Amata S. Cilvēkam ir sūtnis // Ieva, 2002. g. 27. marts, 24.-25.lpp.
Ievas cilvēks
Profesoru
ROBERTU FELDMANI gandrīz vai astoņdesmit procenti pašreizējo
Evaņģēliski luteriskās baznīcas mācītāju (viņu vidū Jānis Vanags, Jānis
Šmits, Juris Rubenis, Rolands Eimanis, Krists Kalniņš, Guntis Kalme,
Ēriks Jēkabsons) dēvē par tēvu - gan garīgās autoritātes, gan
cilvēciskās gudrības un dvēseliskuma dēļ. Viņš tos - par dēliem.
Virsmācītāja profesora Roberta Feldmaņa biogrāfija iekļauta divos
Kembridžas Starptautiskā Biogrāfiju centra šīgada izdevumos - "2000
ievērojamākie zinātnieki 21. gadsimtā'' un "2000 ievērojamākie
intelektuāli 21. gadsimtā''. Kāds mācītājs par viņu sacīja: "Luteriskā
Baznīca nevienu nekanonizē - nepasludina par svēto. Bet daudzi ir
pārliecināti: ja kādu mūsu Baznīcā vajadzētu kanonizēt, tad tas būtu
profesors Feldmanis. Viņš ir pravietis, kurš visu mūžu bijis sardzē un
aizlūgšanā par latviešu tautu." Diemžēl profesors pats vairs nenāk
ciemiņam vērt durvis savā Mežaparka namiņā, jo ir pilnīgi akls un jau
gadu piesaistīts istabai. Dažkārt domas klīst tādos augstumos, ka tikai
viņa dēliem izsekojamas, bet kāds no tiem viņam vienmēr ir klāt.
CILVĒKAM IR SŪTNIS
- Cilvēks cilvēkam ir Dieva sūtnis. Tā ir sena
kristīga patiesība. Mēs visi cits pie cita tiekam sūtīti, vai to zinām
vai ne. Gribam vai negribam. Nekad neesam paši par sevi. Mūsu Kungs to
redz un izrīko. Bet mēs kādreiz prasām: kā jūs iedomājaties
klaudzināt pie manām durvīm - esam taču pilnīgi sveši cilvēki.
Mēs neesam sveši. Jo man to ir pateicis Dievs savā attiecībā: noej tur, ieraugi to! Sastopi to un to!
- Ticību iepazinu katoļu vidē, un tur cilvēki
ar cieņu izteicās par kādu luterāņu mācītāju ar neparastu intelektu,
zināšanām vēsturē, valodās un Austrumu kultūrā. Tas bija profesors
Feldmanis. Vēlāk neskaitāmas reizes tikāmies viņa šaurajā Vecrīgas
dzīvoklīti, kur nebija mēbeļu, tikai grāmatas. Un maza vietiņa
izbrīvēta, kur sarunā nosēsties vienam pret otru. Pie viņa visu laiku
nāca cilvēki, kas profesorā saskatīja ne tikai izcilu personību, bet
juta no viņa starojam milzīgu labvēlību un mīlestību. Tāpēc no garīgā
tēva izauga jēdziens TĒVS."*
- Piesaistīja profesora
kristīgā cilvēka izpausme. Viņš pārsteidza kā teologs, zinātnieks un
persona, kas savu sprediķi izdzīvo: katru vārdu sacīja ar tādu pazemību
un bijību, it kā darītu to Dieva priekšā."*
- Padomju
vides vienveidībā fascinēja viņa dzīves stils: gara aristokrāts. Ar
visām aristokrāta īpašībām - vienkāršību, pazemību, sirsnību un ārēju
perfektumu. Vienmēr nospodrinātām kurpēm, baltā kreklā un ar
kaklasaiti. Elegants un kopts. Arī mums, saviem dēliem, to mācīja:
neesam mežā vai ierakumos, tāpēc jābūt civilizētiem. Ja ir nazis un
dakšiņa, tie jālieto.*
- Kad pirmoreiz sapratāt vēlējumu: "Noej tur, ieraugi to"?
