1. Negaidītā astoņdesmito gadu atmoda.
Pagājušā
gadsimta astoņdesmito gadu sākums Latvijas evaņģēliski luteriskajā
Baznīcā iezīmējās ar negaidītu dzīvību. Daudzi, to starpā pat
represīvās padomju iestādes, vairs nerēķinājās, ka latviešu luterāņi
varētu «atmosties». Ir dzirdēts, ka Reliģijas lietu pilnvarotais reiz
vaļsirdīgā sarunā ar kādu luterāņu mācītāju sacījis, ka citas
konfesijas padomju varu uztrauc vairāk, nekā luterāņi: Romas katoļi
škiet bīstami tāpēc, ka tiem centrs ir kapitālistiskajās ārzemēs, pie
baptistiem un adventistiem diemžēl var sastapt samērā daudz jaunatnes,
bet par luterāņiem nav ko daudz uztraukties. Uzmanīgi bija jāvēro tikai
atsevišķas luterāņu vietas, kā Rīgas Jēzus draudze vai Liepājas Krusta
draudze, kur mēdza pulcēties vairāk jaunieši.
Tomēr tieši pie luterāņiem astoņdesmito gadu sākumā
notika atmoda, uz kādu daudzi vairs necerēja, un šī atmoda lielā mērā
bija saistīta ar vietu, no kurienes lielākais vairums neko negaidīja.
Tā bija Gustava Ādolfa draudze Rīgā, Mežaparkā, kurā kalpoja mācītājs
jau labi gados– profesors Roberts Feldmanis. Dievs caur viņu darīja
brīnumus, kas nāca kā pārsteigums ne vien padomju varai, bet arī tās
apspiestajai Baznīcai. Profesora Feldmaņa ieguldījums garīgās dzīves
kopšanā un jaunu garīdznieku aicināšanā Baznīcas uzplaukšanai
visnepateicīgākajos apstākļos ir neatkārtojams un nepārspējams. Vesela
mācītāju paaudze, kuri uzsāka teoloģijas studijas astoņdesmitajos
gados, ir vairāk vai mazāk saistīta ar aicinājumu, kas nācis no
profesora Feldmaņa. Blakus Mežaparka draudzei ievērojamu ieguldījumu
jaunu mācītāju aicināšanā deva vēl vienīgi Rīgas Jēzus draudze, toreiz
mācītāja Haralda Kalniņa vadībā.
2. Dievkalpojums kā Baznīcas dzīvības avots.
No
kurienes tad nāca Baznīcas pēkšņā atdzīvošanās? Saprotams, ka tā nav un
nevar būt tikai cilvēcīga darba rezultāts. Tikai Dievs pats caur savu
Svēto dzīvu darītāju Garu spēj nest jaunu dzīvību vietās, kur tā šķiet
jau gluži izsīkusi. Tomēr šim nolūkam Viņš izmanto cilvēkus, savus
aicinātos un izredzētos kalpus, gan lajus, gan garīdzniekus. Tieši
ordinētajiem kalpiem – garīdzniekiem – ir dotas īpašas iespējas kopt
tos «kanālus», pa kuriem Baznīcā var ieplūst dzīvība, no kuriem kā
pirmais un svarīgākais ir jāmin dievkalpojums. Baznīca dzīvo no savas
Galvas, kas ir Kristus. Viņš ir apsolījis savu klātbūtni savai Baznīcai
Vārdā un sakramentā, un šo Viņa klātbūtni pateicībā un bijībā Baznīca
svin dievkalpojumā. No Viņa klātbūtnes Baznīca atdzimst un atjaunojas.
Gan apustuļi, gan senie Baznīcas tēvi un mācītāji, gan arī evaņģēliskās
ticības tēvs Luters saprata, ka dievkalpojums ir viens no
visbūtiskākajiem Baznīcas dzīvības avotiem, jo te tiek sludināts Dieva
Vārds un svinēts Jaunās Derības sakraments. To, būdams patiess Dieva un
Baznīcas kalps, saprata un ar ārkārtīgu dedzību kopa arī profesors
Feldmanis.
