juristu krievu lēģerī nebij
trūkums . . .
Pēc pāris mēnešu nenoteiktas eksistences, slimošanas
un labu, sirsnīgu medicīnas darbinieku (ieslodzīto) pasargāts no
norīkošanas smagajos mežu izstrādes darbos, tiku norīkots Materiālu
apgādes bāzes kanclejā par materiālu apgrozības pārskatu rēķinvedi. Uz
darba vietu kopā ar apm. 100 strādniekiem ik rītus noveda un vakarā
pārveda konvojs. Darbs bij telpās un labi veicams, sevišķi, kad ievedu
ļoti vienkāršo materiālu apgrozības pārskata kartotēku. To apbrīnoja kā
kaut ko ģeniālu, jo tā ļāva ik brīdi pārliecināties par attiecīgo
materiālu apgrozību un stāvokli. No šī darba aizejot nekādā veidā
nespēju šo "ģeniālo" sistēmu iemācīt turpinātājiem - vietējiem,
brīvajiem. Beidzamajā gadā saslimšanas dēļ no darba Bāzē mani
atbrīvoja, bet tad kļuvu par ambulances darbvedi, kārtojot slimnieku
pieteikumus un norīkojumus, izlīdzot arī feldšeru darbā.
Brīvajā laikā - t.i. pašos vakaros un dažreiz arī
svētdienās, kopīgi vakariņojām un kavējamies ilgās sarunās. Mani draugi
- docents mag. iur. Kurts Broks, mag. iur. Pēteris Strautiņš bij
erudīti juristi, varējām savstarpēji papildināt savas zināšanas, īpaši
juridiskajās zinātnēs, vēsturē, Latvijas vēsturē un baznīcas vēsturē.
Spilgtu ieskatu Latgales dzīvē deva mūsu draugs, intelliģentais
techniķis Staņislavs Klavinskis. Latvieši ar savu centību un apzinību
,,tika uz augšu". Laika citām lietām - piemēram ticībai - gandrīz vai
nepalika. Ar lietuviešiem tas bij citādi - tie visā klusībā svinēja
savus svētkus. Mums - retumis, nevajadzēja. Biju sirsnīgos draugos ar
Telšu semināra profesoru K. Prialgausku, pateriem Fran-cisku un
Benjamiņu. Lēģerī redzēju, ka nav taisnība plaši izplatītai formulai,
ka bēdas tuvinot Dievam. Pat otrādi, tās vēl vairāk nocietina
pretniecībā.
Pēc Staļina nāves 1954. gadā, lēģeru sistēmā un
dzīvē nāca jaunas vēsmas. Ja līdz tam notiesājuma laiks, neatkarīgi no
ilguma, arī pēc soda izciešanas nozīmēja neatgriešanos vispār, bet
nometināšanu izsūtījumā, sāka parādīties nelieli atvieglojumi.
Invalīdus un slimos sāka atbrīvot. Tā arī man piespriestie desmit gadi
saīsinājās un 1954. gada novembrī mani atbrīvoja ar atļauju atgriezties
Latvijā, gan ne Rīgā.
Rīgā iebraucu 30. novembrī, Adventa pirmās
svētdienas rītā. Māju un tuvinieku nebij. Aizgāju uz Sv. Jāņa Baznīcu,
kur vēl bij dievkalpojums, palikdams ģērbkambarī. Prāvests Kauliņš, ar
kuru bijām ļoti draudzīgā sadarbībā baismajā 1944./45. gadā, mani
ieraudzījis, tūdaļ piedāvāja pajumti, uzņemdams savā dzīvoklī Jāņa ielā
7, līdz nokārtosies manas dzīves lietas. Biju vairāk kā 2 mēnešus viņa
pajumtes sirsnības siltumā. Uz Kauliņa ieteikumu tās pašas dienas
vakarā aizgāju uz Sv. Ģertrūdes veco baznīcu, kur notika dievkalpojums
archibīskapa G. Tursa vadībā un pēc dievkalpojuma gāju viņu sastapt.
