Datums: 1994.g. 22.aprīlis
Tēma: Liturģija (Bībeles stunda).
Vieta: Roberta Feldmaņa dzīvoklī - Mežaparkā.
Avots: Māc. O. Skrodeļa pieraksti.
Liturģija
Evaņģēliski luteriskās baznīcas pamats – skaidrais Dieva
Vārds.
Ieraduma vārdi: jā, nē, kā saka.
Dievkalpojums, valoda un teksti
Ko izpauž liturģija? Darbojas līdzi trīs: 1)Visusvētais
mūžīgais Dievs, Viņa Dēls un Svētais Gars. 2)Draudze, slavētāja, pielūdzēja.
3)Liturgs, mācītājs, priesteris, kurš uztur šo trejsakaru. Liturģiskajās
norisēs vienmēr ir dialogs: vai nu uzklausot visu svēto un mūžīgo, vai atbildot
Viņam. Un dialogs, kas norisinās draudzes un liturga starpā. Liturģijai ir savs
saturs, bet pastāvīgais dialoga stāvoklis ietver arī cilvēcīgās daļas.
Dalībnieku izteiksmi: mācītāja vai draudzes izteiksmi. Teologiem ,sākot ar
pirmo kursu, lai varētu šinī nepārtrauktajā dialogā ieslēgties tā, kā to arī
jūsu patiesā līdzdaļa darītu, nemainīgie liturģijas teksti, kas atkārtojas
vairumā dievkalpojuma vienādi – iegaumēt no galvas, bet precīzi. Lai
Dievkalpojumā varētu būt skaidri, droši, nevis kā svešinieki raustīdamies. Lai
turētu kā savu daļu, nevis kā noskatītu, kaut ko sakamptu. Svēto Rakstu
teikumi, pantiņi lielos svinīgos dievkalpojumos. Pats par sevi tas nav ne labi,
ne slikti, ja tas notiek svētā glītumā un pieklājībā un ja tas notiek precīzi
un pareizi.
Dieva vārds ir formula kā ķīmijā, tāpēc nepieciešama
precizitāte.
Agenda. Inroiti (intrāre – ieiet; introitus – ieiešana,
ievads). Divas daļas. Pret altāri un pret draudzi. Ko tas nozīmē? Pirmā daļa ir
lūgšanas un uzrunas dala, kur draudze caur savu liturgu griežas pie mūžīgā
Dieva, un otrā daļa, kur Dieva atbilde tiek sacīta draudzei. Draudze ar
mācītāja palīdzību uzrunā Visusvēto, un Dievs atbild draudzei.
Dziesmām ir tā pati nozīme, kas introitam. Kad ir Svētais
Vakarēdiens, tad jānoslēdz ar slavas dziesmu. Ja grēksūdze, tad jāiesāk ar
grēksūdzes dziesmu.
|