Datums: 1995.g. 17.februārī
Tēma: Lk.13:31-35. (Bībeles stunda).
Vieta: Roberta Feldmaņa dzīvoklī - Mežaparkā.
Avots: Māc. O. Skrodeļa
pieraksti.
Jēzus raud par Jeruzalemi
Pestītāja ciešanu ceļa sākums. Hērods meklē viņu iznīcināt. Kas Hērodam bija
Jēzu ko ienīst? Hērods ienīda Jāni Kristītāju. Patiesībā nevis ienīda, bet
bijās no viņa. Jānis Kristītājs bija saucēja balss – sirdsapziņa. Jūs odžu
dzimums – uz cilvēkiem. Jānis Kristītājs neklusēja arī uz Hērodu. Pārmezdams
viņam smagu bauslības pārkāpšanu – laulību ar brāļa sievu. Bet bīdamies viņš
viņu ielika cietumā, neko vairāk. Tad kādās svinībās Hērods iedzēris apsolīja
savai meitai, kas viņam ļoti patika dejojot, (Jāņa Kristītāja galvu). Hērods
bija spiests pildīt savu solījumu. Kad Jānis Kristītājs bija nokauts un viņa
vietā Jēzus sauca: „Atgriezieties no grēkiem un ticiet uz Evaņģēliju” – Hērods
domā, ka Jānis Kristītājs ir atdzīvojies.
Vai Jēzus ir maigs – krass, ass, nežēlīgs – Viņš runā par vilkiem, suņiem,
lapsām. Kāpēc Hērods grib šīs lietas darīt, lai tauta tiktu mulsināta. Viņš
meklē Jēzus dzīvību. Jēzus atbilde: „Atsakiet lapsai, ko jūs redzat” – tāpat kā
Jānim Kristītājam cietumā: „Akli redz, kurli dzird, spitālīgie top šķīsti”. Lai
Jānis pats izšķir. Arī Hērodu Jēzus nomierina viņa nemierā: „Šodien, rīt man
jābūt ceļā.” Pēc neilga laika, pēc rīt un parīt nāk trešā diena, kad šis
sveiciens tiek sacīts: „slavēts, kas nāk Tā Kunga vārdā” – Viņš ieiet Jeruzalemē.
Jēzus domas nav pie Hēroda, kas ņems savu galu. Viņa domas ir pie Jeruzalemes.
Viņš saka: „Tu, kas nokauj praviešus, akmeņiem nomētā tos, kas pie tevis
sūtīti”. Un iet ar sāpīgu apziņu, cik reizes esmu jūs gribējis ar spārniem
apklāt, bet jūs neesat gribējuši. Jēzus iet saņemt savu pravieša algu – glābt
šo pilsētu. Cilvēku raudāšanai ir kāds iekšējs iemels. Asaras to iznes uz āru. Cikreiz
esmu gribējis jūs apklāt! Milzīgā starpība starp to, kas ir patiesībā
vajadzīgs, un to, ko cilvēki meklē. Miniatūrā šī lietu uztvere parādās kādā
mājā, kad Viņš sēž mājā un Marta ar visu spēku cenšas likt galdā, lai darītu šo
brīdi tīkamu, bet Viņš saka: vajadzīga tikai viena lieta. Tukšais, grēcīgais,
ļaunais, kas cilvēkus nodarbina, gūsta, satver – Viņš to visu redz vienā skatu
uzmetienā, ko Viņš var darīt. Viņš vispirms dodas uz templi un izšķīsta templi
– padzen to, kas tur neiederas. Jā, tas ir tas būtiskais. Templis ir Jeruzalemes
sirds – dzīvības templis – vieta, kur notiek saskare starp zemi un debesīm –
pielūgšanas vieta – tai jābūt šķīstai. Pravietim neklājas citur mirt. Atsakiet
lapsai – tas, ko tu gribētu pie manis darīt, ir Dieva ceļš, kam pie manis
jāpiepildās. Es eju uz Jeruzalemi mirt, uz šo grēcīgo pilsētu. Toreiz viņi
klausījās Genecaretes ezera Tabora kalnā, kur Viņš pabaroja tūkstošus. Visus
viņš nevarēja apklāt. Viņš iet uz Jeruzalemi. Tur Viņu pavisam citā veidā sagaidīs,
sveicinās: Slavēts tas, kas nāk Tā Kunga vārdā. Viņš nespēj visus sapulcināt
zem saviem spārniem, visus dziedināt. Tā iespēja rodas tikai tad, kad Viņš
dodas visas pasaules upura, pasaules atpestītāja gaitā.
19:46.p. Upurēšanā tajā laikā cilvēki nesaskatīja nekādu piedauzību, bet
tas bija pavērties par lopkautuvi, tauku savākšana, dzīvnieku sadalīšana,
dedzināšana ...Jau pašu lopu klātbūtne rada netīrību. Bet visaizskarošākās
Jēzum bija tās valūtas operācijas, kad upura dzīvnieki iegādājami par svēto
naudu, un vispār tā rosme. Pestītāja nostāja pret visiem šiem veidiem, ne šeit,
ne Jeruzalemē, bet garā un patiesībā. Visas upurēšanas ir liekas, nevajadzīgas,
nebūtiskas. Jēzus: Man tīk žēlastība, ne upuris. To viņš atbild arī sarunā ar
farizejiem. Jēzus ar šo sarunu parāda Vecās Derības ticības prakses izpausmes
gandrīz vai negantību: Mans nams ir lūgšanas nams, nevis asins izliešanas,
naudas mīšanas vieta. Cilvēki ar šiem upuriem domājās iegūt Dieva priekšā
taisnību. Ar vārdiem: „Mans nams ir lūgšanas nams” Viņš atceļ šo upurēšanu kā
nevajadzīgu. Ar to, ko Jēzus izdara, Viņš ir atcēlis visus upurus.
Svētītie pūpola zariņi, kurus pārdod.
|