3. Svētais Sakraments – Baznīcas atdzimšanas un atjaunošanās.
Ja
dievvārdu sludināšana, neskatoties uz Baznīcas nomāktību, tika vairāk
vai mazāk kopta arī kompartijas diktatūras apstākļos, tad ar dievgalda
svinēšanu bija citādi. Daudzas draudzes dievgaldu ieraudzīja tikai kā
retu papildinājumu savam dievkalpošanas ciklam Baznīcas liturģiskajā
gadā. Tika uzskatīts, ka to nevajag darīt bieži, jo ar dievgaldu
saistījās drīzāk drūmas, nevis prieka pilnas pateicības domas. To
apstiprina līdz astoņdesmitajiem gadiem bieži sastopamā prakse iet pie
dievgalda divreiz gadā – Mirušo piemiņas dienā un Lielajā Piektdienā.
Protams, ne visur bija tik noliedzoša attieksme pret dievgalda
svinēšanas nepieciešamību. Latvijā bija arī draudzes, kurās dievgaldu
svinēja vismaz vienu vai pat divas reizes mēnesī. Tomēr tieši
profesoram Feldmanim astoņdesmito gadu sākumā izdevās kā vienam no
pirmajiem uzsākt regulāru dievgalda svinēšanu ik svētdienas. Lielais
dievgaldnieku skaits drīz vien arī darbdienas vakara svētbrīdi
trešdienā lika pārvērst par pilnu dievkalpojumu ar dievgaldu. Šāda vēl
nebijusi attīstība nevarēja palikt bez iespaida uz Gustava Ādolfa
draudzes liturģisko dzīvi, un caur profesora «dēliem», viņa darba
turpinātājiem – uz visu Latvijas baznīcu. Ar dievgalda regulāras
svinēšanas atsākšanu sākās tāda liturģiska atmoda Latvijas evaņģēliski
luteriskajā Baznīcā, kāda šeit nebija bijusi kopš 19.gadsimta sākuma,
kad, pārvarot racionālisma ietekmi, tika ieviesta jaunā dievkalpojuma
kārtība, kuru tagad dēvē par Vecās Agendas dievkalpojumu.
4. Attieksme pret sava laika Baznīcas liturģisko kārtību.
Baznīcas
dievkalpošanas pamatu tādā veidā, kā to deva spēkā esošā kārtība,
profesors cienīja un respektēja. Profesors asi kritizēja amata brāļus,
kas bija sasvītrojuši un papildinājuši tolaik spēkā esošo agendāro
dievkalpojuma kārtību. Papildinājumus, kas satura vai formas ziņā
nebija savienojami ar dievkalpojuma kārtību, piemēram, dzejas, arī
dievkalpojuma norisei neatbilstošas kora dziesmas, profesors dēvēja par
dievkalpojuma pārtraukumiem. Neapšaubāmi viņš vēlējās kopt Baznīcas
liturģiskā mantojuma bagātību, taču tas notika vispirmāmkārtām
cenšoties izsmelt Agendā jau piedāvātās liturģiskās iespējas. Viens
otrs no profesora ievestajiem «jauninājumiem» bija tikai Agendā
paredzēto tekstu lietošana, kuras citi nebija varējuši vai gribējuši
pamanīt. Profesora attieksmi pret Baznīcas dievkalpojumu labi ilustrē
viņa kalpošana altārī daudzus gadus vēlāk, kad viņš gandrīz vairs
nespēja redzēt. Atrodoties altārī, viņš, lai arī jau sen zināja visu
dievkalpojumu no galvas, turēja rokās atvērtu Agendu. Tādā veidā kļuva
redzams, ka šeit tiek noturēts Baznīcas dievkalpojums, nevis citēti
kādi teksti, kas mācītājam ir palikuši vai ienākuši prātā.