Turss mani saņēma ļoti sirsnīgi - burtiski ,,atplestām rokām",
uzaicinādams atkal stāties baznīcas darbā, ko, protams, ar pateicību
pieņēmu. Jau nākošā rītā man bij jāierodas Baznīcas Virsvaldē apspriest
turpmākā darba lietas. Te īpaši vēl gribu pieminēt archibīskapu Gustavu
Tursu. Viņa nostāja pret mani nebij nekāds izņēmums. Ar līdzīgu
gatavību izkārtot darba lietas viņš bij pret visiem, kas atgriezās no
lāģeriem, darīdams to ātri, pirms citas iestādes varētu radīt kādus
apgrūtinošus nosacījumus (Austrumu baznīca neņēma atpakaļ darbā
,,ķeizara noziedzniekus"). Līdzīga bij viņa nostāja dievnamu
saglabāšanā. Tursa izturēšanās kādreiz izpaudās zināma arogance, kas
mulsināja, pat sarūgtināja, bet viņa nostāja pret cilvēkiem ir vienmēr
bijusi skaidra, neiespaidojot to dzīvi un likteni.
Atgriezties manā agrākajā darba vietā Jēzus baznīcā,
protams, nebij iespējams, bet Turss meklēja citas iespējas kā līdzēt.
Vispirms viņš man piedāvāja darbu vakantajā Pētera draudzē, Anglikāņu
baznīcā, un bija ārkārtīgi sašutis par kādas personas iejaukšanos viņa
izkārtojumā, griežoties ar saviem iebildumiem pie Kulta lietu pārziņa.
Turss to nevarēja gadiem ilgi aizmirst. Vakanta bij Katlakalna draudze.
Bez iebildumiem un pateicīgi to pieņēmu un ar 1955. g. janvāri tiku
apstiprināts par mācītāju. Pēc divi gadiem nāca klāt arī Olaines
draudze, kādreizēja Katlakalna filiāle. Vēl kaut cik turējās agrāko
darbinieku paaudze, darbs varēja sekmīgi veidoties, izdarot pat
nepieciešamos prāvos baznīcu remontus. Izmainītā satiksmes ģeogrāfija
bij Katlakalnu atstājusi nomalē, kas stipri ietekmēja baznīcas
apmeklēšanu. Katlakalna baznīca, izcils architektūras piemineklis,
atrodas skaistā vietā. Daugavas skaistais, augstais krasts un retais
priedājs rosināja izkopt baznīcas apkārtni. Sākot ar 1961. gadu, tikai
dažiem dievnama mīļotājiem līdz darbojoties, ap baznīcu pamazām tapa
plašs dabas parks ar daudz retiem stādiem. Liels atbalsts un atsaucība
nāca no Salaspils Botāniskā dārza, kas proponēja jaunajam dabas parkam
ar republikas nozīmi piešķirt Garlība Merkeļa piemiņas parka vārdu.
Šī parka iekļautajā teritorijā atrodas Katlakalna kapsēta ar
Merkeļa kapu. Tāpat arī Katlakalna, vēlāk Ķekavas ciema padome izrādīja
vislielāko labvēlību šim pasākumam.
Olaines baznīca, kara laikā neskārta, īpaši 60-os
gados smagi cieta no "karojošās bezdievības" huligānisma. Pastāvīgās
ielaušanās un postīšanas gandrīz pilnīgi izdemolēja baznīcas iekšieni.
Olainiešu pilnīgā pasivitāte ļāva sākt un izdarīt pārbūves un
atjaunošanas plānus līdz ar dažiem ,,Bārenītes-Olainītes" mīļotājiem
pēc paša ieceres, izbūvējot altāra telpu ar altāri un kanceli akmenī.
Bij pašam jāizdara visi izmērījumi un plāni. Bij daudzreiz jābrauc uz
Tallinu, jāpasūta ,,Eesti Dolomiit" vajadzīgās dolomita plāksnes, no
Allažiem šūnakmeni altārim un kancelei. Arī strādnieki nāca no
Igaunijas. Tikai Krusta un Vīnstīgas zīmējumu, iegrebtu dolomita
plāksnes sienai aiz altāra, zīmēja māksliniece. Viss kopskats bij
nopietns un atgādināja senbaznīcu. Bet, kad 1968. g. pēc pabeigtiem
darbiem aizgāju sveicināt nule ievēlēto jauno Virsganu P. Kleperi,
dabūju bargu bārienu par baznīcas saglabāšanu, kura nevienam nav
vajadzīga. Asi, nikni vārdi. Klusēju. Viņš taču tikpat labi zināja, ka
no mums prasīta uzticība, nevis izpostīšana. Pamirusē, nosargātā Olaine
pēdējos gados pamostas kā dzīvs pumpurs. 1989. gadā tā Semināram devusi
divus jaunekļus - studentus.