- Biju puisēns, kam patika grāmatas. Kurš neizlaida grāmatu no rokām un
dabūja izšķirstīt veselu bibliotēku vislabāko grāmatu. Un tad
pārsteigums tajās lielajās bibliotēkās! Zviedrijā. Upsalas
universitātes bibliotēkā - ieejot apžilbst cilvēks. No augšas līdz
apakšai pilns grāmatām. Pa lielākai daļai tādas, ko nevarēju lasīt, jo
tās nebija man saprotamā valodā, bet apbrīnot, ka viss ir savākts kopā
– to gan es varēju.
Kad esmu pabeidzis savu mūžu, izradās: man
pakaļ palicis liels bars grāmatu. Ko es ar viņām lai daru, ko? Pieteikt
vecu mantu sakrājējiem: sanāciet, savāciet, aizvediet uz kurtuvi!
Godbijība pret grāmatu no četru gadu vecuma man bijusi ļoti liela.
Grāmatu ielikt uguni, arī to, ko nelasu vai nesaprotu, - tāda doma man
nevar ienākt prātā.
- Tas, ka viņš pārzināja vēsturi un valodas –
savulaik bija strādājis ārmisijā Indijā - bija par iemeslu, ka pie
profesora bieži griezās arī izcili padomju zinātnieki. Slepus - naktī
un tumsā.*
- Pie Feldmaņa vairāk aizgāju ziņkārības
dēļ. Gariem matiem, bez šlipses un džinsos. Bet pagāja neilgs laiks, un
man radās iekšēja vajadzība ik piektdienu doties pie profesora uz
Bībeles stundām. Esmu pateicīgs Dievam, ka man bija tāda vieta, kur
saņemt garīgo barību. Mani joprojām pārsteidz, ka viņa sacītajā katrs
draudzes jaunpienācējs tāpat dzird priekš sevis kā izglītots teologs
priekš sevis."*
- Kas jums ir Lieldienas?
-
Lieldienas, Lielā diena - visa kristīga draudze pieņem kādu ļoti lielu,
unikālu un vienreizīgu notikumu – Jēzus Kristus augšāmcelšanos no
mirušiem. Tas, no kura padoma, gudrības, mīlestības un palīdzības katrs
bija ņēmis un dzīvojis, nu bija miris un ielikts kapā, kam priekša
aizvelts akmens. Viss beidzies. Līdz vienā brīdī, agrā rītā, sievas pie
Kristus kapa ieraudzīja: akmens novelts! Un Dieva eņģelis vaicāja: ko
jūs šeit meklējat dzīvo pie mirušiem - Viņš ir augšāmcēlies!
Vēl šobaltdien tur, kur Viņu meklē sirds, dvēsele un prāts, cilvēki
piedzīvo brīnumus. Viņš tad nostājas blakus, un priecē, un saka:
nebīstieties - es biju miris, bet esmu augšāmcēlies. Un man ir nāves un
elles atslēgas.
Nāves un elles atslēgas! Kas Viņu ir šeit
atmetis un nicinājis, tas aiziet mūžīgajā nāvē un elles pazušanā. Bet,
"kas man tic, tas dzīvos, jebšu tas mirtu". Tas ir viņa beidzamais
apsolījums mums visiem. Visur un vienmēr, kad ticīga un pēc patiesības
izslāpusi sirds lūdzas sirsnībā viņa palīdzību un žēlastību. Viņš ir
klāt. Lai dotu mūžīgo dzīvību - nevis ilgiem gadiem šeit virs zemes,
bet nebeidzamiem gadiem, kurus Dievs savā žēlastībā padarījis par
NEMIRSTĪBU.