5. Liturģiskās ierosmes
Tomēr
profesora attieksme pret vecajā Agendā aprakstīto dievkalpojuma kārtību
nebija gluži viennozīmīga. Savā dievkalpošanā, neskatoties uz uzticību
Baznīcas apstiprinātajai kārtībai, profesors blakus Agendas tekstiem
sāka lietot arī dievkalpojuma tekstus, kādi tā laika spēkā esošajā
liturģiskajā kārtībā nebija sastopami.
a. Psalmi
Viens no pašiem
ievērojamākajiem Profesora Feldmaņa ierosinātās liturģiskās atjaunotnes
elementiem ir psalmu dziedāšanas atjaunošana. Vēl 19.gs. beigās un
20.gs. sākumā psalmu dziedāšana latviešu luterāņu starpā acīmredzot vēl
nebija pavisam aizmirsta – par to liecina korāļgrāmatas, kuras satur
psalmtoņu harmonizējumus. Ir zināms, ka Rīgas Misiones evaņģēliski
luteriskajā draudzē koris vēl sešdesmitajos gados draudzes diriģenta
Vilhelma Kolma vadībā dziedāja psalmus atsevišķos svinīgos
dievkalpojumos pēc īpašiem psalmtoņiem, par paraugu ņemot 19.gs. beigās
izdotu Katoļu-apustuļu draudzes liturģijas grāmatu (šajā draudzē bija
saglabājušās vairākas liturģijas daļas, kas citur bija aizmirstas,
piemēram, «Un miers ir virs zemes» turpinājumā dziedājumam «Gods Dievam
augstībā» un «Ozianna! Lai slavēts ir, kas nāk» kā turpinājums «Svēts
ir» dziedājumam). Tomēr 20.gs. beigās latviešu luterāņu draudzēs psalmu
dziedāšana tika jau turēta aizdomās kā kāda vienīgi Romas katoļiem
raksturīga parādība. Fakts, ka Luters jau no pašiem sākumiem sevišķu
nozīmi ir piešķīris psalmu dziedāšanai, un ka viņa veidotajās
dievkalpojuma kārtībās tiem bija nozīmīga vieta, daudziem nešķita vērā
ņemams arguments par labu psalmu dziedāšanai. No kurienes profesoram
radās doma par psalmu dziedāšanas vajadzību? Neapšaubāmi, ka tā nebija
kāda ātra ideja, kas radās izlasot kādu grāmatu vai ieraugot šādu
praksi citur. Viss, kas liturģijas ziņā tika attīstīts, balstījās uz
zināšanām un izcilu izjūtu attiecībā uz to, kas dievkalpojumam
nepieciešams un piederīgs. Tomēr šeit jāmin arī konkrēti avoti, kas
attiecināmi ne vien uz psalmiem, bet arī uz citām dievkalpojuma daļām.
Līdzīgi kā vairākos citos ar liturģijas atjaunošanu saistītos
gadījumos, uz profesoru Feldmani lielu iespaidu bija atstājusi Zviedru
Baznīcas psalmu dziedāšanas prakse. Profesors īpaši cienīja Zviedru
baznīcu gan tādēļ, ka bija iepazinis tās ar lielu rūpību kopto
liturģisko tradīciju, gan arī tādēļ, ka Latvijas Baznīcu ar zviedriem
saistīja pirmā latviešu bīskapa Kārļa Irbes un vairāku turpmāko bīskapu
konsekrācija. Tas nozīmēja, ka caur šo tradīciju nāca apustuliskā
sukcesija, un līdz ar to arī bija pieļaujams, ka no šīs zemes nāk līdzi
arī tās liturģiskā pieredze. Blakus zviedru tradīcijai profesors augstu
vērtēja arī vācu pieredzi, īpaši ievērojamo 19.gs. franku
(Ziemeļbavārija) teologu, diakonijas pamatlicēju un liturģijas
atjaunotāju Johann Konrad Wilhelm Löhe (1808-1872). Draudzes psalmu dziedāšana Gustava Ādolfa draudzē Mežaparkā sākās nevis ar pašiem psalmiem, bet gan ar Magnificat
(Lk 1:46-55) vakara dievkalpojumā. Tā notika ērģeļu pavadījumā pēc
melodijas, kas atbilst astotajam psalmtonim. Paraugs tika ņemts no
zviedru 20.gadsimta trīsdesmitajos gados izdotas Vesperāles (grāmata
vakara stundas dievkalpojumam). Psalmi mašīnrakstā caur koppapīru tika
nodrukāti uz lapiņām un izdalīti draudzē. Vēlāk Magnificat
pievienojās arī vairāki psalmu dziedājumi: visupirms 103.psalms pēc
zviedru misālē atrodamās melodijas, kas līdzinājās piektajam
psalmtonim, vēlāk arī 51. un 111.psalms. Abi pēdējie tika dziedāti pēc
gregoriska parauga pirmajā un sestajā psalmtonī atbilstoši vācu
luterāņu Michaēla brālības Lūgšanu grāmatiņā atrodamajiem paraugiem.
