Datums: 1995.g. 21.aprīlī
Tēma: Jn.21:15-25 (Bībeles stunda)
Vieta: Roberta Feldmaņa dzīvoklī - Mežaparkā.
Avots: Māc. O. Skrodeļa
pieraksti.
Baltā svētdiena – Qasimodo geniti – it kā no jauna piedzimuši. Senajā
baznīcā jaunkristītie, kurus kristīja Lieldienu naktī – visu šo nedēļu staigāja
baltajos kristību tērpos, un šī vēl bija Baltā svētdiena – baltajos tērpos –
Dominica Albis.
Jēzus un Pētera saruna. Par mācekli, ko Jēzus mīlēja
Kāds ļoti dramatisks notikums – pēc Jēzus augšāmcelšanās mēs zinām, ka Viņš
jau bija mācekļiem parādījies, kad viņi bija aiz aizslēgtām durvīm, kā arī
citur. Un tagad Viņš parādās vēlreiz un īpaši vēršas pie Pētera. Kādēļ?
Viņi taču bija 11 palikuši. Kāpēc neuzrunāja tos citus, bet tikai Pēteri? Ja
mēs domās pārstaigājam tās attiecības, kādas bija Jēzum ar Pēteri un ar citiem
mācekļiem. Vispirms mūs pārsteidz aicinājums: cik vienkārši un viegli Pēteris
reaģēja uz Jēzus aicinājumu. Pēteris tūlīt atstāja savu tukšo laivu, tīklus un
gāja līdzi. Bet tur līdzi gāja arī Cebedeja dēli. Pēteris tieši stājas pretim
ar saviem vārdiem – kad Jēzus vaicā: ko ļaudis par Viņu runā. Tad vienīgi
Pēteris atbild: „Tu esi Kristus, dzīvā Dieva Dēls”. Viņš vienīgais. Tad Jēzus
runā par savām ciešanām, bet Pēteris brīdina: lai tas tā nenotiktu. Bet
Cebedeju dēlu māte piesakās, ka viņa gribētu, ka viņas dēli būtu tur tajā
godībā arī līdzi baudītāji. Cik Jēkabam un Jānim ir pavisam citāda pieeja nekā
Pēterim. Pēdējā vakarā Jēzus saka: „viens no jums mani nodos”. Pēteris: „Pat,
ja visi pret Tevi apgrēkosies, es nemūžam neapgrēkošos.” Tad Jēzus saka: „Šajā
pašā naktī, pirms gailis divreiz nodziedās, tu mani trīsreiz noliegsi ...” Tā
arī notiek. Viņš nevar augstā prietera pagalmā noturēties – viņam pēkšņi uznāk
bailes. Neviens cits māceklis vairs tur nav, vēl vienīgi kāds jauneklis –
liekas Jānis, cik liela mīlestība viņam bija uz Jēzu, tik lielas sirdssāpes
viņš tagad jūt. Pēteris arī vienīgais no mācekļiem aizskrēja pie kapa un
pārliecinājās, ka tas tiešām ir tukšs. Mācekļi, kas gāja uz Emaus, neko nebija
sapratuši. Kad Jēzus parādījās saviem mācekļiem, tad viņi kļuva priecīgi.
Ezera krastā, kad Pēteris apņēmies doties zvejā – vai tiešām viņš būtu
domājis, ka nu viss ir cauri un pagalam, un viņam ir jāatgriežas pie vecā
amata? Viņam ir saruna ar Jēzu. Par to ir daudz runāts. Pēterim tiek trīs
reizes vaicāts, it kā pēc viņa trīskārtīgā aizlieguma citādi nemaz nevar –
trīskārtīga atzīšanās, tad arī piedošana – vai gluži tā? Jēzum tas nav
vajadzīgs. Viņš zina cilvēka iekšieni bez visa tā. Šim jautājumam liekas ir
kāda cita dziļāka nozīme. Jēzus uzdodot šo jautājumu, it kā izņem Pēteri ārā no
pārējo bara: „Sīmani, Jāņa dēls, vai tu mīli mani vairāk nekā šie?” Jēzus jau
to zina – neviens no mācekļiem neparādās kā noskumis, viņi bija tikai baiļu
pilni. To, ko Pēteris bija sacījis, to viņš bija patiesi sacījis, tas nebija
kompliments, bet viņš nepazina pārbaudes dziļuma. Jēzus saka: „Kop manus
jērus!” Nevienam citam Viņš to nebija teicis. Jēkabs, taisnais – nopietns vīrs
– viņš deg par jūdu ticību, nekur viņš nav parādījis: „Kungs, es tevi mīlu.”