- Profesors pats savā ziņā ir augšāmcelšanās
simbols. Jau no brīža, kad dakteris viņam bērnība teica: tas nebūs
dzīvotājs. To pašu atgādināja ārsts tuberkulozes slimnīca. Tad - visas
lēģera šausmas. Pēc atgriešanās viņam pat nepiemēroja
politieslodzītajiem domāto 101. kilometra likumu, bet ļāva palikt Rīgā:
ilgāk par pusgadu tāds neizvilks. Bet viņš, ikreiz no jauna
augšāmcēlies, jau raženi nodzīvojis deviņdesmit divus gadus. Tas
norāda, ka mūsu dzīvība neatrodas mūsu rokās.*
- Atceros
1987. gada pavasari, kad sāku iet uz Mežaparka baznīcu. Profesoru tieši
tad pirms acu operācijas bija piemeklējusi redzes aptumšošanās. Dēli
viņu, pilnīgi aklu, uzveda altārī, un profesors novadīja liturģiju,
nolasīja spožu sprediķi. Tajā brīdī sapratu, ko nozīmē aicinājums
galējā piepildījumā. Man tas bija arī izšķirīgais apliecinājums Dieva
esamībai: tas, kam tic tāds cilvēks, ir patiesība, jo tikai Dievs var
dot cilvēkam tādu spēku.*
- Sacījāt: tas, kas Viņam tic, piedzīvo brīnumus; kādi tie bijuši jūsu dzīvē?
- Trīs saujas ūdens kristību brīdī par zīmi, ka cilvēks ir Jēzus
Kristus māceklis, - nav lielāka brīnuma. Mirklis, kad cilvēks tiek
nosaukts Dieva bērna vārda. Tur nav pakāpju - viens turpmāk būs
bīskaps, otrs mežcirtējs. Tie visi ir cilvēku apzīmējumi un neizteic
neko. Vienīgi piederības zīmei ir nozīme. Lai Pestītājs būtu iezīmējis
katru jūsu soli, domu, ceļu un darbu! No pirmā elpas vilciena līdz
smilšu apsegam. Svētīgi jūs visi, kas esat to saņēmuši! Ja kādam vecāki
bijuši tik neapzinīgi, ka tas nav izdarīts, steidzieties uz tuvējo
dievnamu un lūdziet mācītāju: es gribu būt kristīgās draudzes loceklis
jau uz šīs zemes, lai kļūtu mūžīgās draudzes loceklis Dieva godībā!
Sakiet tos vārdus! Dzēsiet šo kaunu, negodu un briesmas - palikt
nenokristītam!
Bet cilvēki ir milzīgi formālisti - viņiem
vajag robežu: te pārmija, te atkal cita zīme. Mīļie, dzīve nav
dzelzceļa satiksme! Mēs stāvam Dieva ļaužu pulkā, kur vienīgais
dežurants rīkotājs ir tikai Viņš. Un Viņš ļauj sevi tikai tad
ieraudzīt, kad, ar pieri pie zemes nokrituši, lūdzam viņam piedošanu un
svētību.
- Tikko sācis kalpot Katlakalna draudzē,
Feldmanis, sniegā nobridies, ienāk savā baznīcā, Tā ir nekurināta, bet
uz dievkalpojumu ieradusies tikai ērģelniece un draudzes priekšnieks.
Bet profesors kāpj kancelē un notur dievkalpojumu, it kā dievnams būtu
ļaužu pārpildīts. Tā bijis neskaitāmas reizes - dievkalpojums tikai
baznīcas soliem. Tāpēc pēc desmit gadiem šī ticības pārliecība tika
atalgota. Visur, kur kalpoja profesors, plūda jaunatne, un daudzi no
viņiem kļuva par teologiem.*
- Arhibīskaps Matulis reiz
teica, ka, tikai pateicoties profesora Feldmaņa devumam ticības spēkā,
ir saglābta Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca."*
- Kāpēc Dievs liek mums iet caur ciešanām un sāpēm?
- Kristīgam cilvēkam nav ciešanu un sāpju, bet tikai Dieva svētie
ceļi. Sirds var būt žēluma un sāpju pilna par mīļajiem un tuviniekiem,
tomēr tā nav ne noskumusi, ne izmisusi. Sekojot Kristum, mēs
nevaicājam, kāpēc vieniem mērs dots ar pilnu simtnieku, citam tikai ar
divdesmitnieku - tās ir bezdievju runas. Dieva priekšā visi esam viens.