1979. gadā pēc mācītāja Romāna Vanaga
nāves Rīgas Mežaparka draudze Gustava Ādolfa baznīcā aicināja mani par
savu mācītāju. Nelielā draudze savā mazajā baznīcā bija rosīga un
dzīva, viņas darbinieki ar lielu atbildību un rosmi savos pienākumos,
īpaši te pieminama cienījamā Marta Bukava kundze, draudzes priekšniece
un ērģelnieks, revīzijas komisijas priekšsēdētājs Antons Zujs. 1980-to
gadu sākumu iezīmēja rosme, kustība - jaunatnes pamošanās. Uz dievnamu
sāka plūst jaunieši. Daudzi no tiem, pat kādi neofiti to starpā,
meklēja savu garīgo ieguvumu dot tālāk. Mežaparka draudze deva un vēl
vienmēr turpina dot Teoloģijas Semināram studentus. Šo dažu pēdējo gadu
laikā to bijis pāri 30, kuri gājuši cauri Mežaparka draudzei.
Nodibinoties Teoloģijas Semināram, bet arī vēl pirms tam, tiku
uzaicināts lasīt lekcijas Baznīcas vispārējā un Latvijas baznīcas
vēsturē. Kad 1988. gadā draudzes sāka pārņemt savus atņemtos dievnamus,
kuru starpā, diemžēl, vairums bija atdotie - jau esošajam darbam
Katlakalna, Olaines un Mežaparka draudzēs un Teoloģijas Seminārā, nāca
klāt vēl arī galīgi izpostītās Krimuldas un par darbnīcu pārvērstās
Biķeru baznīcas atkal provizoriska iekārtošana dievkalpojumu
noturēšanai un draudžu darba atjaunošana. Bij jāsastopas ar problēmām
un uzdevumiem, kas nemaz nebij iepriekš apjausti. Pēc 1989. gada
Sinodes vēl nāca klāt arī darbs Konsistorijā. 1989. gadā atkal
atjaunojās iespēja braukt uz ārzemēm, no kā rūpīgi un konsekventi tiku
atturēts 50 gadus. 1989. gada novembrī uz Zviedrijas Baznīcas
archibīskapa ielūguma biju Zviedrijā. Radās iespēja atkal tuvāk iepazīt
šo ierosmēm pilno zemi un tās Baznīcu un pēc pusgadsimta vēl sastapt
jaunības dienās pazītos draugus.
Brauciens uz Rietumvāciju 1990. gada februārī uz
Dzimtenes un trimdas Baznīcu kopsanāksmi deva iespēju vēl sastapt kādus
agrākos studiju biedrus un amata brāļus no "Lielās izkaisīšanas".
Ieeju devītajā gadu desmitā. Nekad nevarēju
iedomāties, ka jau mūža nogalē pēc reiz piedzīvotā tik lielā dzīves
uzdevuma - līdzdaļas ārmisijas darbā - Dievs vēlreiz liks piedzīvot
kaut ko tikpat lielu - līdzdaļu jaunas teologu paaudzes tapšanā, kas
ievada mūsu Baznīcas atdzīvošanos un pacelšanos no iznīcībai tuvā
līmeņa.
Atskatā lūkojoties uz aiztecējušajiem mūža gadiem -
teicu sevi laimīgu: "Es teicu sevi laimīgu Dieva lietās Jēzū Kristū, jo
es iedrošinos stāstīt tikai par to, ko Kristus darījis caur mani" (Rom.
15,17-18a). Bikts apziņā par savu necienību un aizgrābtībā par Jēzu
Kristus žēlastību ar mani, esmu gribējis vienmēr lūkoties viņa mīļajā
vaigā un Viņa svētajā Krustā. Esmu mazs pret visu Viņa žēlastību."
Rīgā, Jubilate, 1990.