Svarīgākais ir šis mīlestības moments. Tāpēc viņš jautā Sīmanim – Pēterim.
Pētera sirds noskaņojums ir mīlestība – redzi, mēs esam visas lietas atstājuši
un gājuši tev pakaļ – to nedara ar aprēķinu. Bet tas vēl nav viss – Viņš vaicā
vēl dziļāk: Vai tu mani mīli? – lai uzdotu ganīt Viņa avis – tas ir kas cits –
ar to pacietību, ar kādu gans pazudušo avi paņem plecos un nes pie pulka –
mīlestība, kas apliecinās kalpošanā, ne tikai sirds jūsmā, ko var nopūst. Jēzus
tomēr vēl vaicā dziļāk, un Pēteris noskumst, kā viņš noskuma naktī Kajafas
pagalmā – par to, kas viņam tik ļoti sāp un tai pašā laikā, ko Pēteris apzinās:
„Kungs, Tu zini visu .. (manu apņēmību un arī manu vājību).” Šīs divas lietas
pavada katru cilvēku. Tomēr, neskatoties uz to, cik nožēlojama ir šī vājība, šī
mīlestība paliek neiedragāta. Vājība ir pārspēta ar pastāvēšanu cauri visai
vājībai. Atzīstot, t.s., cilvēka dabu – visu viņas augšup un lejup svārstību –
Pēteris var teikt: un tomēr pie Tevis es paliku vienmēr. Vēl vairāk, tas Jēzus
uzrunājums ir ne tikai jautājums, bet arī drošinājums. Pie Tevis es palieku
vienmēr, Tu mani turi pie savas labās rokas – Tu mani vadīsi. Nevis šī
neveiksme, kuras dēļ vairs nav neko vērts darīt – kā Tu mani turi pie labās rokas.
Jēzus vaicājumi nav brūces aizskaršana, lai tā sāpētu, bet Jēzus pasaka šo
brūci atsegdams: es tevi turu, tu esi mans. Ej un pasludini Evaņģēliju – to
Viņš ir teicis visiem, bet ganīt – to Viņš nav teicis visiem. Katoļi – par
Kristus vietnieku. Kristum vietnieku nav. Viņš tas ir pats. Amats, kas prasa
sirds aizdegtību mīlestībā uz Kristu līdz galam – tikai tur, kur viņa ir, Viņš
uztic savas avis, un tikai tur avis uzklausa šo balsi un iet labajam ganam
pakaļ. Priestera amata noslēpums. Apustuliskā secība – pārņemta no apustuļiem,
kas dod sakārtotību – ārējā saite. Bet priesterības dziļākā būtība – vai tu
mani vairāk mīli nekā šie. Tu, Kungs, zini visu – ne tikai to sajūsmu, bet arī
klupšanas sāpi, bez kuras īsta mīlestība nemaz nav iespējama.
Trīs reizes jautāts: „Vai tu mani mīli?” – padziļina, uzsver šo jautājumu.
Jānis redzēja Jēzu citādi – ar pilnīgu sirds pieķeršanos. Un Jēzus viņā arī
redzēja to uzdevumu, ka tas būs citāds kā pērējiem. Māceklis, kuram bija lemts
redzēt pašus beidzamos notikumus pasaules lietu kārtībā Patmosā.
|