Un jautājums ir tikai tāds: vai gribam būt ar Viņu vai arī novēršamies
no Viņa.
- Nelietība auga augumā. Velna biktstēvi
sauca uz "parunāšanos" - ar draudiem un vilinājumiem mēģinādami
piedabūt uz izspiegošanu un denunciācijām. Retam gāja šī pārbaude
secen. Mani apcietināja 1950. gada 29. aprīlī. Dzīvokli izkratīja,
vērtīgākās lietas - filatēlijas retumus, plašo monētu kolekciju-
vienkārši nolaupīja, pārējās mantas konfiscēja. Kādu mēnesi atrados
"čekas" pagrabos Stabu ielā. Katru nakti pratināšanas - pratinātājiem
nebija ko vaicāt, jo nekad nebiju bijis saistīts kāda politiskā
darbībā. Pēc mēneša mani pārvietoja uz Centrālcietumu. Rudenī, kad tā
sauktā izmeklēšana bija pabeigta, kāds no "galvenajiem" noteica:
"Tāpēc, ka tu esi garīdznieks, tevi jāiznīcina.” (Rindas no profesora
autobiogrāfijas.)
- Kas ir grēks?
- Grēkam ir
viena definīcija: mūsu pretīdarbošanās Dievam. Domās, vārdos vai
darbos. Ar savu gudro spriešanu. Ar otra tiesāšanu. Nemācoties saprast
Dieva prātu un viņa ceļus. Tāpēc piedzīvojam belzienus. Un brīnāmies:
labs cilvēks, bet nodega māja - kur ir Dieva taisnība? Bet Dieva
taisnība ir nodegušās mājas pelnos. Jo Dievs nav salīdzināms ar labā
vai sliktā mēru - vienam piešķir spaini, otram mazu glāzīti;
netaisnība! Dievs mūs visus redz. Viņam nav pagājis garām neviens, kurš
domājas esam apbēdināts. Un neviens, kurš sev liekas tik gudrs un
stiprs, ka viņam nav vajadzīga nekāda palīdzība, Vienīgi Dievs zina, ka
ikvienam var kārt klāt abus uzrakstus - "labs" un "ļauns". Tikai viņš
nekad nelieto šīs mērauklas.
- Profesors par grēku uzskatīja arī
klusēšanu, ja apkārt notiek kaut kas slikts. Man viņš vienmēr bijis
paraugs, ka nedrīkst vērst galvu prom, baidoties par sekām, ja notiek
netaisnība. Viņš pats nekad tā nav rīkojies.*
-
Virsmācītājs Roberts Feldmanis atteicās no viņam piešķirtā Triju
Zvaigžņu ordeņa, šo rīcību motivējot tā: savu godu no cilvēkiem nemēdz
pieņemt.*
- Par jūsu izveidoto dārzu pie Katlakalna
baznīcas vēl tagad stāsta leģendas. Kāpēc to darījāt - vai arī tas ir
kalpošanas veids?
- Prasiet to tiem simtiem cilvēku, kuri
Katlakalnā ar tādu pašaizliedzību ir dēstījuši, stādījuši, kopuši un
rīkojušies! Cienījamos sabiedriskajos darbos aizņemtas dāmas brīvdienās
ar rokām zemi ap dēstiem rušināja; kādreiz mums vienā dienā bija
deviņdesmit deviņi stādiņi zemē jāieliek. Tas var notikt tikai
mīlestībā. Ja jums ir mīlestība pret zemi, pa kuru staigājat. Ja jums
ir mīlestība pret dabu - iepriecina zālīte, puķītes, koki. Tad jūs
gribat, lai šis skaistums ap jums būtu vienmēr. To panākt ir ārkārtīgi
viegli! Ieraugāt skaistu ceļmalas puķīti, bet pat nezināt, kā to sauc?