Atšķirībā no vācu oriģināliem, kur psalmi paredzēti dziedāšanai divām
draudzes grupām pārmijus pa vienam pantam, Mežaparkā psalmi tika
dziedāti līdzīgi kā dievkalpojumā versiculus «Pateiciet tam
Kungam, jo Viņš ir mīlīgs!» – pirmo panta rindiņu nodzied mācītājs, bet
otro – draudze, turklāt arvien tiek dziedāts ērģeļu pavadībā. Psalmu
dziedāšanas sākumiem tas katrā ziņā bija ļoti piemēroti, jo draudzei
daudz vieglāk bija uztvert psalmus kā dialoga dziedājumu starp mācītāju
un draudzi. Arī liturģiski funkcionāli šāda veida dziedāšana ieguva
nedaudz citu raksturu, nekā tas psalmiem dievkalpojumā parasts – psalmi
paši par sevi kļuva par liturģisku darbību, līdzīgi kā, piemēram,
stundu dievkalpojumu mijlūgšanā (preces). Pēc tradīcijas
psalmu dziedājums pavada kādu liturģisku darbību: introitā mācītāja
pieiešanu pie altāra, graduālī Svēto Rakstu lasījumu, allelujā
Evaņģēlija lasījumu, offertorijā dāvanu savākšanu un pienešanu, un
komūnijā – dievgalda saņemšanu. Profesora vadītajā pilnajā
dievkalpojumā psalms arvien tika dziedāts kā pateicības lūgšana pēc
pabeigtas komūnijas.
b. Gloria
Dziedājums «Gods Dievam
augstībā» Agendā bija paredzēts divos veidos – parastiem
dievkalpojumiem un augstajiem svētkiem. Parastajiem dievkalpojumiem
paredzētais veids bija tas, kurš tika vienmēr un visur lietots, proti,
mācītājs dziedājumu uzsāk ar vārdiem «Gods Dievam augstībā», bet
draudze turpina ar korāļa «Gods lai ir Dievam augstībā pirmo pantu.
Otrs veids, kas paredzēja lietot pilnu Gods Dievam augstībā tekstu, bet
kurš Agendā rezervēts augsto svētku dievkalpojumiem, bija palicis
Baznīcā neievērots. Šajā variantā mācītāja uzsākto «Gods Dievam
augstībā» draudze turpina ar «Un miers ir virs zemes», kuram seko
lielais slavas dziedājums «Mēs Tevi teicam» (Laudamus te). Šo otro
veidu profesors mēdza izmantot, lai uzsvērtu šīs
liturģijasdaļas sākotnēji slavinošo un pielūdzošo raksturu, kurš
korāļpantā vairs nebija pietiekoši izteikts. Šim dziedājumam tolaik vēl
nebija nošu, tāpēc profesors tā tekstu svinīgi sacīja.
c. Svēto Rakstu lasījumi
Profesora
Feldmaņa vadītās draudzes bija vienas no pirmajām, kuras uzsāka divu
Svēto Rakstu vietu lasīšanu (bez Evaņģēlija). Mežaparka draudze bija
arī viena no pirmajām vietām mūsu Baznīcā, kur Svētos Rakstus
dievkalpojumā deva lasīt lektoriem – neordinētiem draudzes locekļiem.
d. Graduāls
Tā kā dievkalpojumā bija vairāki lasījumi,
tad radās nepieciešamība pēc vēl viena starpdziedājuma, - graduāla.
