Datums: 1994.g. oktobris
Tēma: Lk.12:1-11. (Bībeles stunda).
Vieta: Roberta Feldmaņa dzīvoklī - Mežaparkā.
Avots: Māc. O. Skrodeļa
pieraksti.
Brīdinājums sargāties no liekulības
Ļoti nopietns Pestītāja uzrunājums draudzes tūkstošu
priekšā. Vispirms Viņš vēršas pret vienu lietu, no kuras saknes ceļas daudz
ļauna – sargieties no farizeju rauga, tas ir liekulības. Liekulība – tā ir melu
dvīņumāsa – īpatnais izturēšanās veids, kad cilvēks melo, kad viņš tāpat līdzi
ievilkts kā tas, kas vai nu sevi taisno, vai otru gremdē – neīstums. Sargieties:
arī tas, ko jūs esat ausī čukstējuši – no jumtiem sludinās – nepaliks apslēpts.
Liekulība tāpat kā melošana meklē kādu ieguvumu. Farizeji, izlikdamies ļaužu
priekšā labāki nekā viņi ir – gribēja piekrāpt kā ļaudis, tā Dievu. Pestītājs
saka: tas neko nelīdz šim cilvēkam, jo visa apslēptība nāk Dieva priekšā. Jo
Dieva acs ir atvērta pār taisniem un netaisniem – Dieva klātbūtne. Kriminālnotikumu
vēsture – kā visapslēptākās, nezināmās lietas, ko cilvēki apslēpuši – ar
vienkāršu sērkociņa atrašanu vai nieka vārdu, kas cilvēkam nejauši pasprucis –
atklāj visu. Tas nelīdz. Liekuļotais glaims – pielīšana augstākam, lai iegūtu
ko labāku – nebīstieties no cilvēkiem, lai arī no viņiem varētu nākt kāds
ļaunums. Tas nav tas ļaunākais. Arī dzīvība nav tā izšķīrēja, kuras dēļ būtu
jānodreb – nebaidieties no tiem, kas atņem dzīvību un vairāk neko nevar darīt. Mēs
nesam tikai tā miesu, kas kust. Bet, vai tad tiešām var vēl ko vairāk padarīt? Var
gan, un tā ir dvēseles nokaušana. Evaņģēlijs runā par Svētā Gara zaimošanu –
apliecināta dievišķākā patiesība, par kuru esam pārliecībā – mēs to atraidām,
zaimojam. Dvēseles nokaušana – cik daudz dažādos veidos. Tā vēl nav dvēseles
nokaušana, ja cilvēkam apgalvo, ka viņam dvēseles nav, viņa viņu tomēr brīdina
un tura. Jauns cilvēks pareizticīgo Ziemassvētkos nogalinājis savu vecomāti,
vecotēvu un tanti līdzi. Viņš tur devies bez nolūka, bet sanācis strīdā un
zvērīgi nogalinājis. Tad aizbraucis uz kādu kafejnīcu. Šodien ziņa avīzē, ka
piespriestais nāves sods nomainīts uz 20 gadiem. Cilvēka dvēsele – liekas, ka
tās viņam nebūtu – tukša vieta – ne izmisuma, ne šausmu, kas varētu būt –
aukstasinība. Sargieties no tā, kas nokauj dvēseli – kāds viņam bija nokāvis
dvēseli. Propagandisti, zākādami, apspriezdami svētumu, ir to darījuši bērnu,
jauniešu priekšā, ka šīs lietas ir nicināmas. Šie ir tie slepkavības
mēģinājumi. Iznākums ir nokautā dvēsele, kuras vieta ir beidzamajā tumsas vietā
ellē. Galīgā atšķirtība, bezcerība, galīgās īstās bēdas: kāpēc, kāpēc es tāds
biju – es varēju citādi. Sirdsapziņa, kura bija nokauta, ellē viņa attopas kā
mokās. Miesa nav tas galvenais – cilvēka dzīves ārējā labklājība, veselība. Šīm
lietām nav izšķīrējas nozīmes. Bieži jāizšķiras - vai glābt savu dzīvību, vai
samaitāt savu dvēseli. Sargieties no Dieva un Viņa taisnības atvairīšanas.