Saudzīgi izceliet to ar visu saknīti un ielieciet savā dārziņā! Tas ir
viss. Citas gudrības tur nav.
- Ar gadiem pieradām, ka Robertam Feldmanim
ir svētīga roka un viss stādītais Katlakalna priedēs aug. Pieradām arī
pie tā, ka visus kokaugus mūsu gaidītais viesis zināja saukt latīņu
vārdos. Profesionāls dendrologs! Un tad bija reizes, kad klasiski
ģērbtais kungs spodrinātās, melnās kurpēs, kas nošķiestas ar kokskolas
dubļiem, piekrāva pašizgāzēja ZIS kulbu ar dažādu koku un krūmu
stādiem. Ap dievnamu tapa arī puķu dārza līdzinieks no ziedošiem
krūmiem un ziemcietēm. (No Andra Zvirgzda publikācijas par profesora
Roberta Feldmaņa dendrāriju.)
- Nekur neesmu redzējis tik plašu kaktusu kolekciju kā pie profesora Feldmaņa.*
- Kāpēc mums apkārt ir tik daudz ar dzīvi neapmierinātu cilvēku?
- Mēs par daudz meklējam vainas ārpus sevis: lielākais grēcinieks šinī
pasaulē ir Debesu Tēvs - biju domājis, ka Viņš nostums man no ceļa
visus šķēršļus, bet Viņš mani pašu nostūma par ratiņu stūmēju.
Apklustiet! Dievs vienmēr ir taisns un patiess - tas, ko Viņš dara, ir
tikai mūsu pašu labumam un svētībai. Neapmierinātība rodas tad, ja to
nesaprot.
- Atskatā lūkojoties uz aiztecējušiem mūža
gadiem. - teicu sevi laimīgu. "Es teicu sevi laimīgu Dieva lietās Jēzū
Kristu, jo es iedrošinos stāstīt tikai to, ko Kristus darījis caur mani
(Rom. 15. 17-18a). Esmu mazs pret visu Viņa žēlastību." (Rindas no
Roberta Feldmaņa autobiogrāfijas.)
- Jūs kādā sarunā ticīgajiem esot uzsvēris,
ka vīrieša sūtības dievišķais plāns izsakāms jēdzienos: ķēniņš,
karavīrs, priesteris. Savukārt sieviete - sieva, māte, mūķene.
Paskaidrojiet to sīkāk!
- Aizejiet uz slimnīcu, kur
gaidāmi dzimstošie bērniņi! Mazs cilvēciņš grib ienākt šinī pasaulē.
Bet dakteris vecākiem prasa: gribat to bērnu vai ne? Tēvs un māte sāk
spriest: kur viņu liksim - mums tik maza istabiņa. Un dakteris dara, kā
paradis ar tiem, kuriem nav vietas šinī pasaulē. Nonāvē. Un vecāki
apmierināti - viņi var turpināt dzīvot un domāt par nākotni. Lai tā
sauktā sieviete, kas varētu desmitiem reižu būt māte, pateiktu: dakter,
iznīciniet šo sākumu, jo man svarīgākas citas vērtības.
Ja tā nav, runājiet man pretī! Visur runājiet! Dariet tam pretī, ja to, kāpēc radīts vīrietis un sieviete, saprotat citādi!
Jo mans runāšanas laiks sāk izsīkt - jūtu, ka balss kļūst aizvien
klusāka. Esmu vecs vīrs, kam nav vairs acu gaismas un kustību brīvības
... Vakar domāju, ka Debesu Tēvs mani jau aicina pie sevis, kur mums
visiem jāsatiekas, lai Viņam piederētu dzīvībā un nāvē. Un mūžībā. Bet
Viņš vēl pielika dienas, varbūt gadus. Pārāk gari šie gadi …
* Roberta Feldmaņa audzēkņu Ērika Jēkabsona
un Jāņa Šmita IEVAI sacītais, kā arī fragments no Rolanda Eimaņa
publikācijas laikrakstā "Svētdienas Rīts".