Šeit par paraugu tika ņemta Reformācijas laika pieredze sākotnējo
psalmu aizvietot ar draudzes dziesmu. Šī dziesma sākumā bija īpaša, ne
no Dziesmu grāmatas, bet profesora paša atrasta. Ilgu laiku starp
lasījumiem tika dziedāts «Nāc Svētais Gars, Tu patiess Dievs», bet
vēlāk arī citas dziesmas, tai skaitā arī no Dziesmu grāmatas.
e. Sanctus
Vecajā Agendā no dziedājuma
«Svēts ir» bija palikusi tikai pirmā daļa. Otrā daļa ar vārdiem «Lai
slavēts ir, kas nāk tā Kunga vārdā», bija izlaista. Šo dziedājumu
Mežaparkā atjaunoja.
f. Eucharistijas lūgšana
Agenda paredzēja divas
iespējas dievgalda svētīšanai. Vienā gadījumā iestādīšanas vārdi tika
sacīti pēc «Svēts ir» un tam sekojošas «Mūsu Tēvs» lūgšanas, otrā
gadījumā iestādīšanas vārdi ir iesaistīti lūgšanā. Šo dievkalpojuma
daļu profesors noturēja otrajā veidā, kas tuvāks Lutera ieteiktajam
veidam «Formula Missae», 1524. Iestādīšanas vārdi te iekļauti
prefācijas slavas lūgšanā. Lai arī neviena no abām kārtībām tieši
neatbilst Lutera mises formulāram, tomēr pēc savas liturģiskās virzības
profesora lietotais variants vairāk atbilst tradicionālajai Svētā
Vakarēdiena iesvētīšanas secībai, kas balstīta Evaņģēlijā lasāmajos
Iestādīšanas vārdos (pateicās, lauza un deva), nekā otra secība, kas
atrodama vecajā Agendas kārtībā.
g. Liturģiskais gads
Profesora Feldmaņa
liturģiskās ierosmes attiecās ne vien uz svētdienas dievkalpojuma
norisi kopumā, bet arī uz īpašiem dievkalpojumiem. Viņš bija tas, kurš
atgādināja, ka Gavēņa laiks sākas ar Pelnu dienu, nevis ar Lielo
lūdzamo dienu (nedēļu vēlāk) . Viņa vadībā, lai arī ne pēc vēsturiski tradicionālās kārtības, tika uzsākta arī Lieldienu nakts svinēšana.
6. Profesora Feldmaņa liturģiskās kalpošanas iespaids ārpus viņa draudzēm
Gan
profesora aicinātie teoloģijas studenti, proti, viņa «dēli», kas vēlāk
kļuva mācītāji, gan arī vairāki tolaik jau amatā esošie amata brāļi
ievēroja liturģiskās attīstības tendences, kādas nāca no Mežaparka, un
drīz arī citās draudzēs sāka attīstīt un kopt luteriskā liturģiskā
mantojuma bagātību. Acīmredzot laiks tam bija pienācis, un šī attīstība
varēja notikt. Protams, profesors Feldmanis pie savām liturģiskajām
atziņām nenāca tikai sirmā vecumā, un ir zināms, ka viņa pirmie
mēģinājumi atdzīvināt draudzē psalmu dziedāšanu notika jau 60.gados.
Tomēr tikai tad, kad Baznīca tam bija gatava, un Dievs vēlēja tam
notikt, šie centieni sāka dot augļus.
