Datums: 1994.g. 5.augusts
Tēma: Lk.13:1-9 (Bībeles stunda).
Vieta: Roberta Feldmaņa dzīvoklī - Mežaparkā.
Avots: Māc. O. Skrodeļa pieraksti.
Atgriezieties no grēkiem, vai iesit bojā
Līdzība par neauglīgo vīģes koku
Divi lieli, aktuāli notikumi un kāda nozīmes pilna
līdzība. Notikumi, kas ar savu ārkārtīgumu samulsina cilvēkus un izsauc
pārrunas. Pirmā – varmācība, kas notikusi no kādas nežēlīgas varas. Soda
akcija. Otrais – negadījums. Nelaimes gadījums. Kas arī kļūst par iemeslu
cilvēku bojā ejai. Aklas varas varmācība, kas pārsteidz ar savu nežēlību. Upuru
asinis, kas sajauktas ar cilvēku asinīm. Bet kā vienā tā otrā gadījumā cilvēka
dzīves pēkšņais pārtraukums.
Reiz kāds cilvēks žēlojās, ka Dievs ir nelaikā pārtraucis
tēva dzīvību. Priekšlaikā miris ...? Nav priekšlaicības. Šeit izceļas moments,
cik ļoti maz mēs piederam paši sev. Mana dzīve – ne es pats esmu ņēmis, lai man
viņa būtu, ne arī nosacījis viņas noslēgumu. Dieva priekšā nav laika un
nelaika. Citreiz cilvēks izrauts no acīmredzamas nāves – noticis brīnums. Nav
noticis brīnums, ir izkārtojums. Mums šinī dzīvē ir kaut kas cits – mūsu daļa
pie dzīves. Noslepkavotie galilieši un kad tornis nositis veselu pulku. Mēs
Dieva priekšā stāvam ar savu sagatavotību, kad varam tikt saukti. Te ir līdzīgs
sardzes dienestam, kurš var arī tikt atsaukts, pārcelts – tagad diezgan, tagad
prom. Sevišķi kolektīvie nāves gadījumi. Liktenis? Kā tad var notikt, ka 18
cilvēki paliek zem torņa drupām beigti? It kā būtu pilnīga vienaldzība, Dievs
neko neredzētu un nevērtētu. Sagatavotība tādai situācijai, ka mēs varam tikt
saukti prom. Vai tie bija tie lielākie grēcinieki? Droši vien nē! Bet šiem
cilvēkiem šī bija tā stunda, kad viņi tika paaicināti. Jums notiks tāpat, ja
jūs neatgriezīsities. Cilvēka mūža uzdevums. Viņš ir stāds, kurš ir iedēstīts
labā zemē, zināmu apstākļu, dzīves iekārtojumu vidū. Gluži dabīgi viņš tur nav
ielikts tikai tāpēc, lai tur eksistētu. Viņa uzdevums ir būt auglīgam,
attaisnot savu eksistenci ar to, ka viņš nes labus, vērtīgus augļus. Un tai
pašā laikā viņš ir nepārtrauktā novērošanā. Viņš netiek vērtēts pēc stumbra, ne
pēc lapām ... Un ja šo augļu nav – lai viņš neaizņem vietu. Ja jau iesakņojies,
tad jau no kaut kurienes ņem un uz kautkurieni dod. Vai viņš ir tas neauglīgais
ērkšķu krūms, kas neko nedod? Kurā katrā brīdī Dievs var pateikt: diezgan. Mēs
dzirdam: ko es Dievam esmu nodarījis? Tā ir Dieva acs, kas ir vērtējusi. Pestītājs
griež uzmanību uz sevi. Jēzus nāk kā šis aizbildnis un vidutājs, kas atvaira
Dieva tiesātāja – pārbaudītāja roku, kas saka: nocērt, te viņš nav vajadzīgs. Kas
pie koka tiek prasīts, ka viņš arī ražo, ne tikai eksistē. Jēzus
aizstāvniecības moments, kas paildizina Dieva tiesu. Ko tad nozīmē šī
apkopšana? Tas nozīmē, ka tanī cilvēkā, kurā nav apziņas par viņa uzdevumu, par
viņa grēku, kas viņā ir .. Cilvēks, kas eksistē, kas pārtiek no tā, ko viņa
dziņas vai iegribas saka – kā tas zaļojošais koks bez augļiem. Kristus – šis
vidutājs: atgriezieties no grēkiem, jo, ja jūs neatgriezīsities, jums notiks
tāpat. Ja jūs neļausit sevi apkopt, ja jūs neļausit Pestītājam vēl viņa izlūgto
pacietības laiku. Kristus moratorijs (ja var teikt) – Dieva pacietības
paildzinājums, Dieva tiesas atvairījums. Mēs visi stāvam šīs Dieva iespējamās
