Datums: 1995.g. 8. septembrī
Tēma: Ap.d.6:7-7:60 (Bībeles stunda)
Vieta: Roberta Feldmaņa dzīvoklī - Mežaparkā.
Avots: Māc. O. Skrodeļa
pieraksti.
Stefana apcietināšana. Stefana runa. Nomētāšana ar akmeņiem.
Pirmais, kas apliecinājis Kristu ar savu dzīvību. Pirmais bija šis diakons,
kas darbojās mīlestības darbā pie draudzes apkopšanas.
Grieķija bija pilna filozofijas, filozofisko uzskatu. Filozofijas uzdevums
ir mēģināt saprast visu lietu pamatus. Kas ir šī pasaule, mūsu eksistence, kas
ir cilvēks un cilvēku attiecības. Ja cilvēks nav apvēlies savā pašpieticībā,
lai ēstu un gulētu – viņam ir šie jautājumi. Dažādie virzieni, kas krustojās,
runāja pretim. Kur bija pastāvīgie disputi – par cilvēku, Dievu vai dievībām,
visu laiku sākumiem. Šie filozofi sastapās ar Stefanu – izrādās, ka Stefans
sludina pavisam citu, nevis cilvēku izdomātās sistēmas, bet dievišķo atklāsmi
un bauslību. Viņa argumentācija ir tik pārliecinoša, viņš parāda visu šo
cilvēcīgo domu tukšumu. Viņš ir šis pirmais kristīgais teologs un kristīgās
atbildes apliecinātājs pāri visiem cilvēcīgajiem meklējumiem.
Otrs disputs uz jūdu tautu. Dievs jūdu tautā ir ielicis ko pavisam
neparastu – atklāsmi uz Mozu ... par tālāko pravieti, kas būs un nāks kā nācis
Mozus, kas piepildīs galīgā veidā, kas jūdu tautai uzticēts pāri par pagānismu.
Stefans parāda šo jūdu tautas vadību no Dieva puses un tās sasliešanos Dievam pretim.
Sirdsapziņas drebēšanas Dieva priekšā stājas ārējā paklanīšanās kādam tēlam,
zīmēm, kas it kā atbrīvo viņa sirdsapziņu, ka viņam nav jābūt garīgā atvērtībā
pret Dievu, ka viņš var ticību aizvietot ar izdarību. Jūs esat saņēmuši no
eņģeļu rokām bauslību un neesat to turējuši. Protams, viņš ir sakaitinājis jūdu
augstmaņus, kas pārvērta Dieva bauslību savai lietošanai – lai paši varētu
rīkoties kā patīk. Jūs odžu dzimums. No ārpuses jūs esat kā balsināti kapi, bet
iekšā jums ir netīrība. Šis aizvainojums noveda pie konflikta kāpinājuma.
Viņš arī pasludina Jēzus nākšanu (7,51.52). Vēršas pret viņiem kā pret
Jēzus nonāvētājiem. Šis naids ir sakāpināts līdz pēdējam – seko šis
atrisinājums – naidā izgrūž ārpus pilsētas un pēc jūdu paņēmiena nonāvē ar
akmeņiem.
Stefans ir nāves priekšā. Viņš nelūdz žēlastību. Viņš neskatās atpakaļ uz
saviem vajātājiem, kas pacēluši akmeņus un met tagad virsū. Viņš skatās uz
priekšu. Kristus cilvēkam nāve un dzīvība sastopas citādi. Viņš aizmieg, nevis
mirst. Viņa beidzamais mirklis ir augstākais brīdis. Viņš redz debesis
atvērtas, Dieva Dēlu pie Tēva labās rokas. Kas ir nāve tam visam pretim?
Pārāk daudz kristīgos cilvēkos dzīvo šis pagānisms, kam debesis ir
aizslēgtas, kur viņi nekā garā nav redzējuši un skatījuši. Stefans ir parādījis
pilnā mērā, kas ir šī pāreja pār dzīvības un nāves robežu.
Misionāre Irbes kundze. Mācoties tamilu valodu Indijā, viņai bija
ievērojams skolotājs (hindu ticīgais, laikam bramins). Lasīja kopā arī Jaunās
Derības atsevišķas vietas. Un šis indietis ar lielu interesi sekoja Jaunās
Derības notikumiem. Viņa lasīja šos notikumus par Stefanu. Visa Stefana runa un
pārmetums neticīgajiem jūdiem un beidzot mežonīgais uzbrukums Stefanam. Indietis
ir pārsteigts: nu, vajadzēja nākt tam, ko indieši savos mītos saka: kādam
miljonam garu, kas paceltu Stefanu kādā tronī un citus nonāvētu. Bet Stefans
aizmiga. Un nekādi gari neiejaucās, lai izglābtu? Kā Dievs to pieļauj? Viņš
nevar to saprast, ka tā būt ar Kristu un būt ārpus šīs pasaules, būt paceltam
kristus godībā un piedot saviem vajātājiem ir kaut kas neiedomājams Indijā ar
visiem dēmoniem un spēkiem. Viņš nesaprata, ka te nav nekādas pārejas no tā,
kas Stefanam jau bija.
Ne nāve, ne dzīvība nevar mūs šķirt no tās mīlestības, kas mums ir Kristū. Tātad
šīs debesis ir atvērtas arī mūsu priekšā. Ir maz šo skatu cilvēkiem, kas
meklētu pierādījumus. Debesu Tēvs ne vienmēr to dara. Arī Sauls piedzīvoja
atvērtas debesis, un Tas, ko redzēja Stefans, vērsās pie Saula ar jautājumu:
kāpēc tu mani vajā? Dieva ceļi, bijājamie Dieva ceļi. Tas skats uz priekšu, ne
atpakaļ, ne uz tiem, kas tur naidā akmeņus rokā – uz priekšu. Arī tad.
Viņš nolika jūdu tautu pie bikts viņas paštaisnībā, pašpārliecinātībā.
Stefana ticības, pārliecības skaidrums un no otras puses lielā dedzība un
spēks. Līdz ar to Svētā Gara darbs. Tur, kur mēs pieskaramies Evaņģēlija
patiesībai, mūsu Pestītāja ciešanu notikumam, ciešanu nopelnam. Kad mēs tanī
ieskatāmies, tad mēs arī piedzīvojam Svētā Gara apliecinošo klātbūtni.
To kādreiz jūtam dziļi izjustās garīgas dziesmās, korāļos. Stefans ir bijis
šis dievišķais spēks, kad viņš pats no Kristus satverts (arī Sauls) – viņš
nevar citādi. Ko runā apustulis Pāvils – aiz katra vārda ir Svētā Gara kvēle,
un šī kvēle ir arī viņā pašā. Viņš nav reportieris, kas kaut ko pārstāsta. Viņš
ir uguns. Uguni nevar pārdalīt, vai nu viņš ir, vai nav. |