7. Dievkalpojums – mācītāja dzīve
Kādā
veidā profesors spēja padarīt pievilcīgu saviem draudžu locekļiem un
vēl tālāk atjaunoto liturģiski bagāto dievkalpošanu? Ar kādiem
paņēmieniem profesors savu dievkalpošanas pārliecību padarīja par visas
draudzes pārliecību? Protams, šādu pagriezienu Baznīcas garīgajā dzīvē
nav iespējams rosināt ne ar drosmīgas stratēģijas, nedz arī ar gudras
taktikas palīdzību. Tas iespējams tikai tad, ja tā ir paša Dieva griba
un ja mācītāja vēlēšanos piepildīt šo Dieva gribu apstiprina paša dzīve
un dzīvesveids.
Profesors varēja apliecināt tik spēcīgi kā reti kurš
cits mācītājs, ka dievkalpojums draudzes priekšā un vidū ir
kulminācija, virsotne un sastāvdaļa mācītāja dzīves dievkalpošanai.
Profesors Feldmanis bija mācītājs 24 stundas diennaktī. Mācītāja amats
profesoram bija dzīvesveids, nevis epizodiska nodarbošanās, un tas, kā
draudze piedzīvoja savu mācītāju dievkalpojumā bija pilnīgā saskaņā ar
to, kādu tā viņu sastapa ikdienas dzīvē. Profesors bija uzticības
persona jauniem un veciem, un viņa zināšanu un dzīves pieredzes veidoto
viedokli ņēma vērā vairāk, nekā gudras grāmatas. Viņa mājas durvis –
sākumā Vecrīgā, vēlāk Mežaparkā – arvien bija atvērtas dvēseļkopšanas
sarunām, vai arī vienkārši draudzīgām pārrunām un muzicēšanai. Gan pie
viņa mājās, gan draudzē dievkalpošanas un sarunu kopību arvien
papildināja galda kopība. Tā vienoja visus vienā prātā tik brīnišķīgi,
ka šīs tikšanās droši var dēvēt arī par agapes mielastu.
Otrkārt – profesora dievkalpošanu var tiešām
raksturot kā pilnīgu divu kalpošanu apvienojumu – kalpošanu Kristum un
Viņa Baznīcas locekļiem. Veikdams savu liturģisko kalpošanu, mācītājs
Feldmanis spēja veicināt dzīvu saiti starp draudzi un tās Galvu, kā
reti kurš cits. Veids, kā viņš liturģijā ar savu draudzi stāvēja Dieva
priekšā un kā Dievs atklājās viņa sludinātajā evaņģēlijā un
pārvaldītajos sakramentos, deva sapulcētajiem ticīgajiem dziļu un
patiesu Kristus klātbūtnes piedzīvojumu. Profesora darbs liturģijas
atjaunošanā bija tik auglīgs tāpēc, ka tas bija pilnībā iekļauts viņa
mācītāja darbībā, kuru var raksturot kā tiešām priesterisku. Viņa
kalpošana ļāva draudzei dievkalpojumā patiesi un aktuāli piedzīvot sava
Kunga un Pestītja dzīvu klātbūtni gan Vārdā, gan Sakramentā un izsacīt
lūgšanās un dziesmās savu pateicību .
Noslēgums
Mūsu Baznīca var būt
bez gala pateicīga Dievam par lielo dāvanu, kādu ar un caur profesoru
mācītāju Robertu Feldmani tā ir saņēmusi. Viņa darbība bija izšķiroši
nozīmīga, Baznīcas atmodināšanā 1980.gados. Lai arī Baznīcas atmodu
nevar attiecināt tikai uz liturģiju vien, tomēr gribu apgalvot, ka
tieši tās dēļ mūsu Baznīcā varēja notikt tik kvantitatīvs un
kvalitatīvs atjaunošanās process. Vēl vairāk – liturģijai ir tikpat
nozīmīga loma arī, lai šis process turpinātos. Kāpēc? Tāpēc, ka saskaņā
ar mūsu Baznīcas teoloģiju liturģija vispirmāmkārtām ir Dieva, nevis
cilvēka darbs. Uz Viņu mēs paļaujamies un Viņam, no kā nāk visi labumi,
sakām pateicību liturģijā un ikvienā savas dzīves stundā līdz ar visu
Baznīcu. Viņam lai gods mūžīgi!