pārbaudes priekšā, bet Kristus vēl joprojām, viss, ko viņš atstājis, Viņa
Baznīca ... Kungs, pacieties vēl! Milzīgā destabilizācija – viss izjaukts. Kristus
klātbūtne, kas vēl joprojām ir klāt un Viņa Baznīca – dievišķās pacietības
patvērums vēl atrauj no grūstošā torņa klātbūtnes, vēl garantē cilvēcei
dzīvību. Katrs mūsu dievkalpojums, katra mūsu iedziļināšanās Svētajos Rakstos ir
Kristus aizbildinājums. Ja tad tas netiek saņemts, tad dari pēc savas
bardzības. Ir cilvēki, kas domā, ka ar garīgām lietām viņš nodarbosies vecumā,
bet tas tā var arī nebūt: lidmašīnu katastrofas, veselu pilsētu bojā ejas
(Hamburga, Drēzdene). Vajadzētu lasīt ārā tos kārtīgos cilvēkus? Nebūt. Dieva
mums nepārredzamis lēmums, vērtējums, bet visā tajā tas stabilizējošais moments
– Kristus klātbūtne. Kādos veidos Viņš mūs sastop, vai kādos veidos mēs
ļaujamies, lai Viņš mūs sastop. Dieva priekšā ir visi pakļauti, arī taisnie. Un
tas atšķirojums paliek citā lietu sakarībā, jo tas būtu traģiski, ja tālāk
nekas vairs neseko. Šīm lietām ir turpinājums. Dzīvošana un nāve vēl nav galīgās
vērtības, galīgās vērtības ir tālāk. Cilvēks domā, ka viņam pieder dzīvība –
priekšlaikus ... Nav šīs cilvēcīgās mērauklas. Der šīs divas lietas: no vienas
puses sagatavotība un no otras Kristus žēlastība, kas mums dod sagatavotību
katram brīdim – ko Viņš dara pie tā rūgtā, lai viņa augļi būtu saldi. Te Viņš
ir mūsu vidū. Cilvēkam ir strīds ar Dievu par mīlestības jautājumiem, patiesību
sakot, Viņam ir strīds ar mums.
Dieva ceļi. Rabīns un Elija. Mazais bērniņš, grēcinieku
pilsēta, sagruvušais mūris, pilsētas valde.
Sakarības, kur cilvēki var redzēt sakarības ļoti reti.
Apgrēcībai gan ir jānāk, bet bēdas tam cilvēkam, caur kuru viņa nāk.
Hirošīma – operators vēlāk zaudējis prātu. Formāli es esmu karaklausībā un
nevaru pretoties. Ja es to nedarīšu, to izdarīs kāds cits. Gāzu kamera. Cik
tālu šis cilvēks ir vainīgs? Pavēle aizvest cilvēkus tur un tur. Vai viņš arī
ir tur vainīgs, ja viņš pats to nedara? Vai pasaulei apgrēcības dēļ! Bet visi
šie notikumi ir radījuši to, ka grēka apziņa cilvēkā ir stipri iedragāta. Pavēles
pildīšanas rezultātā aiziet bojā simts līdz divsimts tūkstošu cilvēku. Kaut kas
tiek izravēts no cilvēku apziņas, ka viņš ir atbildīgs Dieva priekšā.
Idiota prieks – ka tu esi bijis ierocis iznīcinot cilvēkus, kas tev neko
nav darījuši, kurus tu nepazīsti. Kāpēc Dievs to pieļauj? Mēs nezinām
(Drēzdenes degošā ielā cilvēks kas pēc mirkļa sadegs). Kur mēs saskaramies ar
Dieva prātu, tur mūsu veselais saprāts un loģika ieved mežā.
Teologi reizēm pieiet dievišķajai atklāsmei ar saviem cilvēciskajiem
meklējumiem. Filozofiju. Kristus persona – Viņa ienākšana pasaulē ir brīnums.
Dieva atklāsmes vienreizīgais notikums. Vēlāk ar mēģinājumu grieķu filozofijas
atziņām piekļūt klāt šim dievišķajam noslēpumam. Indekvāti: kā mērīt ūdeni ar
garuma mēru. Tie mēri kaut kā neatbilst. Kad mēs nonākam pie Dieva prāta, mēs
mēģinām to izskaidrot. Tas nav izskaidrojams, bet pielūdzams. Muhamedāņi ārkārtīgus
notikumus uzņem mierīgi: tas ir Dieva prāts, tas ir bijājami, bet nav
izskaidrojami.
Hirošima. 1945.g. 6.augustā nopostīja 2/3 pilsētas; vairāk kā 140 000
cilvēku tika nogalināti un ievainoti.
Nagasaki – 1945.g. 9.augustā nopostīja 1/3 pilsētas; nogalināti vai
ievainoti ap 75 000 cilvēku. |