Jums, saviem draugiem, Viņš saka: Nebīstieties. Salīdzina ar putniem,
neievērojamo zvirbulīti. Viņš katru no mums zin – jūs esat Dievam daudz kas
vairāk, ne tikai radības, bet arī Viņa atveids, līdzība.
Bezdvēseles cilvēks, kurš nesadreb nevienas lietas dēļ.
Pasaule nav briesmīga, bet drausmīgi nelaimīga. Šis cilvēks 15 gadus būs
apcietinājumā – varēs redzēt, kā viņa dzīve aiziet garām – viņš tur tikai eksistē.
Bet vai viņa dvēsele vēl atdzīvosies – tiks atdzīvināta? Vai viņš to gribēs?
Kāds cits, kam arī piesprieda par slepkavību, teica: es neko nenožēloju. Ja tas
vēl gadītos, es tāpat darītu. „Nad ķebja hresta ņet.” Izšķīrējs Kristus krusts.
Tas izšķir to pārējo arī – dzīvības jautājumi.
Liekulība var būt fatāla, piemēram, smagā tiesas prāvā,
kur viens pierādījums, kas varētu izmainīt visu tiesas gaitu, nepasaka vai nu
baiļu dēļ, vai cita iemesla dēļ – cilvēks noliekuļo nezināšanu, tāpat cilvēks
var noliekuļot zināšanu, stāstot lietas, kas nekad nav bijušas.
Mums būs visas lietas par labu griezt – bet ne par katru
cenu, vērst uz pareiziem ieskatiem – ne tāpēc, ka viņš ir mans draugs. Ar to
būs grēkots, kā arī viņam ļauns nodarīts.
Kas cilvēkus baida no nāves: 1)cilvēks šo dzīvi pazīst –
kā viņa rit. Un viņam ir savas saites – tuvinieki un kādas vērtības, ko viņš
glabā ne gluži zeltā, bet kā citādi, un pēkšņi viss pazūd. Tas satricina. 2)labi
ir runāt par mūžīgo dzīvību – Svētie Raksti to apliecina. Bet mēs paši neko
nezinām. Tas ir tikai mūsu izdomājums, ko tas nozīmē – mūžīgā dzīvība.
Mēs atvadāmies no kāda darba – tas vairs nebūs ... Bet
kas tad būs – mūžīgā dzīvība – nedrošība – kas tad? Mēs prasām aptaustīt visas
lietas. Nemīlēt un nepieķerties līdz izmisumam šai dzīvībai un nevaicāt, kā
būs? Bet zināt, ka būs. Atrast tagad šinī dzīvē jau dzīvojam to nākošo dzīvi. Nebīstamies
savas miesas un dzīvības dēļ. Mēs viņu dzīvojam. Mums viņa pazib – kādā lietā –
mūsu ticībā. Saka: vajag ticēt, lasīt, Dievu lūgt – āmura dauzījumi iekšējam
cilvēkam. „Vajag” – tā, ka tiešām vajag, kur mēs elpojam, kustam nepārtrauktajā
sarunā ar Tēvu debesīs. Vajag – jātop kā dzīli izjustai prasībai, priekam,
vēlējumam. Mēs par maz pazīstam dievkalpojumu un par maz iedziļināmies
dievkalpojumā, ka mēs neredzam, ka mēs jau elpojam Paradīzes gaisu ap mums. Tas
ir tas, ko cilvēki paņem līdzi katrā liturģiskajā vārdā, sakramentālajā
notikumā. Mēs dzīvojam mūžībā. Bet pie Tevis es palieku vienmēr. Šī vienmēr
palikšana – tur sākas šī mūžīgā dzīvošana. Tā sākas jau šeit ...
|